به گزارش پایگاه خبری مفاز، یوگا بهعنوان یک ورزش ذهن- بدن معرفی میشود و اغلب، افکار عمومی آن را یکسره ورزش تصور میکنند؛ اما محققان آن را بهعنوان یک راه معنوی و اسرارآمیز معرفی کردهاند و اساتید یوگا نیز آن را بسیار متفاوت از ورزش میدانند. البته کسانی که با یوگا آشنا میشوند، در مراحل اولیه آن را بهصورت حرکات جسمی میشناسند و ممکن است برای لاغری یا زیبایی اندام و حتی رسیدن به آرامش از آن استفاده کنند، اما بهتدریج آن را بهعنوان یک ورزش ذهنی و سپس یک راه معنوی بهکار میگیرند و به مسیری وارد میشوند که از ابتدا تصوری از آن نداشتهاند. یوگا در حقیقت تعالیمی سرّی است که سینه به سینه منتقل شده است [۲]
بنابراین آنچه در کتابها یا در مراکز عمومی به شکل علنی آموزش داده میشود، همه واقعیت یوگا نیست، بلکه کتابها و کلاسهای گوناگون نقطهی شروع و دروازهی ورود افراد به یک مرام سرّی و محرمانه هستند که براستی واقعیتهای آن به راحتی قابل بازگو کردن نیست [۳]
اما توجه درست و بررسی دقیق مبانی و آموزشهای یوگا بهصورت مجموعهای پیوسته، بسیاری از حقایق را روشن خواهد کرد.
یوگا با باورها، آیینها و خدایان هندویی عجین شده و شکلی از جنبهی آیینی و پرستش خدایان شیطانگونۀ هندویی است. آیینها و اعمال یوگا در میان هندوها عمل میشده و در زمانی نامشخص – حدود چهارصد سال پیش از میلاد تا دویست سال پس از میلاد – توسط فردی بهنام پتنجلی به شکل یک متن مدون در آمده است [4]
در حال حاضر یوگا با مذهب تانترا بهشدت آمیخته شده و یوگای تانتریک است که امروزه در سراسر دنیا به شیوههای نوین آموزش داده میشود. در یوگای تانتریک پرستش الاههگان مؤنث بهویژه شکتی اساس کار را تشکیل میدهد.
عبادات در یوگای تانتریک بهسوی پرستش نیروی زنان بهعنوان نماد خلاقیت و زندگی میرود و آمیزش جنسی به نیایشی در معبد تن تبدیل میشود [5]
البته این اعمال بیشرمانه بهعنوان عبادت با تمرینات ذهنی و تمرکزی همراه است که فرد را یکسره در یک مسیر جادویی و شیطانی قرار میدهد. بهطوری که حتی از کاربرد جادوی سیاه هم پرهیز نمیشود [6] [7]
پی نوشت:
1- شایگان، داریوش، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، ج۱، ص ۶۳۰، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۹.
2- علم عناصر (تاتواشودهی)، آناندا سوامی ساتیاسنگ، ص۶۸، ترجمه جلال موسوی نسب، تهران، فراروان، ۱۳۷۷.3-
3- ساراسواتی ساتیاناندا، یوگا سوترههای پتنجلی، ترجمه سید جلالالدین موسوی نسب (آناندا جیوتی)، ص۲۶، تهران، انتشارات فراروان، ۱۳۸۰.
4- آناندا سوامی ساتیاسنگ، علم عناصر (تاتواشودهی)، ص۶۹، ترجمه جلال موسوی نسب، تهران، فراروان، ۱۳۷۷.
5- آناندا سوامی ساتیاسنگ، علم عناصر (تاتواشودهی)، ص۵۴، ترجمه جلال موسوی نسب، تهران، فراروان، ۱۳۷۷
6- آناندا سوامی ساتیاسنگ، علم عناصر (تاتواشودهی)، ص۵۷، ترجمه جلال موسوی نسب، تهران، فراروان، ۱۳۷۷.