1

چند خبر از دنیای مسلمانان

  • کد خبر : 63027
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
چند خبر از دنیای مسلمانان
از نژادپرستی علیه مسلمانان در فرانسه و آلمان تا نمایش قرآن چینی نادر در نمایشگاه کتاب ابوظبی.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، محاکمه امام مسجدی در آلمان به دلیل حمایت از حماس، انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان، نمایش قرآن چینی نادر در نمایشگاه کتاب ابوظبی و اعتراض مسجد جامع پاریس به سخنان نخست‌وزیر فرانسه عناوین این دسته از اخبار اسلامی است.

محاکمه امام مسجدی در آلمان به دلیل حمایت از حماس

دادگاه بدوی مونیخ اعلام کرد: یک امام مسلمان در شهر مونیخ آلمان به دلیل پستی که در روز حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر گذشته در فیس بوک نوشته بود احتمالاً محاکمه می‌شود.

این امام جماعت در پست هفتم اکتبر گذشته خود نوشت: «هرکسی برای جشن اکتبر راه خودش را دارد.» او چهره‌ای خندان را در پس زمینه قرار داد. وی بعداً در صفحه فیسبوک اعلام کرد که منظورش معنای دیگری از این جمله است و با اشاره به اینکه این پست مربوط به روز ۶ اکتبر است که عید ملی در مصر است، افزود: در آن زمان، وقایع هفتم اکتبر برای من به صورت کامل شناخته شده نبود.

مرکز اسلامی مونیخ این روحانی را پس از انتشار این خبر تعلیق کرد. در حالی که برخی این پست را تمسخر «قربانیان اسرائیلی» می‌دانستند، وی با بیان اینکه در این خصوص دچار سوء تفاهم شده‌اند، اعلام کرد که به دلیل اهمیتی که برای صلح و آشتی اجتماعی قائل است، این پست را حذف کرده است.

وی در خصوص تعلیق خود از کار گفت: امیدوار بودم موضوع به اینجا نرسد، اما با توجه به فشارهای مردمی و شرایط متشنج، می‌توانم آن را درک کنم.

هیئت مدیره مرکز اسلامی نیز به نوبه خود محتوای منتشر شده را محکوم و اعلام کرد: در جلسه اضطراری شورا مقرر شد تا امام مسجد تا روشن شدن اتهامات تعلیق شود. ما به عنوان اقلیت مسلمان آلمان و به عنوان یک جامعه تحت هیچ شرایطی نباید اجازه کشیده شدن نفرت و خشونت از خاورمیانه به یهودیان و مسلمانان آلمان را بدهیم.

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که دولت آلمان در حمایت از مسلمانان در برابر نژادپرستی سهل‌انگاری می‌کند، در حالی که موارد نفرت و تبعیض فزاینده علیه آن‌ها وجود دارد. نبود تعریف عملی از نژادپرستی علیه مسلمانان، فقدان اطلاعات رسمی در مورد حوادث و عدم حمایت تشکیلاتی از قربانیان از جمله مواردی است که مانع از واکنش مؤثر در این زمینه می‌شود.

به گفته دیده‌بان، تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳، آمار اولیه حاکی از ثبت ۶۸۶ مورد جرم مرتبط با نفرت‌‎پراکنی علیه اسلام است که از ۶۱۰ مورد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است.

مقامات آلمان اطلاعاتی را برای دوره زمانی بین اکتبر تا دسامبر سال گذشته ارائه نکرده‌اند، اما گروه‌های جامعه مدنی آلمان نسبت به افزایش حوادث ضد مسلمانان از ماه اکتبر به دنبال عملیات طوفان الاقصی و شروع تجاوزات اسرائیل به غزه هشدار داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر پیشتر هم درباره رشد موارد نفرت‌‎پراکنی علیه مسلمانان در کشورهای اروپایی و پس از تحولات اخیر در فلسطین اشغالی هشدار داده بود.

نمایش قرآن چینی نادر در نمایشگاه کتاب ابوظبی

نمایش قرآن چینی نادر در نمایشگاه کتاب ابوظبی

کتاب‌فروشی پیتر هرینگتون لندن، یک نسخه چینی از قرآن کریم را که به سبکی غیرمعمول کتابت شده و قدمت آن به قرن هفدهم میلادی می‌رسد، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی ۲۰۲۴ ارائه کرده است. این نسخه در قالب مجموعه‌ای استثنایی از نسخه‌های خطی کمیاب به نمایش درآمده است.

این نسخه خطی قرآن به دوره بین اواخر سلسله مینگ و اوایل سلسله چینگ برمی‌گردد و شامل سی جلد است که شکلی جالب تزئین شده است، این نسخه از اولین نسخی است که به شیوه چینی کتابت شده است.

این نسخه منحصربه‌فرد از قرآن کریم، سندی روشن از تبادل فرهنگی فعال بین شرق و غرب آسیا در دوره رنسانس است. این سند به قیمت ۶۵۰۰۰ پوند استرلینگ معادل تقریباً ۳۰۰۰۰۰ درهم امارات عرضه شده است.

در اواسط قرن چهاردهم میلادی، چاپ قرآن کریم در چین گسترش یافت و علاقه به تزئین و نمایش آن به زیباترین شکل ممکن به احترام مقام والای آن در میان مسلمانان چینی افزایش یافت.

جلد نهم این مجموعه حاوی یادداشتی به زبان فارسی است که به نظر می‌رسد بین هنرمندان چینی و همتایان آن‌ها در ایران هنگام نگارش این نسخه از قرآن کریم ارتباطی وجود داشته است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی از ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) آغاز شده و تا ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.

اعتراض مسجد جامع پاریس به سخنان نخست‌وزیر فرانسه

اعتراض مسجد جامع پاریس به سخنان نخست‌وزیر فرانسه

مسجد جامع پاریس در بیانیه‌ای که در حساب‌ رسمی این مسجد در شبکه ایکس منتشر شد تأکید کرد: کلی‌گویی درباره اسلام، جامعه مسلمانان فرانسه را تهدید می‌کند و وحدت ملی را به خطر می‌اندازد.

گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه در جریان بازدید اخیر خود از منطقه‌ای در جنوب پاریس، از گروه‌های سازمان‌یافته‌ای سخن گفت که به دنبال افزایش نفوذ اسلامی هستند. وی همچنین به روند نفوذ ایدئولوژیک افراطی در نهادهای دولتی، به‌ویژه در جامعه آموزشی اشاره کرد.

مسجد جامع پاریس در بیانیه خود خواستار آن شد که این‌گونه اتهامات مبتنی بر شواهد و حقایق ملموس باشد و اظهاراتی که ماهیت سیاسی دارند کنار گذاشته شود.

بسیاری معتقدند که اظهارات علیه اسلام و مسلمانان با اهداف سیاسی و غالباً با هدف جذب رأی بدنه راست افراطی صورت می‌گیرد. با این حال در سال‌های اخیر دولت فرانسه محدودیت‌های زیادی را علیه مسلمانان و نهادهای اسلامی ایجاد کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=63027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!