3

احمد الحسن و برخورداری از بینش تکفیری درباره مخالفانش

  • کد خبر : 62607
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۵
احمد الحسن و برخورداری از بینش تکفیری درباره مخالفانش
یکـی از مهم‌ترین چالش‌های پیـش روی تشیع، برخـورداری جریـان انحرافـی احمدالحسـن از بینـش تکفیـری دربـاره تمامی مسـلمانانی اسـت که این دعـوت انحرافـی را نپذیرفتـه و یـا بـا آن مخالفـت کرده‌انـد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، فردی بانام احمد الحسـن در عراق، ادعاهـای دروغـینی درزمینهٔ ارتباط و نیابت از امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) مطرح کرده است. طرفداران او مدعی‌انـد که این فرد، طبق روایـات و وعـده‌هـای امامـان معصـوم همـان یمانی موعود، که فرزند باواسطه، وصـی و فرستاده امام مهـدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) اسـت. آن‌ها براین باورند احمد بصری، همان مهدی اول است و معتقدنـد کـه پـس از وفات حضرت حجت، احمد حکومت را به دسـت مـی‌گیـرد.

یکـی از مهم‌ترین چالش‌های پیـش روی تشیع، برخـورداری جریـان انحرافـی احمدالحسـن از بینـش تکفیـری دربـاره تمامی مسـلمانانی اسـت که این دعـوت انحرافـی را نپذیرفتـه و یـا بـا آن مخالفـت کرده‌انـد.

به‌عنوان نمونـه: احمد بصری در بیانیـه‌ای اعلام کـرد: «بـه اسم امام محمـد بـن الحسـن المهـدی (علیه‌السّلام) اعلـام می‌کنـم؛ همانـا هرکسی کـه به این دعـوت ملحـق نشـده و بیعتـش را تـا تاریـخ ۱۳ رجب ۱۴۲۵بـا وصی امام مهـدی (علیه‌السّلام) علنـی نکنـد، از ولایـت علـی بـن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) خـارج بـوده و از این طریق جایگاه بدی در جهنم خواهد داشت و همانا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نیز از تمامـی کسـانی کـه وارد این دعـوت نشـده و بیعت خـود را علنـی نکرده‌انـد؛ برائـت جسـته اسـت.» [۱]

همچنین در خطابه خود در ماه محرم، با اهانت و فحاشی به زائران چندمیلیونی اربعیـن، آن‌ها را به خاطر مخالفـت بـا خـود، دشـمنان ائمـه معرفـی کـرده و می‌گویـد: «اینـان بـرادران قاتلان ‌امام حسین (علیه‌السّلام) هسـتند، بااینکه مدعی هسـتند کـه بـر او گریه می‌کنند. بـه خدا قسـم که آن‌ها دروغ‌گو منافق‌اند.» [2]

احمد الحسن بر اساس القائات تکفیری و بدبینانه و همچنین بر اساس اعلام قائمیت خود، بینش خون‌آلود و انتقام گیرنده‌ای را به پیروانش داده اسـت تـا به‌محض تمکـن آنـان در روی زمیـن، به رؤیاهای خـود جامه عمل بپوشـانند. ‌ایـن در حالـی اسـت کـه، پیـروان احمد الحسـن بـر‌ایـن عقیده‌انـد کـه احمـد بـن اسـماعیل همـان قائمـی اسـت کـه با شمشـیر قیـام خواهـد کرد و بـه مـدت هشـت مـاه شمشـیر کشـیده و مـردم را قتل‌عام خواهد کـرد. لذا این مسئله به این معناسـت کـه بـر اسـاس پنـدار آنـان، اگـر احمد بصـری در زمین تمکـن پیـدا کنـد، بـه مـدت هشـت مـاه متوالـی و متصـل خون‌های مـردم را بر زمیـن می‌ریـزد، بـدون اینکـه ذره‌ای شـفقت و رحمتی داشـته باشـد. [3]

ریشه بینش تکفیری پیروان جریان احمد بصری را می‌توان حدیث‌گرایی افراطـی و دوری از عقـل دانست. او با القاء این سـخن که تنهاترین منبع معرفتی برای انسـان، همان روایات معصومین است، آنان را در پذیرش روایات افراط‌گرا کرده و از سـایر منابـع معرفتـی، همچـون وحی و عقـل منفـک نمـوده اسـت. لذا احمد بصری با کنار گذاشتن عقل و با رویکردی افراطی به حدیث و البته با تدلیس، تقطیع و تأویل احادیث، توان فهم روایات را از پیروان خود سلب کرده و فضا را به‌نوعی ترسیم کرده است که حتی در صورت تعارض بدیهیات عقلی با روایات ضعیف و حتی مجعول، بدیهیات عقلی را انکار می‌کنند. ازاین‌رو، حدیث گرایی افراطی و دوری از عقل از ویژگی‌هایی است که با اندیشه این جریان گره‌خورده و بر همین اساس در ورطه بینش تکفیر افتاده‌اند. احمد بصری با استفاده از این مبنای غلط در فهم دین، تمامی مخالفین خود را در گروه ناصبی‌ها دانسته و می‌گوید: «کسی که با یکی از مهدیین یا با شیعیان مهدیین مخالفت داشته باشد، ناصبی بوده و نجس است.» [4]

علاوه بر آن، او مال مخالفین خود را نیز محترم ندانسته و در مواردی تصاحب اموال آنان را جایز دانسته است. این در حالی است که درباره حدیث‌گرایی افراطی روایاتی از سوی اهل‌بیت صادرشده و این عمل را در ردیف عمل به هوای نفس و تفسیر به رأی قرار داده‌اند. چنانکه امام صـادق (علیه‌السّلام) در حدیثی می‌فرمـایند: «بـه خـدا قسـم هیچ‌کس از مـردم دوسـت داشـتنی‌تر از شـما در نـزد مـن نیسـت. به‌راستی‌که مـردم راه‌های پراکنده‌ای را پیمودنـد؛ بعضی از آن‌ها نظریه خودشـان را گرفتند و برخی پیروی از خواسـته‌های نفسـانی کردنـد و برخـی نیـز از روایتـی پیـروی کردنـد و به‌راستی‌که شما امری را گرفتیـد کـه اصـل و ریشـه دارد.» بنابراین افرادی همچون اتباع احمد بصری که با استناد به یک روایت ضعیف و غیرقابل استناد درصدد اثبات امامت احمد بصری هستند، بسان روایت گرایانی هستند که در ردیف اهل رأی و اهل هوا قرارگرفته‌اند.

پی نوشت:
1- اسماعیل، احمد الحسن، بیانیه رسمی سایت، ۱۳ جمادی‌الثانی ۱۴۲۵.
2-اسماعیل، احمد الحسن، خطبه ۵ محرم ۱۴۳۲.
3-قطیفی، سیدضیاء، المهدویة الخاتمة، ج۱، ص۱۲.
4-اسماعیل، احمد الحسن، شرایع الاسلام، جزء اول، ص۳۵.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=62607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!