4
محمد صحاف کاشانی:

اقشار آسیب‌پذیر؛ بستری برای تبلیغ مسیحیت/ جریان تبشیری ریشه در جمهوری‌خواهان آمریکا دارد

  • کد خبر : 57548
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۳۸
اقشار آسیب‌پذیر؛ بستری برای تبلیغ مسیحیت/ جریان تبشیری ریشه در جمهوری‌خواهان آمریکا دارد
استاد حوزه و دانشگاه، گفت: ۸۰ درصد کسانی که به مسیحیت متمایل شدند اقشار آسیب‌پذیر اقتصادی به خصوص معتادین هستند. البته ضعف ما هم بی‌تاثیر نیست زیرا برای انجمن‌های ترک معتادین، مبلغ یا متخصصان تبلیغی که بتوانند آنان را جذب کنند نداریم.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صحاف کاشانی؛ استاد حوزه و دانشگاه، در نشست علمی «مسیحیت‌شناسی» که از سوی انجمن ادیان حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان اینکه بعد از صفویه شاهد رشد جریان مسیحیت تبشیری در داخل کشور بودیم و بیمارستان و مراکز و کالج‌های مختلف تاسیس کردند، گفت: این جریان تلاش کرد تا از این طریق مسیحیت را در ایران گسترش دهد و هزینه‌های هنگفتی هم انجام دادند؛ مبشرین آنان از انگلیس و آلمان و فرانسه و … به ایران می‌آمدند آن هم با وضعیت حمل و نقل آن روز تا فعالیت تبلیغی داشته باشند و موفقیت چندانی هم نداشتند. برخی کشیشانی که به ایران آمدند کتاب و رساله‌هایی هم در مورد ایران نوشتند و توانستند تعداد افرادی را هم به مسیحیت جذب کنند.

وی با بیان اینکه تحولاتی بعد از این تاریخ رخ داد که کار آن‌ها را تسهیل کرد، افزود: یکی از این تحولات، ایجاد شبکه‌های ارتباطی بود زیرا در گذشته اگر قصد داشتند کاری بکنند حداکثر توان آن‌ها این بود که یک کشیش را با کشتی و وسائل نقلیه زمینی نامناسب به ایران می‌فرستادند و در اینجا باید کلیسا تاسیس کرده و خدماتی به او ارائه دهند تا بتواند کار تبلیغی بکند ولی با ایجاد شبکه‌های اجتماعی نیازی به حضور فیزیکی نبود و در کشور خودشان می‌نشینند و روی اذهان کار می‌کنند.

بستری برای تبلیغ مسیحیت

کاشانی با بیان اینکه الان ۵ کانال ماهواره‌ای شبانه‌روز به تبلیغ مسیحیت تبشیری می‌پردازد، اظهار کرد: یکسری کانال‌های پاره وقت هم به صورت اجاره‌ای وجود دارد؛ در فضای مجازی تبلیغات بسیار گسترده دارند مثلا اگر اینستاگرام را ملاحظه کنید حجم وسیع تبلیغات را خواهید دید. کار دیگری که باعث تسهیل کار آنان شد شناسایی نقاط ضعف ایرانیان بود مثلا ۸۰ درصد کسانی که به مسیحیت متمایل شدند اقشار آسیب‌پذیر اقتصادی به خصوص معتادین هستند. البته ضعف ما هم بی‌تاثیر نیست زیرا برای انجمن‌های ترک معتادین، مبلغ یا متخصصان تبلیغی که بتوانند آنان را جذب کنند نداریم و یا آنقدر نگاه چندش‌آوری به این بخش داریم که آن را رها می‌کنیم و همین بستری برای ادیان و مذاهب و فرق انحرافی است.

مدیر مؤسسه صلح و گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، بیان کرد: مهمترین مسئله‌ای که باید به آن توجه جدی کنیم مسئله آرامش است چون کلیسا به شدت روی این موضوع دست گذاشته است؛ جامعه امروز ما به شدت نیازمند آرامش است زیرا اخبار ناگوار اقتصادی و سیاسی و اجتماعی زیادی را به صورت روزانه می‌شنویم و آرامش جامعه کم شده است و این در حالی است که چقدر از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی و اقدامات نهادهای مختلف تبلیغی آرامش‌آفرین است؟ تا حد زیادی از این موضوع غافل هستیم.

