1

راهکارهای مقابله با اهانت به قرآن و جلوگیری از درگیری ادیان

  • کد خبر : 52880
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
راهکارهای مقابله با اهانت به قرآن و جلوگیری از درگیری ادیان
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) گفت: شخصی که در سوئد این کار زشت و شنیع را کرد از وابستگان سرویس جاسوسی موساد بوده است و احتمال دارد اسرائیل بخواهد مسلمین و مسیحیان را به جان همدیگر بیندازد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مترجم و مفسر قرآن کریم و رئیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه، در سخنانی به ماجرای اهانت به قرآن و دلایل آن اشاره کرده است که می‌خوانید؛

امسال دو عزا داشتیم؛ یکی بحث محرم و دیگری اهانت به قرآن؛ اگر بخواهیم ابعاد اهانت به قرآن را بررسی کنیم، به شش مورد می‌توان اشاره کرد؛ اول بعد تاریخی قصه؛ از صدر اسلام اولین گروهی که در برابر قرآن ایستادند مشرکان مکه بودند؛ در آیه ۲۶ سوره مبارکه فصلت فرموده است: «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ.» کفار گفتند به قرآن گوش ندهید و هنگام قرائت آن مطالبی القاء کنید که شما پیروز شوید یا در آیات دیگر فرموده است که در گوشتان پرده بگذارید که سخن پیامبر(ص) را نشنوید.

در طول تاریخ هم برخی مانند مسیلمه کذاب تلاش کردند تا آیاتی مانند قرآن بیاورند و نتوانستند تا دوره‌های اخیر و قرون وسطی که نمونه‌هایی در این زمینه داریم و برخی تلاش داشتند تا سوره‌های ساختگی درست کنند. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند با دهانهایشان ولی خدا نورش را تمام می‌کند ولو اینکه کافران بدشان بیاید؛ بنابراین در طول تاریخ تلاش کردند نور اسلام و قرآن را خاموش کنند ولی موفق نشدند.

هدف صهیونیست‌ها از اهانت به قرآن

بُعد دوم، بعد سیاسی است؛ به نظر می‌رسد بخشی از این کار ساخته سیاست بین‌الملل اسرائیلی است؛ شخصی که در سوئد این کار زشت و شنیع را کرد از وابستگان سرویس جاسوسی موساد بوده است و احتمال دارد اسرائیل بخواهد مسلمانان و مسیحیان را به جان همدیگر بیندازد. مسیحیان به قرآن توهین کنند و برعکس برخی مسلمین ساده‌لوح تحریک شوند و به انجیل اهانت کنند و جهان وارد جنگ جهانی بین‌الادیانی شود و سود آن را اسرائیل ببرد. لذا باید خیلی در این زمینه هوشیار باشیم. قرآن «مصدق لما بین یدیه» یعنی تصدیق‌کننده کتب آسمانی قبل است و اصل کتب آسمانی قبلی مانند تورات و انجیل را تایید کرده است و هیچ مسلمانی نباید در دام این نوع حوادث گرفتار شود و بدانیم این کار، دام سیاسی صهیونیستی است.

بُعد دیگر این مسئله، بعد اجتماعی است. حدود ۱۰ سال قبل گروهی از سوئد به قم آمدند و ما با آنها ملاقاتی داشتیم و اینها گفتند به خاطر رشد سریع مسلمین در سوئد و رشد منفی جمعیت این کشور، اکثریت آنها تا سال ۲۰۵۰ مسلمان خواهند شد. بنده در سال قبل در همایشی در روسیه حضور داشتم و به نحوی همین سخن را رهبر مسلمانان مسکو به بنده گفت و اینکه روزی می‌رسد که اکثر مردم روسیه هم مسلمان خواهند شد.

نگرانی غرب از رشد سریع اسلام

دو عامل اصلی برای گرایش مردم جهان به سمت اسلام وجود دارد؛ یکی قرآن و دیگری بحث زنان و حقوق آنان در اسلام. به همین دلیل هم می‌بینیم که به این دو موضوع هجمه و حمله زیادی می‌شود؛ موریس بوکا کتابی با عنوان «مقایسه میان قرآن، تورات، انجیل و علم» نوشته است و بین اینها قیاس کرده است. او این کتاب را به زبان فرانسه نوشته است، ولی به انگلیسی و عربی و فارسی ترجمه شده است؛ ایشان پزشک هم بود و در اواخر عمر مسلمان شد. وی جلسات سخنرانی داشت و هزار نفر در جلسات وی حضور داشتند و گاهی تا ۳۰ نفر در یک جلسه مسلمان می‌شدند. لذا این رشد سریع اسلام در اروپا نگرانی جدی برای آنها ایجاد کرده است.

بُعد دیگر ماجرای اهانت به قرآن، بعد علمی و منطقی است؛ ناپلئون وقتی به مصر حمله کرد گفت قرآن را برای من بیاورید و آن را مطالعه کرد و جمله عجیبی درباره قرآن دارد؛ او گفته است که اگر این پیامبر(حضرت محمد(ص)) بر حق نبود در این کتاب اینقدر دعوت به علم و عقل نمی‌کرد. معمولا کسانی که دنبال فریب مردم هستند بر جهل مردم متمرکز می‌شوند ولی قرآن بر علم و عقل تاکید دارد و در کنار آن بر استماع اقوال و انتخاب قول حق تاکید دارد؛ «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»؛ قرآن تأکید می‌کند که کتب دیگر و سخنان دیگران را بخوانید و بشنوید و بهترین آن را انتخاب کنید و چنین کتابی را نباید آتش زد زیرا سخن منطقی گفته است و افراد منطقی هم سخن عقلانی را می‌پذیرند و کسانی که به جای شنیدن سخن حق آن را آتش می‌زنند بی‌منطقی خودشان را نشان می‌دهند و معلوم است که اغراض غیرعلمی و دشمنی دارند.

