1

تصویب فوری لایحه جنجالی توهین به صحابه در پاکستان و خوشحالی گروه‌های تکفیری

  • کد خبر : 52964
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
تصویب فوری لایحه جنجالی توهین به صحابه در پاکستان و خوشحالی گروه‌های تکفیری
با نزدیک شدن ایام انتخابات پارلمان پاکستان، حزب مسلم لیگ با تصویب لایحه جنجالی توهین به صحابه دست به دامن گروه‌های تکفیری شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  با نزدیک شدن ایام انتخابات پارلمان پاکستان، حزب مسلم لیگ (ن) جهت کسب اکثریت آرا دست به دامن گروه‌های تروریستی تکفیری چون سپاه صحابه و زیرمجموعه‌های آن شده است. به همین منظور قراردادی میان این گروه ستیزه‌جو و حزب نون لیگ منعقد شد که تصویب لایحه جنجالی تشدید مجازات توهین به صحابه در مجلس سنای پاکستان نتیجه این تلاش سیاستمداران برای کسب آراء است.

برخلاف نام زیبای این لایحه، در باطن و حقیقت پشتیبانی از اقدامات افراط‌گرایانه و خشونت‌آمیز گروه‌های تکفیری است. براساس اصلاحیه قانون «دفاع از ناموس صحابه»، مجازات از 3 به 10 سال تبدیل می‌شود و در مواردی هم می‌تواند منجر به حبس ابد شود.

درپی تصویب این لایحه که از سوی سناتور دکتر عبدالکریم دبیرکل حزب جمعیت مرکزی اهل حدیث پاکستان از حزب مسلم لیگ (ن) در مجلس سنا ارائه شده، سرکرده‌های گروه‌های تکفیری از جمله محمد احمد لدهیانوی و اورنگزیب فاروقی ضمن ابراز خرسندی و توزیع بسته‌های شیرینی، با دکتر عبدالکریم دیدار و به او بابت دستیابی به این موفقیت بزرگ تبریک گفتند.

از طرفی خانم شیری رحمن و چند تن از سناتور‌ها نسبت به تصویب فوری این لایحه ابراز نگرانی و تعجب کردند و خواستار ارسال این لایحه برای بررسی به کمیته مربوطه شدند.

سناتور شیری رحمن اظهار داشت که تصویب فوری یک لایحه به یک رسم تبدیل شده است، تاکنون حتی ما این لایحه را مشاهده نیز نکرده‌ایم، ما معتقد به احترام به تمامی انبیاء و فرستادگان الهی هستیم اما یک لایحه بدون بررسی و تنها به اسم مذهب نباید به تصویب برسد.

ناگفته نماند که این خبر توسط بسیاری از روزنامه‌های پاکستان با تیتر «تصویب لایحه حبس ابد توهین به صحابه، اهل بیت و امهات المومنین» پوشش داده شد.

حقیقت ماجرای لایحه جنجالی توهین به صحابه

این لایحه که پیش از این در بهمن 1401 در مجلس ملی با حضور تنها 15 عضو به تصویب رسید، این بار بدون بررسی و حتی مشاهده متن لایحه، توسط مجلس سنا به تصویب رسیده است.

مولانا عبدالاکبر چترالی نماینده حزب جماعت اسلامی در مجلس ملی پاکستان این لایحه را در مجلس ملی ارائه داد که بر اساس آن حداقل مجازات توهین به صحابه، اهل بیت و یا امهات المومنین ۱۰ سال حبس و حداکثر مجازات حبس ابد خواهد بود.

مجلس وحدت مسلمین با رد این لایحه از مسئولین دولت از جمله رئیس و اعضای مجلس سنا خواست که جلوی تبدیل شدن این لایحه به قانون را بگیرند تا فضای همزیستی مسالمت آمیز و مدارا در کشور از بین نرود.

پاکستان درحال نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی است، از طرفی حزب مسلم لیگ (ن) در تلاش برای دسترسی به تعداد کرسی بیشتر و در نتیجه قدرت بیشتر است. رانا ثناء الله وزیر کشور پاکستان با هدف تقویت سیاسی حزب مسلم لیگ (ن) قراردادی با حزب راه حق امضاء کرد که براساس بند این قرارداد، اگر حزب نون لیگ خواستار آرای این حزب می‌باشد باید این لایحه قانونی به تصویب برسد.

