1

چرا مودی در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ به شورش‌های ضدمسلمانان دامن می‌زند؟

  • کد خبر : 54216
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
چرا مودی در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ به شورش‌های ضدمسلمانان دامن می‌زند؟
هجوم ناگهانی گروه‌های زیادی از هندوهای افراطی به تنها ناحیه تحت سلطه مسلمانان در هاریانا چیزی جز یک برنامه حساب شده برای تقویت چشم‌انداز حزب BJP در دوئل‌های انتخاباتی پیش رو در سال 2024 نیست.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، تابستان امسال، گروه‌های ملی گرای هندو، یک راهپیمایی مذهبی را در منطقه‌ای با اکثریت مسلمان در ایالت شمالی هاریانا هند رهبری کردند که باعث شورش‌های جمعی گسترده‌ای شد. موج تازه خشونت‌های فرقه‌ای نشان‌دهنده تداوم یورش مداوم به مسلمانان هندی در این کشور است که با استراتژی هندوتوا برای دوقطبی کردن رأی‌دهندگان پیش از انتخابات عمومی همسو شده است.

خشونت‌های جمعی در ناحیه نوح ایالت هاریانا باعث شد که جمعیتی مشاغل متعلق به مسلمانان را هدف قرار دهند و فروشگاه‌ها، خودروها و یک مسجد محلی را به آتش بکشند. در جریان این خشونت‌ها دست کم شش نفر کشته شدند.

در عرض چند روز پس از شورش، سیاست بولدوزری بکار گرفته شد. بولدوزرها به سرعت به مناطق مسلمان‌نشین آورده شدند و صدها خانه را به بهانه‌ اینکه بصورت غیرقانونی بنا شده‌اند، تخریب کردند. براساس گزارش‌ها ۱۲۰۰ ساختمان که عمدتا متعلق به مسلمانان بودند، به ویرانه تبدیل شدند.

آنیل ویج، وزیر داخلی استان هاریانا، گفته بود که «بولدوزر می‌تواند بخشی از اقدامات اصلاحی» علیه کسانی باشد که در خشونت شرکت کرده‌اند، اما مقامات بعداً تأکید کردند که این سازه‌ها غیرقانونی ساخته شده‌اند، ادعایی که توسط مردم محلی به چالش کشیده شده است.

کمپین تخریب، الگوی تکرارشونده‌ای را در ایالت‌هایی که توسط حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) اداره می‌شود، بازتاب می‌دهد، جایی که بولدوزرها به نمادی از ماشین‌آلات به کار رفته برای اجرای «قانون و نظم» تبدیل شده‌اند و به عنوان ابزاری فراقانونی برای برچیدن خانه‌ها، شرکت‌ها و عبادتگاه‌های مسلمانان عمل می‌کنند.

چنین خشونت‌های جمعی منجر به پیامدهایی همچون؛ فرار خانواده‌های مسلمان و ترک خانه‌های خود، افزایش بازدداشت خودسرانه جوانان مسلمان و شخصیت‌های برجسته اجتماعی توسط مجریان قانون و تخریب خانه‌ها و اماکن کار مسلمان، شده است.

بهانه‌ای برای خشونت

وقایع قبل از خشونت نوح نیز با الگوی تکرار شونده دیگری مطابقت داشت. در گزارشی که امسال توسط ابتکار شهروندان و وکلا منتشر شد، آشکار شد که «مصوبات» قابل توجهی در سوءاستفاده از مناسبت‌های مذهبی به عنوان بهانه‌ای برای اعمال خشونت علیه جوامع اقلیت به تصویب رسیده‌اند.

این گزارش نشان داد که خشونت جمعی اغلب به اقدامات مورد حمایت دولت، از جمله تخریب غیرقانونی خانه‌ها و مغازه‌ها، هدف قرار دادن افرادی که برچسب «شورش‌گر» یا «ضداجتماعی» می‌خورند، مرتبط است. این خشونت‌های دولتی به «بحران آوارگی» برای خانواده‌های مسلمان دامن زده است که از ترس آزار و اذیت بیشتر دولت، بی‌خانمان شده یا مجبور به فرار شده‌اند.

تاریخ سیاسی هند مملو از درگیری‌های طبقاتی، قومی و مذهبی است که احزاب ملی‌گرا و راست‌گرای هندو از آن برای بسیج رای‌دهندگان هندو قبل از رای‌گیری‌ها و انتخابات عمده استفاده کرده‌اند. از زمان به قدرت رسیدن نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۴، افزایش افراط گرایی خشونت آمیز علیه اقلیت‌های مذهبی، با حملات مکرر به روزنامه نگاران، جامعه مدنی و منتقدان مودی و حزب حاکمش، تعهد هند به سکولاریسم را به خطر انداخته است.

مودی عضو مادام العمر Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS)، یک سازمان نظامی است که به عنوان یک سازمان حمایتی برای گروه‌های مختلف هندوتوا عمل می‌کند. این یک راز آشکار است که مودی و BJP از دستگاه سازمانی RSS و وابسته‌های آن برای سازماندهی درگیری‌های جمعی استفاده می‌کنند تا از مزایای سیاسی پیش از نظرسنجی‌های مهم بهره ببرند.

با تجزیه و تحلیل اثرات شورش‌ها بر سهم آرای احزاب افراطی هندو میتوان پی برد که شورش‌ها نقش مهمی در افزایش آرای این احزاب دارند. در همین چارچوب مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ توسط محققان دانشگاه ییل نشان داد که حزب BJP پس از شورش در سال قبل از انتخابات، شاهد افزایش ۰.۸ درصدی در سهم آرای خود بود. این مطالعه به بررسی انتخابات بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۰ پرداخت.

 

به نظر می‌رسد چنین روندی در قرن بیست و یکم ادامه داشته باشد. پس از شورش‌های مرگبار سال ۲۰۰۲ ایالت گجرات، مودی – که در جریان کشتاری که در آن صدها مسلمان به قتل سیدند، وزیر ارشد این ایالت بود – شروع به تحکیم قدرت خود کرد و خود را به عنوان یک رهبر قدرتمند هندوتوا معرفی کرد.

وقایع گجرات منجر به انزوای سیاسی بین‌المللی مودی شد و ایالات متحده آمریکا، انگلیس و چندین کشور اروپایی دیگر برای سال‌ها از صدور ویزا برای مودی خودداری کردند. با اینحال مهندسی سیاسی BJP برای قطبی کردن انتخابات همچنان ادامه دارد.

پس از خشونت تابستان امسال، یک کمیسیون مستقل حقیقت یاب دریافت که گروه‌های وابسته بهRSS  سربازان را به کار گرفتند تا به‌عنوان نیرویی چندبرابر در جهت تحقق مصلحت‌های سیاسی خود عمل کنند.

این کمیسیون که متشکل از روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر است در گزارش خود آورده است که «هجوم ناگهانی گروه‌های زیادی از هندوهای افراطی به تنها ناحیه تحت سلطه مسلمانان در هاریانا چیزی جز یک برنامه حساب شده برای [تقویت] چشم‌انداز BJP در دوئل‌های انتخاباتی پیش رو در سال ۲۰۲۴ نیست.»

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!