1

ناهید؛ نخستین زن در میان رهبران صوفی

  • کد خبر : 50579
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
ناهید؛ نخستین زن در میان رهبران صوفی
از ناهید به عنوان نخستین زنی یاد می شود که توانست در اواخر سال ۱۹۶۰ به عنوان استاد در مدرسه تصوف پدرش به تدریس بپردازد .

فرقه «طریقت اویسی شاه مقصودی» را باید ذیل جریان های پیشرو در تحول ماهوی – ساختاری و همرنگی با المان های مدرنیته تلقی کرد. همین امر، بستر را برای تغییر در جایگاه و نقش آفرینی زنان در این فرقه، مهیا ساخته. بر همین مبناست که امروز ، یکی از عناصر تأثیرگذار و مهره های کلیدی فرقه مزبور، یک زن است؛ «ناهید عنقا»، فرزند ارشد چهل و یکمین قطب فرقه و بنیان گذار شاخه شاه مقصودی اویسیه یعنی «صادق عنقا » می باشد.

از ناهید به عنوان نخستین زنی یاد می شود که توانست در اواخر سال ۱۹۶۰ به عنوان استاد در مدرسه تصوف پدرش به تدریس بپردازد البته که دایره نقش آفرینی این زن بدین جا ختم نشد و طی روندی تدریجی -همسمو با تغییرات فرقه شاه مقصودی و نزدیک شدنش به جریان های نوظهور- تلاش نسبتاً گسترده ای در مسیر توسعه فعالیت های اویسیه به سطح بین المللی و حرکت در مسیر هدف تازه فرقه یعنی معرفی خود به عنوان زعیم جریان تصوف در دنیا، آغاز کرد. عنقا برای تحقق این مهم، یک سلسله اقدامات را در دستورکار قرار داد که شاید مهم ترین آن، تأسیس انجمن بین المللی تصوف یا IAS در سال ۱۹۸۳ م.(۱۳۶۲ ه.ش) با همراهی علی کیانفر ملقب به « شاه نظر »، (از دیگر عناصر فعال فرقه) در کالیفرنیای امریکاست. ناهید، اهداف مشخصی را از تأسیس این سازمان دنبال می کند که می توان به شرح ذیل خلاصه کرد:

• تلاش برای بزرگ نمایی و جنبه جهانی بخشیدن به تصوف.
• ادعای زعامت و راهبری جریان تصوف در حوزه بین الملل.
• تأیید ضمنی پلورالیسم ، از رهگذر تأکید برهمکاری و گفتگوی ادیان ، البته با قرائت های خاص این جریان از دین که هر مرام و مسلکی را شایسته این عنوان می داند.
• شعار تحقق صلح جهانی ؛ هم راستا با سایر جریان ها و موج بین المللی موجود در این زمینه که صلح جهانی را به شعار هر دسته و جریان خواهان پرستیژ، مبدل ساخته است.
• تأ کید بر مقوله آزادی ادیان و خلط مسلک بدون پشتوانه خویش با دین.
• تمرکز بر ارزش های مدرنیته؛ به خصوص مسائلی مانند حقوق بشر، آزادی بیان، رهبری زنان و… . عنقا با زیرمجموعه های مختلف این انجمن، فعالیت های بسیاری را به ویژه در زمینه آموزش و پرورش، حقوق بشر و … با محوریت زنان در پیش گرفته و اندیشه های سنت گریز خود را هرچه بیشتر به فرقه تزریق می کند.

از دیگر فعالیتهای این زن صوفی که با کنار گذاشتن حجاب و التقاط مبانی اسلام و حتی آداب طریقتی با رفتارهای رایج در جریان های معنوی نوپدید مانند مدیتیشن و یوگا، از تصور زنان صوفی سنتی، کاملاً به دور است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• شرکت در سمپوزیوم بین المللی تصوف با حضور رهبران صوفی از سراسر جهان؛ ناهید، نخستین زن صوفی بود که در این گردهمایی شرکت کرد.
• اقدام در حوزه و محافل حقوق بشری (البته با قرائت های غربی از این مقوله).
• ریاست هیئت مدیره مرکز بین مذاهب.
• عضویت در مجامعی چون : پارلمان ادیان جهان، هیئت مشورتی مؤسسه دینی جهانی، تیم طراحی سازمان ابتکار مذاهب متحده (URI)، بنیاد شورای ملی زنان برای زنان، بنیانگذار و عضویت در هیئت جریان مدیره بنیاد پیشرفت زنان مذهبی، سخنرانی در برخی محافل بین المللی (چون سازمان ملل متحد و… . )

می توان ناهید عنقا را نمونه خوبی از تغییر ماهیت زنان صوفی دانست که با بهره گیری از نام و جایگاه پدر، توانست با راه اندازی انجمن بین المللی تصوف و شرکت در سمپوزیوم بین المللی، خود را به عنوان اولین زن حاضر در جمع رهبران تصوف مطرح نماید. با توجه به تمرکز وی بر آموزش زنان -تحت مبانی فکری فرقه – و استفاده از ظرفیت های این قشر، به نظر می رسد این زن صوفی، اهداف بزرگ تری در سر داشته باشد. به هر روی، نقش عنقا در توسعه تشکیلاتی و تحولات فرقه اویسی شاه مقصودی، انکارناپذیر است و نام او در زمره مهره های کلیدی فرقه، مطرح.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=50579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!