ورشکستگی در شادی‌های دینی

کاشانی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر بحث شادی است که ما در این قسمت ورشکسته هستیم. البته بحث بنده این نیست که جامعه شاد است یا نیست بلکه مراد بنده این است که باید برای شادی خودمان، مدل مذهبی تعریف کنیم مثلا همه بچه‌های ما نسبت به عید نوروز حساسیت دارند ولی نسبت به نیمه شعبان و بعثت و روز میلاد پیامبر(ص) چنین احساسی کمتر است در حالی که ۳۰ سال پیش بچه‌ها خودشان اقدامات شادآورانه زیادی برای این مناسبت‌ها داشتند. ما نتوانسته‌ایم با شادی، خدا را بپرستیم و حتی مجالس مولودخوانی‌های ما هم آنقدر شادی‌آفرین نیست بماند که اساسا برخی مداحان بلد نیستند شاد بخوانند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه می‌توانیم برای جمعه و نیمه شعبان و عید غدیر و … مدل شادی درست کنیم، تصریح کرد: نباید فقط برای گریه و عزا، مدل داشته باشیم بلکه برای شادی هم مدل تعریف کنیم زیرا به نظر بنده شادی در اسلام اولویت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: مسئله سومی هم که باید مهم تلقی کنیم این است که ما تا ثابت نکنیم ایرانیان بدبخت‌ترین ملت دنیا هستند دست نخواهیم کشید یعنی احساس خودتحقیری و اینکه ما بدترین و بدبخت‌ترین کشور دنیا هستیم در بین ما خیلی زیاد است. به نظر بنده این یک بحران فرهنگی است که وقتی کنار هم هستیم ۹۰ درصد از نقاط منفی می‌گوییم و ده درصد از نقاط مثبت و این سبب می‌شود تا امید را به صورت روزانه در بین خودمان بکشیم.

بذر نومیدی و بدبختی را دور بریزیم

وی با بیان اینکه بذر نومیدی را در مجامع علمی و بر سر دانشجویان ریخته‌ایم و در مجامع تبلیغی هم گردی از نومیدی پاشیده شده است، گفت: این بذر نومیدی به دین و هویت و ملیت و همه چیز زندگی ما آسیب وارد کرده است و از طرف دیگر حس خوش‌بینی بسیار زیادی داریم که آن طرف آب، بهشت روی زمین است و همه چیز گل و بلبل است. من درصدد دفاع از وضع موجود نیستم ولی انصافا با این وضع بحرانی در بسیاری از حوزه‌ها مانند تولید دانش و رفاه اقتصادی و … بین ۱۵ تا ۲۴ کشور دنیا هستیم. البته باید بهتر از این باشیم ولی نباید اینقدر هم نومیدی را دامن بزنیم.

مدیرمؤسسه صلح و گفت و گوی اسلام و مسیحیت، گفت: دقیقا همین نقطه ضعف مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفته است. وقتی یک فرد افغانستانی از کشورش با هزار زحمت و اینکه ممکن است اسیر قاچاقچیان شوند یا در مسیر کشته شود و … به کشور اروپایی می‌رود تعجبی ندارد زیرا در کشورشان امنیت ندارند ولی وقتی یک ایرانی در به در دنبال پناهندگی است نشانه آن است که گرفتار خودتحقیری شده است و اینکه ذهن او خطا پیدا کرده است و گاهی ممکن است همه زندگی خود را در این مسیر از دست بدهد.

کاشانی با اشاره به برخی مواردی که گاهی مطرح می‌شود، گفت: جامعه ما تا حدی گرفتار خرافات است البته نه به اندازه کشورهای اروپایی و همین سبب شده است تا این نقطه ضعف هم مورد سوء استفاده جریانات تبلیغی دیگر قرار گیرد. همچنین کسانی که در جامعه آسیب دیده و از طرف ما مطرود شده‌اند هم به شدت گرفتار این نوع جریانات تبشیری هستند زیرا ممکن است کسی تاکنون یک تبریک تولد هم به آنان نگفته باشد.

