8

توقیف سریال ترکیه‌ای به دلیل اهانت به ارزش‌های ملی و معنوی کشور

  • کد خبر : 58519
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
توقیف سریال ترکیه‌ای  به دلیل اهانت به ارزش‌های ملی و معنوی کشور
فاروق تورگوت، تهیه‌کننده این سریال، گفت: «این سریال تقابل بین بخش‌های سکولار و مذهبی جامعه را به تصویر می‌کشد.»

به گزارش پایگاه خبری مفاز، شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu‎) که به اختصار RTÜK نیز شناخته می‌شود، روز پنجشنبه 28 دسامبر اعلام کرد که پخش سریال تلویزیونی “Kizil Goncalar” (غنچه‌های قرمز) را به دلیل مخالفت با «ارزش‌های ملی و معنوی جامعه» به مدت دو هفته ممنوع کرده است.

ایلهان تاشی، یکی از اعضای هیئت مدیره RTUK در پلتفرم رسانه اجتماعی X گفت که این شورا همچنین 3 درصد جریمه اداری را برای  شرکت فاکس تی وی در نظر گرفته است.

«Kizil Goncalar» که شکاف و مرزبندی بین بخش‌های مذهبی و سکولار جامعه را برجسته می‌کند، پس از اولین پخش آن در 18 دسامبر با واکنش‌های فراوانی مواجه شد. هرچند دو قسمت اول آن در صدر فهرست‌های رتبه‌بندی قرار گرفتند و بیش از 10 میلیون بازدیدکننده در یوتیوب داشتند.

RTUK اغلب نمایش‌ها را به خاطر آنچه که نقض ارزش‌های اخلاقی ترکیه همچون نهاد خانواده می‌داند جریمه می‌کند.

منتقدان و احزاب مخالف، این شورا را به دلیل محدود کردن آزادی‌ها مورد انتقاد قرار داده‌اند.

فاروق تورگوت، تهیه‌کننده این سریال، گفت: «این سریال واقعیت جامعه‌ ترکیه را منعکس می‌کند و تقابل بین بخش‌های سکولار و مذهبی جامعه را به تصویر می‌کشد.»

روزنامه حریت به نقل از تورگوت نوشت: «من سعی می‌کنم آینه‌ای از واقعیت‌های جامعه ترکیه داشته باشم. واقعیت‌ها باید مورد بحث قرار گیرند، ما نمی‌توانیم با نادیده گرفتن آنها پیشرفت کنیم.آنها به ما اعلام جنگ کردند، اما ما تا آخر می‌جنگیم.»

ابوبکر شاهین، رئیس RTUK و یکی از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست رئیس جمهور طیب اردوغان، در شبکه اجتماعی X نوشت که بینندگان معترض خواستار لغو برنامه شده‌اند. همچنین پوسترهای آن بر روی بیلبوردهای استانبول با اسپری سیاه شده است.

رسانه‌های طرفدار دولت نیز این سریال را به اسلام هراسی متهم کردند که باعث لغو مجوزهای مکان فیلمبرداری برای قسمت‌های بعدی شد.

جماعت اسماعیل آقا که به حمایت قاطع خود از دولت معروف است و در دوره حزب عدالت و توسعه به یکی از گسترده‌ترین تشکل‌های مذهبی ترکیه تبدیل شد، به شدت از این سریال انتقاد کرد.

جماعت اسماعیل آقا در حساب خود در شبکه ایکس نوشت: «تولیداتی که در رسانه‌های امروزی با هدف توهین به خدا، کتاب شریف ما قرآن، نهادهای معنوی مانند فرقه‌ها و احکام، دین و افراد متدین تولید می‌شوند، مطلقاً قابل قبول نیست.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!