0

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان: اهل حق را مسلمان می دانم

  • کد خبر : 42559
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۴۱
حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان: اهل حق را مسلمان می دانم
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست نقد و بررسی کتاب مذاهب در ایران مطرح کرد: براساس علم خودم اهل حق را مسلمان می دانم. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست معرفی و نقد کتاب مذاهب در ایران اظهار کرد: احساس کردم جای تفسیر شفاف و بدون زاویه ای از مذاهب ایرانی کم است و می دیدم فضای شایعات زیاد است، کسی دنبال حق و باطل نیست همین سبب شد این کتاب را بنویسم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: 25 سال است در حوزه مذاهب کار می کنم، بیش از 20 سفر به سیستان بلوچستان و استان های غربی داشتم، قالب سفرها تدریس بوده و چندین سفر نیز برای مطالعات میدانی انجام شده است.

مولف کتاب مذاهب در ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه نقش مذاهب گسترده است و با توجه به قدمت هر مذهب، یک نفر سالیان سال باید کار کند تا متخصص شود و هنوز هم می گویم بیش از پنج درصد از مذاهب را نمی دانم.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با بیان اینکه در مذاهب مختلف اندیشه های مختلفی است، گفت: در مذهب شیعه اگر جریان های فکری تحلیل کنیم، می توان به پنج تا 6 جریان فکری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پژوهش در حوزه مذهب بسیار سخت است، عنوان کرد: به ویژه  پژوهش هایی که میدانی هستند یعنی بخش عمده را باید سفر کرد و با اندیشمندان مختلف تعامل داشت، بسیار سخت هستند.

مؤلف کتاب مذاهب در ایران بیان کرد: در این کتاب تلاش شده مذهب را در ایران بررسی کنم و در هر بخشی از این کتاب از متخصصینی استفاده شده است اما به دلایلی نام آنان در جلد کتاب آورده نشده است.

وی اظهارکرد: با توجه به مشکلات امنیتی عکس های به کار برده شده در این کتاب با حساسیت خاصی انتخاب شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان خاطرنشان کرد: این کتاب مذاهب در ایران، شامل دو بخش است و بخش اول مربوط به اهل سنت و بخش دوم نیز مربوط به شیعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: در بخش شیعه، شیعه اثنی عشری و بهائیت به علت ملاحظاتی اضافه نشده است و در بخش اهل سنت ابتدا به جمعیت اهل سنت کشور پرداخته شده است و بعد وارد مذاهب و جریانات فکری شدیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با بیان اینکه ما در ایران مذهب ماکلی و مذهب حنبلی نداریم بیشتر شافعی و حنفی ها هستند، گفت: جمعیت حنفی بیشتر در شرق و به طرف غرب افعی هستند.

فرمانیان اشاره به طریقت صوفی، ذکریه، اسماعیلیه، شیخیه، اهل حق و طریقت های صوفی شیعه را از دیگر مواردی عنوان کرد که در این کتاب به آن اشاره شده است .

وی در بخش دوم سخنانش در پاسخ به ناقدین کتاب مذاهب در ایران، اظهار کرد: در رابطه با عنوان کتاب مذاهب در ایران، پس از 25 سال کار در حوزه در مذاهب، باید گفت در هیچ جا فرق بین مذاهب با فرق، مکتب، آیین و جریان های فکری پیدا نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه افزود: هیچ فرقی بین مذهب و فرقه و صوفی طریقت و آیین نمی بینم و اما اینکه فصلی در باب مفاهیم به کار ببریم نکته خوبی است و در کتاب اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر برای هر جریان، فکر و گروه کلمه مذهب را به کار بردیم ایرادی ندارد، مذاهب یک کلمه عام بوده و نگاه ها باید عوض شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با اشاره به اینکه به کلمه سلفی نقدهای بسیاری وارد است، گفت: در جهان اسلام هنوز هیچ توافقی بر کلمه سلفی وجود ندارد و اخوانی ها سلفی نیستند.

وی با بیان اینکه باید هدف خود را از تهیه این کتاب مذاهب در ایران در مقدمه مشخص می کردم، اظهار کرد: هدف تهیه گزارش بوده و دنبال تحلیل نبودم.

مولف کتاب مذاهب در ایران ادامه داد: بحث 100 مسجد اهل سنت در تهران نیز یک نقل قول است و و به این آمار که در کتاب فردی دیگر آمده است  25 مسجد اهل سنت در تهران داریم، اشاره شده است و باید گفت انصاف رعایت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با بیان اینکه با نکات علمی کاملا موافق هستم، اظهارکرد: بحث تعاریف و نقل قول ها نیز سلیقه ای بوده و نقل قول ها و تعاریف به کار برده شده ممکن است باب میل هر فردی نباشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان تأکید کرد: بر اساس علم خودم اهل حق را مسلمان می دانم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=42559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!