0

«گرگیعان»؛ سنتی اسلامی یا بت‌پرستی؟

  • کد خبر : 47685
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
«گرگیعان»؛ سنتی اسلامی یا بت‌پرستی؟
قرنقشوه، گرگیعان یا قرقیعان مراسمی است سنتی که همه‌ساله در مناطقی از ایران همچون خوزستان، هرمزگان، کیش، بوشهر و در کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، بحرین، عربستان و… توسط کودکان آن مناطق اجرا و آن را جشن می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، درباره ریشه و معنی کلمه «قرقیعان» نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی معتقدند این کلمه از «قرع الباب» به معنای درب‌زدن گرفته شده‌است؛ چرا که کودکان درب خانه‌ها را برای دریافت شیرینی و عیدی می‌کوبند. نظر دیگری که در باب معنی «گرگیعان» آمده‌ این است که از کلمهٔ «قرّهالعین» گرفته شده که به معنای شادی و سرور انسان است و از آن جایی که مراسم گرگیعان مصادف می‌شود با تولد امام حسن مجتبی(ع) و خوشحالی پدربزرگ وی، حضرت محمد(ص) برای تولد نخستین نوه‌اش، می‌گویند که مردم برای عرض تبریک به امام علی(ع) و همسرش فاطمه زهرا(س) «قره عین! قره عین!»گویان به درب منزلشان می‌رفتند و کم‌کم به صورت مناسبتی هرساله در میان مسلمانان رواج یافت.

این جشن در قطر «الکرنکعوه»، در کویت «القرقیعان» و در سلطنت عمان «القرنقشوه» نامیده می‌شود.

قرنقشوه جشنی است که معمولاً کودکان به انتظار آن هستند و بزرگترها روزها قبل از شروع این جشن، با انتخاب لباس جدید در حال آماده شدن برای آن هستند و در روز چهاردهم ماه مبارک رمضان، پس از نماز مغرب، کودکان دسته دسته بیرون می‌روند تا از خانه‌هایی که بزرگترها در آنجا منتظرشان هستند، با شیرینی، پول نقد، آجیل و سایر شیرینی‌ها از آنان پذیرایی کنند.

فتوای دینی

«سنتی است که ریشه‌های آن بت‌پرستی است»؛ این فتوایی است که پیشتر در سال ۲۰۱۸ شیخ کهلان بن نبهان الخروصی، دستیار مفتی اعظم سلطنت عمان، در رسانه‌های اجتماعی پخش و تأیید کرد که جشن قرنقشوه معمولاً منشأ بت‌پرستی دارد. الخروصی فتوای خود را به باستان‌شناسان و مردم‌شناسان استناد داده و مدعی شده مسیحیان این سنت را بزرگ داشته‌اند و آن را «عید همه قدیسان» یا «هالووین» نامیده و در آن بچه‌ها به سراغ خانه‌های همسایه‌ها رفته و از آنها هدایایی درخواست می‌کنند.

الخروصی جشن قرنقشوه را عادتی بیگانه برای جامعه عمان توصیف کرده و گفت این جشن در کشورهایی برگزار می‌شود که با تمدن‌های مسیحی غربی آمیخته شده‌اند.

واکنش‌ها به فتوای الخروصی

برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از فتوایی مبنی بر عدم بزرگداشت این مناسبت بر اساس گفته‌های شیخ کحلان بن نبهان الخروصی حمایت کردند و از کسانی که در سخنان وی تردید دارند انتقاد کردند و برخی دیگر از لغو جشن قرنقشوه در برخی اماکن عمومی عمان ابراز خوشحالی کردند.

برخی دیگر از کاربران توئیتر خواستار احیای این رسم بدون ایجاد جنجال شدند، حتی اگر این رسمی در همه مناطق عمان نباشد؛ آنان برانگیختن این همه جنجال در توییتر را محکوم کردند و خواستار عدم اغراق در این مسأله شدند و برخی دیگر خواستار توجه به مسائلی مهمتر از جشن‌های کودکان شدند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47685

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!