1

نوآوری احکام بهایی 

  • کد خبر : 33213
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۵۳
چگونه بهاییان ادعای دینی نوین دارند، در حالی که تمام احکام و تعالیم دین مبین اسلام که آن را منسوخ و قدیمی اعلام کرده بودند را با اندکی تغییر غیرمنطقی به عنوان راه و منش و احکام جدید معرفی کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، بهائیتی که علت بعثت خود را قدیمی بودن و عدم سازگاری ادیان گذشته با عصر جدید معرفی می کند، تمام اندیشه ها و احکام خود از جمله روزه‌ داری را از ادیان و مکاتب فکری گذشته با اندکی تغییرات نابخردانه کپی کرده است.

پیشوایان بهائی در بیان علت بعثت بهائیت و نسخ ادیان به دست آن، مدعی می‌شوند که هر دوره‌ای اقتضائاتی دارد و خداوند انسانها را متناسب با مقتضیات هر زمان از فیض خود بهره مند می کند. از این رو دین باید مطابق با مقتضای زمانه باشد.(۱) بهائیان در ادامه با پیش فرض عدم سازگاری احکام و تعالیم اسلام با عصرجدید، لزوم عقلی نسخ آن و ایجاد بهائیت را نتیجه می‌گیرند.

اما برخلاف ادعای بهائیت، با ورق زدن متون بهایی و بررسی تعالیم بهائیت در می‌یابیم که پیشوایان این فرقه، حرف جدیدی برای گفتن نداشته اند. در واقع پشتوانه ادعای نوآوری پیشوایان بهایی محصول کپی برداری شده احکام و تعالیم سایر ادیان و مکاتب فکری و ایجاد تغییراتی نابخردانه در آن می‌باشد. در ادامه به ذکر دو مثال بسنده می‌کنیم:

ادعای نوآوری پیشوایان بهایی

یک، تعالیم: به عنوان مثال پیشوای بهائیت عبدالبهاء در اعتراف به کپی‌برداری بودن یکی از تعالیم بهایی از ادیان الهی گفته است: «جمیع انبیای الهی در وحدت عالم انسانی کوشیده‌اند و خدمت به عالم انسانی کردند، زیرا اساس تعالیم الهی وحدت عالم انسانی است. انجیل و تورات و قرآن اساس وحدت انسانی تاسیس نمودند.» (۲)

دو، احکام: از جمله احکامی که بهائیت نیز از اسلام وام گرفته، حکم روزه داری است. چنان که پیامبرخوانده بهائی گفته است: «قد کتبنا علیکم الصیام ایام معدودات و جعلنا النیروز عیدا لکن(۳). به تحقیق که ما روزه گرفتن را در روزهای مشخصی بر شما نوشتیم (واجب کردیم) نوروز را به عنوان عید روزه داری شما قرار دادیم.»

البته دین ساز بهائیت در راستای اباحه گری در تمامی احکام، حکم الهی به روزه‌داری را نیز برای پیروان خود در معتدل ترین روزهای سال (اسفند ماه) آن هم به مدت ۱۹ روز و فقط با تحمل گرسنگی و تشنگی از طلوع آفتاب تا غروب تشریع کرد. (۴)

اما در پایان باید پرسید مگر برای تحقق مسلک و راهی جدید نباید راهکار نیز جدید و نوین باشد؟ پس چه نوع آوری در بهائیت وجود دارد و چگونه بهائیان ادعای دینی نوین دارند در حالی که تمام احکام و تعالیم دین مبین اسلام که آن را منسوخ و قدیمی اعلام کرده بودند را با اندکی تغییر غیرمنطقی به عنوان راه و منش و احکام جدید معرفی کردند؟!

از طرفی اگر باید احکام و تعالیم با اقتضائات روز تغییر یابد و با پیشرفت سریع تکنولوژی از زمان ظهور ادعای پیشوایان بهایی تاکنون باید تا به الان چند مرتبه خود بهائیت نیز نسخ می‌شد؟!

پی نوشت:

۱_ ر.ک: اشراق خاوری، پیام ملکوت، نسخه الکترونیکی، ص۱۹۰.

۲_ عباس افندی، خطابات، لانگنهاین آلمان: لجنه ملی نشر آثار امری، ۱۹۲۱ م، ج۱، ص ۱۸_۱۹.

۳_ حسینعلی نوری، اقدس، ص۱۶_۱۸، بند۱۶_۱۸.

۴_ ر.ک: حسینعلی نوری، اقدس، ص ۱۶_۱۸، بند ۱۶_۱۸.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=33213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!