بُعد دیگر در ماجرای اهانت به قرآن، هم بحث دینی و تسلط بر اسلام است یعنی پشت صحنه، کفار و استعمار سلطه‌جو هستند که قرآن کریم از قبل درباره اینها به ما هشدار داده است؛ در سوره بقره فرمود: «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ»؛ یعنی یهود و نصارا از تو راضی نمی‌شوند مگر اینکه به دین آنها درآیی؛ بنابراین بحث این نیست که اینها کار کوچکی بکنند بلکه هدف اصلی دست برداشتن از دین اسلام و تبعیت از کفر آنان است و در حقیقت، چالش بین اسلام و کفر مطرح است. بعد دیگر هم هواپرستی برخی افراد است که قرآن در آیه ۵ سوره قیامت فرمود: بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ

یعنی اینها می‌خواهند خدا و قیامت و انبیاء و ائمه را منکر شوند تا بیشتر گناه کنند؛ خدا خواسته است حجاب داشته باشید و اعمال منافی عفت و فساد نکنید و شراب نخورید، ولی اینها چون می‌خواهند این کارها را بکنند قرآن و دین را مانع برای خودشان می‌بینند و از هواهای نفسانی خود پیروی دارند و ریشه چنین تکذیب‌هایی هم هوای نفس است. البته بعد فقهی و حقوقی را هم می‌توان مطرح کرد که کار را به  متخصصان این عرصه ارجاع می‌دهیم.

راهکارهای مقابله با اهانت به قرآن

در مورد راهکارهای مقابله با توهین و هتک قرآن هم بحث به دو بخش قابل تقسیم است؛ خداوند در خود قرآن کریم تأکید فرموده است که ما این قرآن را نازل کردیم و خودمان هم آن را حفظ خواهیم کرد ولی این نافی مسئولیت و وظیفه ما در دفاع از قرآن کریم نیست. «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ.»

در اسلام از سه نوع جهاد یاد شده است؛ جهاد نظامی، جهاد با نفس و جهاد کبیر و یکی از محورهای مهم راهکار مقابله با دشمنان، جهاد کبیر است که قرآن کریم در این باره در آیه ۵۲ سوره فرقان فرموده است: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»؛ از کفار اطاعت نکن و به وسیله قرآن با آنها جهاد کبیر کن البته «به» را برخی به کافرون و برخی به خود قرآن نسبت داده‌اند که اگر به قرآن نسبت دهیم معنایش این است که به وسیله قرآن با آنها جهاد کبیر داشته باش.

جهاد کبیر امروز برای ما چند صورت دارد؛ اول نشر قرآن کریم است یعنی هرقدر آنها به قرآن اهانت کنند باید به نشر قرآن در فضای عمومی و مجازی بپردازیم. دیگر پاسخ منطقی به شبهات دشمنان است؛ مثلا می‌گویند قرآن، خشونت‌طلب است ولی قرآن فرموده است: والصلح خیر. آیات متعدد قرآن جنگ را برای موارد ضروری دانسته است و اتفاقا امروز آمریکا و اسرائیل و دیگر دشمنان هستند که به ما حمله می‌کنند و در دنیا جنگ راه می‌اندازند. مصداق دیگر جهاد کبیر هم تبیین مباحث علمی و اخلاقی و تربیتی قرآن کریم است.

۸۶ وجه برای اعجاز قرآن

مصداق دیگر جهاد کبیر برای مقابله با اهانت به قرآن، هم تبیین اعجاز قرآن کریم است؛ از مواردی که باعث پیشرفت اسلام در غرب شده بحث اعجاز قرآن است؛ تا سال ۱۳۹۲، ۸۶ وجه برای اعجاز برشمرده‌اند. این موارد اعجاز مانند اعجاز علمی و محتوایی و لفظی می‌تواند به مقابله با توهین به قرآن بپردازد که نمونه آن در مورد موریس بوکا بیان شد.

محور دیگر در بحث جهاد کبیر، هم  جهاد عملی به عنوان راهکار دیگر در برابر اهانت به قرآن است که اعتراض مسلمین و تجمع آنها در برابر سفارت‌خانه کشورهایی که اهانت به قرآن در آنجا رواج دارد مصداق آن است همچنین سفارت‌های کشورهای اسلامی می‌توانند هماهنگ شده و با کشور مربوطه برخورد کنند یا همه مسلمین کالاهای چنین کشورهایی را باید تحریم کنند.

گاهی هم دفاع عملی می‌تواند اجرای حکم محارب باشد که در بیانیه مقام معظم رهبری هم مطرح شده بود. البته باید مصادیق و شرایط این کار تشخیص داده و تبیین شود زیرا حکم افراد هتاک مختلف است، بنابراین این نوع جهاد و دفاع هم می‌تواند راهکار مناسبی برای دفاع از قرآن و کوتاه‌کردن دست هتاکان به قرآن کریم باشد و این کار چنانچه تأکید شد باید با تشخیص مصادیق باشد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52880

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!