0

تشکیلات بهائیت انتشار عمومی صوت و تصویر پیشوایان بهائی را ممنوع اعلام کرد

  • کد خبر : 62346
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۴۵
تشکیلات بهائیت انتشار عمومی صوت و تصویر پیشوایان بهائی را ممنوع اعلام کرد
رهبران و تشکیلات بهائیت، انتشار تصویر، صوت و فیلم از پیشوایان بهائیت را به صورت عمومی ممنوع اعلام کردند و آن را مختص مناسبت‌ها و مراسم‌های خاص بهائی دانستند. اما بی‌شک انتشار تصویر، صوت و فیلم بهاء و عبدالبهاء، منجر به تقدس‌زدایی از آن‌ها می‌شود و گوشه‌ای از اشتباهاتشان را برای عموم به رخ می‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یکی از کانال‌های تبلیغی بهائی با جمع‌آوری نظرات رهبران و تشکیلات بهائیت پیرامون نوع استفاده از آثار به جا مانده از پیشوایان بهائیت، خصوصاً صوت و تصویر به جا مانده از آنان، مطلبی با عنوان «روش اهل بهاء در استفاده از یادگارها و اشیای متبرکه طلعات مقدسه» منتشر کرد.

در این متن، شوقی افندی سومین رهبر بهائیت، یکی از یادگارهای متبرک و مقدس بهائی را فیلم کوتاهی می‌شمارد که از عبدالبهاء دومین پیشوای بهائیت در دوران سفر هشت ماهه به غرب به جا مانده است. شوقی افندی این فیلم را یکی از مقدس‌ترین و ارزشمندترین یادگارهای عبدالبهاء دانست و گفت که در استفاده از فیلم حضرت عبدالبهاء باید دقت و احتیاط شود، تا مبادا با نمایش مکرر و غیرصحیح آن در انظار عمومی از بهائی و غیربهائی، وهنی به قدر و اعتبار آن وارد آید: «زیارت این فیلم باید صرفاً در مواقع و مناسبت‌های خاص همچون جشن‌های مئوی و نظائر آن صورت پذیرد و تقدیس و حرمت آن به درستی و به نحو مقتضی مورد تأکید واقع گردد».[1]

بیت العدل هم پخش این فیلم را در موارد خاص دانسته و انتشار آن را در اینترنت، کاری نامناسب و نامطلوب عنوان کرده و در مورد انتشار صوت عبدالبهاء هم گفته است: «به نظر این عبد استفاده از صوت مبارک باید صرفاً در مواقع خاص و با منتهی درجه تکریم و توقیر صورت پذیرد. تردیدی نیست که استفاده غیرحکیمانه و گسترده از پربهاترین و نفیس‌ترین آثار و یادگارهای متبرکه باقی مانده از هیکل مبارک حضرت عبدالبهاء از قدر ومنزلت آئین ربانی می‌کاهد».[2]

اما در مورد حساسیت رهبران و تشکیلات بهائیت و تلاش برای جلوگیری از انتشار گسترده فیلم و صوت پیشوایان بهائیت، خصوصاً بهاء و عبدالبهاء باید گفت:

اول: تشکیلات بهائیت تلاش دارد تا با محدود کردن انتشار تصویر، فیلم و صوت به جا مانده از پیشوایان بهائیت، نوعی تقدس‌بخشی نسبت به پیشوایان خود داشته باشد. چرا که هرچقدر صوت و فیلم پیشوایان بهائیت منتشر و دم دستی شود، دیگر پیشوایان بهائی هم انسان‌های ساده‌ای جلوه داده می‌کنند و نمی‌توان با ترفند دوری از دیده‌ها، به آن‌ها تقدس دروغین داد.

دوم: اصرار تشکیلات بهائیت به محدود کردن فیلم و صوت پیشوایان بهائی، شاید از این جهت باشد که عبدالبهاء حتی در همین فیلم کوتاه منتشر شده از او هم مرتکب حرام و نقض احکام بهائی شده است. چنانکه دست‌بوسی در بهائیت حرام قطعی بود و عبدالبهاء دست خود را برای بوسیدن می‌کشید تا بازدیدکنندگان مدام آن را ببوسند.

سوم: شاید از همان وقتی که پیش‌بینی پیامبرنمای بهائیت در خصوص تصویر خارق‌العاده خود که دوربین‌ها را می‌سوزاند اشتباه از آب درآمد و او خجل شد، دیگر رهبران بهائیت هم حساب کار دستشان آمد. حساب کاری که تشکیلات بهائیت با محدود کردن تصاویر و صوت آن‌ها، سعی دارد تا قداست پوشالی آن‌ها را حفظ و اشتباهات احتمالی آن‌ها را لاپوشانی کند.

آری؛ چه بسا تشکیلات بهائیت هم به تبعات منفی انتشار تصویر، صوت و فیلم بهاء و عبدالبهاء که منجر به تقدس‌زدایی از آن‌ها می‌شود و گوشه‌ای از اشتباهاتشان را به رخ می‌کشد، پی برده است.

پی‌نوشت:
[1]. هلن باست هورنبی، انوار هدایت، ص 681.
[2]. نقل از بیانیه محفل ملی آمریکا 23 سپتامبر 2008؛ انوار هدایت، ص 681.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=62346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!