2

آیا سلوک دراویش صوفیه شیوه اهل بیت(ع) است؟

  • کد خبر : 57290
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
آیا سلوک دراویش صوفیه شیوه اهل بیت(ع) است؟
ریشه و علت این آداب و رسوم ساختگی غیر اسلامی تصوف به دوران امام صادق علیه‌السلام در زمان حکومت بنی‌عباس برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یکی از آداب و رسوم فرق تصوف، عمل خرقه‌پوشی است. این جماعت گمراه بر این باور هستند که انسان زاهد و سالک بایستی از لحاظ پوشش و خوراک مورد نیاز، به خودش سختی بدهد و لباس سخت و زمخت بپوشد تا بتواند بیشتر در سلوک درویشی غرق شود و از لذات مادی و طبیعی محروم باشد.

ریشه و علت این آداب و رسوم ساختگی غیر اسلامی به دوران امام صادق علیه‌السلام در زمان حکومت بنی‌عباس برمی‌گردد. شخصیت معلوم‌الحالی همچون سفیان ثوری که فرق تصوف به رفتارها و افکار گمراه‌کننده وی به‌شدت پایبندند، از مخالفین سرشناس امام صادق علیه‌السلام بود. به نقل از تفسیر المیزان، روزی سفیان ثوری از امام صادق علیه‌السلام به خاطر پوشیدن لباس نظیف و زیبای حضرت ایراد می‌گیرد و عمل امام معصوم را برخلاف سیره حضرت امیرالمؤمنین مطرح می‌کند.

امام صادق (ع) در جواب او می‌فرمایند: در زمان حضرت علی (ع) غالب مردم جامعه تهیدست بودند و وضع مناسبی نداشتند و از طرفی، من این لباس را برای حفظ آبرو پوشیده‌ام، اما لباس زیر من خشن است در واقع، آن حضرت می‌خواستند با لباس زیبا، حفظ ظاهر کنند و با پوشیدن لباس خشن در زیر لباس‌های لطیف و ظریف، خود را به تن‌پروری عادت ندهند.

آنگاه امام به سفیان فرموده: اما تو این لباس رو را که خشن و پشمینه است، برای تظاهر و جلب نظر مردم پوشیده‌ای؛ ولی لباس زیرین تو نرم و لطیف است.

در کتاب سفینه البحار مرحوم شیخ عباس قمی(ره) آمده است در زمان حضور امام رضا علیه‌السلام در خراسان، عده از دراویش صوفیه به شیوه لباس پوشیدن و خوراک حضرت ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند امت محتاج به امامی است که غذای سخت و غلیظ و خشک بخورد. لباس زبر و خشن بپوشد.

تفکر انحرافی و غیر اسلامی فرق تصوف در زمان یکایک ائمه معصومین رواج داشته و امروز هم مشاهده می‌شود اقطاب و مشایخ صوفیه با تأسی از همان اشخاصی که دشمنی امامان معروف و مشهور هستند، این افکار و اعمال باطله را در میان مریدانشان الزامی کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!