تصویب فوری لایحه جنجالی توهین به صحابه در پاکستان و خوشحالی گروه‌های تکفیری

این قرار داد میان رهبران حزب مسلم لیگ (ن) از جمله رانا ثناء الله وزیر کشور پاکستان و محمد معاویه اعظم رئیس حزب راه حق و عضو سابق مجلس ایالت پنجاب به امضاء رسید.

عواقب شوم
اما اصل ماجرا اینجا است که گروه‌های تکفیری تروریستی و در راس آنها سپاه صحابه با اسم جدید اهل سنت و الجماعت پاکستان در تلاش برای سرکوب شیعیان پاکستان از جمله جلوگیری از برگزاری مراسمات مذهبی من جمله در ماه محرم می‌باشند که تصویب این لایحه، موفقیت تلاش‌های چندین ساله این گروه‌های تکفیری می‌باشد.

پیش از این هم نیروی پلیس ایالت پنجاب با انجام اقداماتی از قبیل درج شکایت، دستگیری شیعیان و ممنوعیت برگزاری مراسمات مذهبی با هدف فشار بر جامعه شیعه و کاهش مراسمات مذهبی بود. تصویب این لایحه اصلاحیه منجر به تقویت اقدامات سرکوب شیعیان شده و حتی بیان حقایق تاریخی از منبرهای این جامعه را کم یا متوقف می‌کند.

ابهامات
این قانون یک شمشیر دولبه است که از یک سو مخالفت آن به مخالفت صحابه تعبیر خواهد شد و از سوی دیگر سکوت در برابر تصویب این قانون گریبانگیر شهروندان شیعه خواهد شد.

در لایحه جلوگیری از توهین به صحابه ابهامات زیر وجود دارد:

تعریف صحابه در پرتو قرآن و سنت چیست؟

بر اساس فقه حنفی، توبه برای هتک حرمت صحابه و حتی هتک حرمت پیامبر (ص) پذیرفته می‌شود، ولی در این لایحه درباره توبه و ندامت چیزی ننوشته شده است.

در این لایحه نیز مشخص نیست که کدام امر در زمره توهین به مقدسات قرار می‌گیرد. آیا نقد شخصیت صحابه در پرتو تاریخ هم توهین است؟

در قانون اساسی پاکستان کاملاً مشخص است که هیچ قانونی بر خلاف آموزه‌های قرآن و سنت وضع نمی‌شود ولی برای تصویب این قانون با علمای شیعه مشورت نشده و این قانون حتی در شورای عقیدتی اسلامی مطرح نشده است.

این لایحه می‌تواند توسط گروه‌های خشن، متعصب و تروریستی برای اهداف انتقام جویانه مورد استفاده قرار گیرد، اما باید مقرراتی وجود داشته باشد که هیچ کس از آن برای منافع شخصی خود استفاده نکند.

محکومیت
در همان ابتدای مطرح شدن تصویب این لایحه در سال گذشته علما و شیعیان پاکستان در فضای مجازی و بصورت مکتوب عدم رضایت خود را از تصویب این لایحه ابراز و آن را محکوم نمودند بطوری که به مدت دو روز هشتگ ضد لایحه اصلاح قانون مجازات توهین به اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، در صفحات مجازی به ویژه توییتر به 10 ترند اول پاکستان تبدیل شد

این بار هم رهبران مختلفی از جامعه شیعه و حتی برخی از تحلیلگران برجسته پاکستان این اقدام مجلس سنا را محکوم کرده و آن را بابی برای تقویت و توسعه افراط گرایی شمرده‌اند.

گفته می‌شود که نمایندگان شیعه و برخی از اهل سنت و اعضای پارلمان، تصویب شتابزده لایحه جنجالی در مجلس سنا آن هم با غیبت اکثریت سناتورها ابراز نگرانی کرده و خواستار تجدید نظر و پس گرفتن این اصلاحیه می‌باشند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=52964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!