1

عربستان سعودی سه جوان شیعه را اعدام کرد

  • کد خبر : 49655
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
عربستان سعودی سه جوان شیعه را اعدام کرد
وزارت کشور عربستان سعودی امروز دوشنبه از اعدام سه شیعه اهل شهر «قطیف» در شرق این کشور خبر داد. منطقه شرقی عربستان سعودی اغلب توسط اقلیت شیعه ساکن است و افراد آن منطقه عمدتاً به دلایل سیاسی بازداشت و محاکمه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی، این سه جوان نام‌های «حیدر بن حسن بن عبدالله مویس»، «حسن بن عیسی بن احمد آل مهنا» و «محمد بن ابراهیم بن جعفر امویس» را دارند.

به ادعای وزارت کشور عربستان سعودی، اتهامات این سه جوان اهل قطیف شامل آموزش استفاده از اسلحه و ساخت بمب در یک پادگان خارج از کشور و تعلق آن‌ها به یکی از گروه‌های معاند علیه عربستان سعودی است، اما منابع مخالف این کشور این موضوع را صرفاً به دلایل سیاسی می‌دانند.

وبگاه شبکه خبری «نبأ» در گزارش خود با عنوان «ادامه جنایت نظام سعودی» به این رویداد اشاره کرده و نوشته است: «اعدام سه نفر دیگر به دلیل بیان عقیده».

وزارت کشور عربستان سعودی همچنین ادعا کرده که حیدر و حسن را یادگیری روش‌های استفاده از مواد منفجره آموزش داده بودند.

«سازمان حقوق بشری اروپایی سعودی» نیز با انتشار بیانیه‌ای ابراز نگرانی از تکرار اعدام‌ها برای افرادی که به دلیل آزادی بیان بازداشت شده‌اند، صورت گرفت و آن را «نشان دهنده دروغ بودن ادعای مقامات رسمی سعودی درباره محدود کردن مجازات اعدام به جرایم بسیار خطرناک است. اعدام سه نفر از متهمان آزادی بیان، نگرانی را دوچندان می‌کند» توصیف کرد.

همچنین «فؤاد ابراهیم»، فعال سیاسی مخالف نظام آل سعود، در واکنش به این خبر گفت: «بازی کشتار بیهوده هیچ ارزشی ندارد. روایت رسمی از قبل آماده شده است. هیچ جایی برای ذکر اعترافات قربانیان یا حتی دفاع از خود وجود ندارد… پایان این سریال خونین، پایان این نظام سعودی است که با قتل همراه شده و مشروعیت اخلاقی و مردمی ندارد».

وزارت کشور عربستان سعودی در ادامه ادعاهای خود، این سه جوان شیعه را به جمع‌آوری اسلحه و مهمات و تلاش برای خروج افراد تحت تعقیب از عربستان به خارج از کشور متهم کرده است.

حکم اعدام این سه نفر پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی و امضای پادشاهی عربستان سعودی صبح امروز در منطقه الشرقی به اجرا درآمده است.

بر اساس گزارش گروه‌های مخالف دولت سعودی، این سه فرد در سال ۲۰۱۳ بازداشت شده و در ۱۰ سال گذشته در زندان بوده‌اند و در طول این سال‌ها به شدت شکنجه جسمی و روحی تحت فشار قرار داشته‌اند.

از سال ۲۰۱۱ که همزمان با اعتراضات در کشورهای عربی، شرق عربستان و مناطق شیعه ساکن نیز به خیابان‌ها آمدند، تاکنون ده‌ها نفر از فعالان و معترضان با ادعاهای امنیتی و مبارزه با تروریسم به دست دولت سعودی اعدام شده‌اند.

در ۱۸ اسفند سال گذشته نیز وزارت کشور عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام علیه «حیدر ناصر آل تحیفه» جوان اهل قطیف خبر داد. همچنین در همان زمان گروه‌های حقوق بشری از شکنجه و اجبار به اعتراف اجباری او خبر دادند. هنوز دولت سعودی جسد او را به خانواده‌اش تحویل نداده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=49655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!