چاپ انجیل به ۴۰ گویش و لهجه ایرانی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابزارهای مورد استفاده مسیحیت تبشیری، اظهار کرد: ما در ایران حدود ۸۸ گویش و لهجه داریم و مسیحیان، انجیل را به ۴۰ گویش و لهجه ما چاپ کرده‌اند و نزدیک به همین تعداد هم برنامه تبلیغی دارند در حالی که قرآن کریم به این تعداد زبان و لهجه ترجمه نشده است و این نشان می‌دهد مسیحیت تبشیری حتی برای تک تک لهجه‌های ما برنامه‌ریزی کرده است. الان هزار و ۶۷ جلد کتاب فارسی تبلیغ مسیحیت داریم.

ریشه جریانات تبشیری در جمهوری‌خواهان آمریکا

کاشانی اضافه کرد: این نکته را خوب است ذکر کنم که این جریانات تبشیری، ارتدکس و کاتولیک و حتی پروتستان انگلیسی و آلمانی هم نیست بلکه این جریان، صرفا یک جریان مسیحیت آمریکایی است و از دل جمهوری‌خواهان آمریکا برخاسته است. اینها به شدت دنبال مسائل آخرالزمانی و دفاع از اسرائیل هستند با اینکه اعتقاد دارند که در هنگام ظهور، منجی دوسوم یهودیان را می‌کشد. این گروه حتی با ارامنه و گروه‌های دیگری مسیحی هم دشمنی دارند چیزی شبیه وهابیون در بین مسلمین که تقریبا با مشکل دارند.

وی افزود: شاخصه دیگر این جریان هم این است که دنبال کارهای کاریزماتیک و شفا و کارهای خارق عادت و … هستند و معتقدند که ما وقتی پر از روح‌القدس شویم قادریم به زبان‌های مختلف صحبت کنیم و این مسائل آنقدر رایج است که در کلیسا به عنوان معجزه شناخته می‌شو و همانطور که گفته شد خود مسیحیان هم با این گروه‌ها مشکل دارند.

کاشانی با بیان اینکه یکی از مهمترین ابزار آنان مدل کلیسای خانگی است، تصریح کرد: کتب زیادی مخصوص دختران و پسران ایرانی برای کاشت کلیسا نوشته‌اند و ساختار کلیسای خانگی ساختاری سلولی‌وار است و می‌تواند به سرعت تکثیر شود. برای اینکه  چگونه از پرستاران ایرانی پلی برای مسیحی‌کردن جامعه ایران بسازند کتاب نوشته‌اند و مدل طراحی کرده‌اند و آنقدر برنامه حرفه‌ای و علمی دارند که برای ما تعجب‌آور است.

مدیر مؤسسه صلح و گفت و گوی اسلام و مسیحیت با بیان اینکه این جریان در کشوری مانند کره جنوبی موفقیت زیادی داشته است، اظهار کرد: شاید تا ۳۰ سال قبل تعداد افراد مسیحی‌شده به ۵۰۰ نفر نمی‌رسید ولی الان ۳۰ درصد جمعیت کره مسیحی شده‌اند تا جایی که طالبان تعداد زیادی از مبلغان مسیحی کره‌ای را که در این کشور به تبلیغ مسیحیت می‌پرداختند دستگیر کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آن همه تبلیغ مسیحیت در دوره قاجار موفقیتی نداشت و تنها چند نفر در ایران مسیحی شدند ولی الان افراد زیادی جذب آنان شده‌اند، گفت: حجم زیادی از تبلیغات هم بر روی ایرانیانی متمرکز شده است که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند؛ البته الان کمتر و در گذشته بیشتر بود و حتی به کسانی که ثابت کنند مبلغ مسیحی هستند و چند نفر را مسیحی کرده‌اند به راحتی اقامت و ویزا می‌دهند.

وی با بیان اینکه حوزه کودکان هم حوزه‌ای است که ما کمتر به آن توجه داریم ولی مجلات و کتب و انیمیشن و … زیادی برای این قشر تولید می‌شود، افزود: نکته مهم پایانی اینکه آمار دقیقی از تعداد ایرانیان مسیحی‌شده وجود ندارد گرچه خود آنها مدعی هستند که بیش از صدهزار ایرانی را مسیحی کرده‌اند ولی این آمار هم شاید دقیق نباشد و ابزاری هم برای سنجش آن نداریم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57548

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.