8

مکاتب معنویت گرا؛ اکنکار

  • کد خبر : 19673
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
مکاتب معنویت گرا؛ اکنکار
بنیانگذار مکتب اکنکار معتقد است قوانین ادیانی مثل اسلام، مسیحیت و یهود، از طرف موجودی به نام خدا نیست. بلکه ساخته دست بشر است.

پایگاه خبری مفاز – مکتب اکنکار یا اک توسط پال توئیچل پایه گذاری شد. وی اهل شهر کنتاکی آمریکا و عضو نیروی دریایی بود. در سال 1912 متولد شد و مرگش در 1971 بود. به هند رفته نزد استادی به نام «سودار سینگ» آموزش دید. او مدعی شد از استادی به نام ربازار تارز استفاده کرده است که بیش از 500 سال عمر دارد. پس از بازگشت به آمریکا در سال 1956 آیین خود را به نام«اکنکار» به معنی (دانش باستانی سفر روح) اعلام کرد.

در کالیفرنیا کلاسهای آموزشی سفر روح را از سال 1965 شروع کرد. در سال 1970 رسما مدرسه اکنکار را تاسیس کرد. بعد از مرگش داروین گراس و بعد از او یعنی از سال 1981 هارولد کلمپ که افسر نیروی هوایی آمریکاست تا کنون رهبری اک را بدست دارد. توئیچل مدعی شد که من رهبر معنوی جهان هستم.

او معتقد است قوانین ادیانی مثل اسلام، مسیحیت و یهود، از طرف موجودی به نام خدا نیست. بلکه ساخته دست بشر است. وی می گوید:«هیچ کس درکی از خدا ندارد و از آنجا که همه نیاز دارند اتکا به یک موضع قدرتمند داشته باشند هر طبقه ای برای خود خدایی ساخته است. خدا فقط در حد یک وهم و خیال است.

مکتب اک به شدت با دین مبارزه می کند و پای بندی به اعتقادات و اعمال دینی را مانع پیشرفت معنوی انسان می داند. همچنین به تناسخ اعتقاد دارد. یعنی معتقدند روح هر انسانی بعد از مرگ جسم باید به جسم جدیدی وارد شود تا مجازات بدیهای گذشته یا پاداش خوبیهای گذشته را بگیرد. در واقع معاد را در همین شکل خلاصه می کنند.

از اعتقادات این مکتب آزادی در انتخاب نوع عبادت است. انسان با هر رفتاری که احساس می کند به معنویت می رسد باید همان را انجام دهد. حتی بدترین و مبتذل ترین اعمال اخلاقی باشد. بسیاری از تعهدات و تقیدات اخلاقی حذف شده است. ابتذال، بی اخلاقی و گمراهی از ویژگی های بارز این مکتب است.

در مکتب اک هیچ محدودیتی وجود ندارد. غذای خاص، حرام، حلال، پوشش، سقط جنین، مسائل جنسی و رفتارهای مختلف در زندگی، همه و همه بسته به تصمیمات و میل و اراده شخص دارد و هیچ قانونی نمی خواهد. یعنی هر کس هر تصمیمی بگیرد درست است. در مکتب اک اعمال عبادی یک سری اعمال بیهوده است. فقط اعضای این مکتب باید دائم این جمله را بگویند:«هیو». این مکتب در ایران فعال بوده و پیروانی هرچند انگشت شمار جذب کرده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=19673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.