0

آینده همزیستی مسالمت آمیز ادیان با ادامه شکاف مذهبی در خطر است

  • کد خبر : 52735
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
آینده همزیستی مسالمت آمیز ادیان با ادامه شکاف مذهبی در خطر است
اظهارات نفرت انگیز و تعصبات نژادپرستانه علیه مسلمانان در اروپا به تازگی افزایش قابل ملاحظه ای یافته و همزیستی مسالمت آمیز بین جوامع در این قاره را با خطر روبرو ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، عبدالحمید الحمدی، رئیس “مرکز تمدن حمد بن خلیفه” در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، معتقد است زندگی و همزیستی مسالمت آمیز ادیان در جوامع مختلف به دلیل بروز رویدادهای اخیر نظیر: هتک حرمت قرآن و توهین به کتب مقدس دینی در برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک و سوئد که از نفرت علیه مسلمانان ظهور می‌یابد، زندگی مسالمت آمیز جوامع مختلف در این قاره را تهدید می‌کند.

وی افزود: پدیده اسلام هراسی و اعمال ناشی از نفرت علیه مسلمانان به سوژه داغ رسانه‌ها در اروپا تبدیل شده و برخی کشورهای غربی به بهانه آزادی بیان به نوعی آن را تایید کرده‌اند.

الحمدی می‌گوید: گزارش وزارت کشور دولت آلمان مبنی بر اینکه مسلمانان آسیب پذیرترین اقلیت دینی در برابر تعصبات نژادپرستانه و اظهارات نفرت انگیز در این کشور هستند، تاییدی بر افزایش اسلام هراسی و نفرت علیه مسلمانان در اروپا می‌باشد.

باید گفت وزارت کشور آلمان در اواخر ماه ژوئن گزارشی با عنوان “دشمنی نسبت به مسلمانان” که توسط یک گروه مستقل از کارشناسان تهیه شده بود را منتشر نمود. در این گزارش تاکید شده بود یک سوم از جمعیت پنج و نیم میلیونی مسلمان در آلمان به خاطر دین شان قربانی نفرت و خصومت می‌باشند.

رئیس مرکز تمدن حمد بن خلیفه در تحلیل گزارش وزارت کشور دولت آلمان در مورد وضعیت مسلمانان خاطر نشان کرد: یافته‌های گزارش اگرچه به آلمان مربوط می‌شود اما می‌توان گفت در سراسر اروپا داستان مشابهی در برخورد با مسلمانان وجود دارد.

وی به اشکال گوناگون تبعیض و نژادپرستی علیه مسلمانان در قاره اروپا اشاره و می‌افزاید: مسلمانان در سطوح مختلف فردی و جمعی قربانی تبعیض می باشند و به خاطر اسم، ظاهر و اصالت شان در یافتن خانه و شغل با مشکلات فراوانی روبرو هستند. زنان با حجاب به طور خاص در مقابل نژادپرستی آسیب پذیرند، توهین می شوند و مورد آزار قرار می‌گیرند.

الحمدی تأکید می‌کند: نژادپرستی در اروپا در مقایسه با گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است و با به قدرت رسیدن احزاب سیاسی افراطی راست گرا در بیشتر کشورهای اروپایی سیاست های ضد مسلمانان گسترده تر تطبیق می‌شود.

وی هشدار می‌دهد: افزایش روز افزون نفرت علیه مسلمانان می تواند آینده زندگی مسالمت آمیز در کشورهای اروپایی را با خطر مواجه سازد چراکه درصد قابل ملاحظه‌یی از مسلمانان تابعیت کشورهای اروپایی را اخذ کرده اند و ملزم به تبعیت از قوانین این کشورها می‌باشند.

الحمدی می گوید: افزایش اظهارات و اقدامات نفرت انگیز علیه مسلمانان سبب ایجاد شکاف های مذهبی و نژادی در اروپا شده است.

وی می افزاید با شروع جنگ روسیه و اوکراین در بیست و چهارم فوریه ۲۰۲۲ و جاری شدن سیل پناهندگان اوکراینی به اروپا، نژادپرستی علیه مسلمانان در اروپا بیش از پیش خود را نشان داد.

الحمدی گفت: “متاسفانه اینگونه برداشت و رفتار می شود که پناهندگان اوکراینی کاملا با پناهجویان سوری، عراقی، افغانستانی و کشورهای خاورمیانه تفاوت دارد.”

وی در پاسخ به سئوال “نقش مسلمانان در کشورهای اروپایی در برخورد با اظهارات نفرت انگیز” افزود: قوانین در کشورهایی اروپایی در مورد همه قابل اجراست و مسلمانان با اتکا به قدرت تطبیق قوانین، انتظار دارند از آنها محافظت صورت گیرد.

رئیس مرکز تمدن حمد بن خلیفه تأکید کرد: ” ما به دنبال ارائه تصویری متمدن از دین اسلام هستیم تا تمام روایت‌های منفی پوپولیست‌ها، افراط‌گرایان و متفکران طردکننده در مورد اسلام و مسلمانان را رد کند.”

باید گفت اسلام هراسی و اقدامات ضد مسلمانان از جمله توهین به قرآن کریم در حالی در اروپا گسترش یافته که بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی سازمان‌های دولتی در برخی کشورهای اروپایی میزان گرایش به اسلام در این قاره نیز روبه افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده اسلام به بزرگ‌ترین دین در اروپا تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!