2

تغییر استراتژی مسیحیت تبشیری از سازمان تبلیغی به جنبش های مردم محور کلیسای خانگی

  • کد خبر : 44615
  • ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲:۰۰
تغییر استراتژی مسیحیت تبشیری از سازمان تبلیغی به جنبش های مردم محور کلیسای خانگی
پژوهشگرمیسیولوژی گفت: بعد از شکست سازمان های تبلیغی، مسیحیت تبشیری از جنبش های مردمی اسلامی سال ۵۷ الگو گرفت و جنبش های مردمی موسوم به کلیسای خانگی را جایگزین مراکز سازمانی تبلیغی مسیحی کرد، تنها راه مواجهه صحیح با کلیسای خانگی فقط مدل نویسی برای بهبود فعالیت های گروه های اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در زمان قاجار و پهلوی مراکز آموزشی، تربیتی، بهداشتی زیادی در ایران تأسیس شد این مراکز به صورت سازمانی زیر نظر مراکز شبه دولتی وابسته به خارج بوده ولی به خاطر مردمی نبودن اصلا موفق نبودند، نکته مهم این بود بعد سال ۵۷ این مراکز همه تعطیل شدند و مسیحیت تبشیری با الگو گیری از جنبش های اسلامی در دوره پهلوی مدل جنبش کاشت کلیسا در ایران را اجرا کرد.

این بخشی از صحبت های سید جعفر هاتف الحسینی ، پژوهشگر عرصه میسیولوژی و نویسنده کتاب میسیولوژی است:

جنبش کاشت کلیسا CPM چیست؟

کتاب های زیادی در مورد جنبش کاشت کلیسا نوشته شده است، ولی مهم ترین آنها از دیوید گریسون است. این مدل ها با مبنای جامعه شناسی نوشته شده است و اصل نگرش این مدل بر اساس نظریه سرمایه اجتماعی است. این مدل بر کنش‌گری گروه های مردمی مسیحی تکیه دارند تا شبکه های مردمی مسیحی بعد از چند سال فعالیت ایجاد شوند.

یکی از اساسی ترین شگرد های این مدل، تحریک حکومت برای فشار بر گروه های مسیحی است تا لیدرهای با ایمان بی باکانه شناسایی شوند، در ظاهر شاید تعدادی از گروه جدا شوند ولی افراد باقی مانده افرادی با ایمان بی باکانه هستند. مدل جنبش کاشت کلیسا یک مدل جامعه شناسی است و نباید ساده به آن نگاه کرد و نیاز به همفکری با متخصصین خبره جامعه شناس دارد.

چرا مدل سازمان های تبلیغی مسیحی در قاجار و پهلوی در ایران شکست خورد؟

تغییر نگرش مسیحیت تبشیری از سازمان به گروه مردم محور به این دلیل است که اقدامات سازمانی تحت فرم اداری است یعنی فرد موظف است از ساعت ۶ تا ۱۳ فعالیت اداری داشته باشد و بعد ساعت اداری دیگر کسی دغدغه تبلیغ ندارد، ولی انجمن های مردم محور به خاطر کنش اجتماعی بالای که دارند خود جوش، مردم به میدان می ایند و ساعت ها حتی بدون یک ریال دریافت هزینه وقت می گذارند، جنبش کاشت کلیسا یک مدل بسیار رایگان و پویا است و با ایجاد حلقه اولیه این جریان به صورت ضریبی گسترش می یابد.

چرا شما جنبش کاشت کلیسا را کپی از انجمن های اسلامی دوره پهلوی می دانید؟

دوره پهلوی بهشت مسیحیت تبشیری بود. در آن زمان اسلام گرایان در سختی بسیاری بودند ولی به خاطر جنبش های مردم محور که غالبا با نظر و حمایت مالی علما حمایت می شد، فعالیت های بسیاری قوی داشتند. مردم به خاطر حضور در صحنه توانسته بودند فعالیت سازمان های مسیحی را خنثی کنند. بعد سال ۵۷ که مراکز سازمانی مسیحی تعطیل شد انها به فکر ایجاد گروه های مردم محور مسیحی افتادند. مدل های بسیاری برای طریقه جذب و ارتباط کلامی و حتی استفاده از قرآن برای تبشیر مسیحیت نوشته شده است.

راه مواجهه صحیح با جنبش کاشت کلیسا موسوم به کلیسای خانگی چیست؟

جنبش کاشت کلیسا علاقه مند به فشار از سمت حکومت است تا بهتر فعالیت های مردمی را شکل دهد. از سوی دیگر فقط گروه مردمی اسلامی توان مواجهه صحیح با جنبش مردمی مسیحیت تبشیری را دارد. همان طور که مسیحیت برای جذب و گسترش گرو های مردمی، مدل نویسی می کند باید اتاق فکر اسلامی از متخصصان مختلف مدل هایی برای بهبود و ارتقا تبلیغ گرو های مردمی اسلامی را تدوین کنند تا گروه های مردمی اسلامی با توانایی بالاتری شروع به فعالیت کنند.

در سخن آخر باید گفتکه برخی از اساتید، کلیسای خانگی را یک گروه مسیحی می دانند که باید با آنها مناظره الهیاتی کرد اما این تفکر اشتباه است چون کلیسای خانگی ابعاد مهمی در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی دارد که باید اول این شناسایی و راه حل ارائه کرد و در آخر به شبهات انها پاسخ داد.

نیاز است در موضوعات جدید همچون جنبش کاشت کلیسا از اتاق فکر متخصصین مختلف استفاده شود تا با اشراف کامل به مواجهه صحیح پرداخت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=44615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!