3

مسجد تونسون؛ روایتگر قدمت حضور اسلام در تایلند

  • کد خبر : 60858
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
مسجد تونسون؛ روایتگر قدمت حضور اسلام در تایلند
مسجد تونسون در پایتخت تایلند، که قدیمی‌ترین مسجد این شهر به شمار می‌رود، پس از چند قرن همچنان فعال است و به عنوان یک مرکز عبادی و آموزشی خدمت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مسجد تونسون که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است بین سه معبد بودایی و در مجاورت یک کلیسای کاتولیک قرار دارد. این مسجد، قدیمی‌ترین مسجد بانکوک است که از حضور مسلمانان در حال و گذشته تایلند حکایت دارد.

ظهور اسلام در کشور بودایی تایلند به قرن نهم میلادی باز می‌گردد که بازرگانان مسلمان با آسیای جنوب شرقی ارتباط برقرار کردند.

با این حال، در قرن سیزدهم بود که جوامع محلی شروع به پذیرش دین اسلام کردند که عمدتاً در جنوبی‌ترین مناطق تایلند امروزی که با مالزی پیوند قومی و فرهنگی دارند زندگی می‌کردند.

مسلمانان امروزه حدود ۵ درصد از جمعیت ۶۶ میلیونی تایلند را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت دینی آن هستند.

از حدود ۴۰۰۰ مسجد در این کشور، که بیشتر در جنوب آن قرار دارند، بیش از ۱۰۰ مسجد در پایتخت هستند که مسجد تونسون قدیمی‌ترین مسجد است.

این مسجد که در منطقه بانکوک یای، در کنار رودخانه چائو فرایا که از بانکوک می‌گذرد قرار دارد؛ همچنان یک مرکز فعال آموزش اسلامی است.

ساراووت سریوانایوس، امام این مسجد به عرب نیوز گفت: ما یک مرکز یادگیری برای نسل جوان در اینجا با ۱۰۰ دانش‌آموز داریم. ما کلاس‌هایی داریم که در آن دروس معارف اسلامی تدریس می‌شود. آن‌ها می‌توانند عبادت کنند، نماز بخوانند و خواندن نماز را با هم یاد بگیرند.

پدربزرگ سریوانایوس نیز امام جماعت بود و خانواده او برای نسل‌ها در مسجد خدمت می‌کردند.

او می‌گوید: دوست دارم نسل کنونی ارتباط خود را با دیگران حفظ کند. مسئله این است که چگونه در کنار هم زندگی می‌کنیم و چگونه کشور را با هم می‌سازیم؛ اسلام برای همه است.

مسجد تونسون که در سال ۱۶۸۸ در دوران پادشاهی آیوتایا، که از اواسط قرن ۱۴ تا اواخر قرن ۱۸ بر تایلند کنونی حکومت می‌کرد، تأسیس شد، نمونه‌ای از تلاقی فرهنگ‌هایی است که منطقه و تاریخ آن را شکل داده است.

ساختمان اصلی آن از چوب ساج ساخته شده بود و معماری آن به صومعه‌های بودایی آن زمان شباهت دارد. ساختمان فعلی که در سال ۱۹۵۲ بازسازی شد، از نظر طراحی، بیشتر دارای ویژگی‌های معماری خاورمیانه‌ای است، اما تزئینات آن تایلندی است و محراب و منبر با نقوش الهام گرفته از دسته گل، خروس و دم قو تزئین شده‌اند.

رتنو مینارتی که از اندونزی با اکثریت مسلمان بازدید می‌کرد، در محل معبد نمادین وات آرون بود که متوجه شد می‌تواند تنها چند دقیقه پیاده‌روی کند تا به مسجد برسد. او از این که اسلام به عنوان یک دین اقلیت در تایلند چقدر اهمیت دارد شگفت‌زده شد. او می‌گوید: امکانات برای عبادت وجود دارد و افراد زیادی آمدند. همچنین بسیاری از کارمندان دولت در نماز جمعه شرکت کردند «من کاملاً شگفت‌زده هستم».

با این حال، این امر برای ساکنان بانکوک، قرن‌هاست که منظر‌ه‌ای آشنا بوده است. در کنار ساختمان مسجد یک قبرستان تاریخی قرار دارد که محل دفن رهبران جامعه مسلمان است.

رودون سمرد که از زمانی که به یاد می‌آورد در نماز جمعه مسجد تونسون شرکت می‌کند گفت: مسلمانان بانکوک، مدت زیادی است که در اینجا زندگی می‌کنند. وی افزود: خانواده‌ام به اینجا آمدند. پدربزرگم و پدرش در اینجا دفن شده‌اند. من به زیارت مقبره آنها می‌آیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=60858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.