0

مدیر برلیناله گفت عقب نمی‌نشیند/ یهودستیزی ابزار سیاسی شده است

  • کد خبر : 60476
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۰۷
مدیر برلیناله گفت عقب نمی‌نشیند/ یهودستیزی ابزار سیاسی شده است
کارلو چاتریان مدیر هنری برلیناله از مراسم اختتامیه جشنواره امسال دفاع کرد و گفت هر سخنی را با برچسب یهودی ستیزی خاموش می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در حالی که در مراسم اهدای جوایز برلیناله چندین فیلمساز برنده از این فرصت برای دفاع از مردم بی‌دفاع غزه و ضرورت آتش بس استفاده کردند، این امر منجر به واکنش شدید سیاستمداران آلمانی و سازمان دهندگان جشنواره شد و شهردار برلین کای واگنر، در X نوشت: آن چه دیروز در برلیناله اتفاق افتاد یک نسبی‌سازی غیرقابل قبول بود. جایی برای یهود ستیزی در برلین وجود ندارد و این در مورد هنر نیز صدق می‌کند.

همین سخنان موجب شد تا برخی از کسانی که در دفاع از فلسطین سخنرانی کردند، از جمله یووال آبراهام فیلمساز اسراییلی «سرزمین دیگری نیست»، به مرگ تهدید شوند.

در پاسخ به همه این ماجراها، چاتریان مدیر برلیناله در نامه‌ای که در X (توییتر سابق) منتشر کرد، تاکید کرد فستیوال امسال مکانی برای گفت‌وگو و تبادل نظری ۱۰ روزه بود. با این حال وقتی جشنواره و پخش فیلم‌ها به پایان رسید، این سیاستمداران و رسانه‌ها بودند که با شکل دیگری از ارتباط آن را تسخیر کردند و از ارتباطی بهره گرفتند که یهودستیزی را به سلاح و ابزاری سیاسی بدل کرده است.

چاتریان ادامه داد: بدون توجه به اعتقادات یا اعتقادات سیاسی فردی ما، همه ما باید در نظر داشته باشیم که آزادی بیان بخشی اساسی از تعریف دموکراسی است. با مراسم اهدای جایزه در روز شنبه ۲۴ فوریه چنان خشونت‌آمیز برخورد شده که اکنون برخی از همان افراد برنده، جان خود را در معرض تهدید می‌بینند. این غیر قابل قبول است.

این نامه که توسط چاتریان و رییس برنامه‌نویسی جشنواره مارک پرانسون امضا شده، تاکید کرده است که آن‌ها در همبستگی با همه فیلمسازان، اعضای هیات داوران و سایر مهمانان جشنواره که تهدید مستقیم یا غیرمستقیم دریافت کرده‌اند، ایستاده‌اند و از هیچ یک از برنامه‌هایی که در جشنواره امسال انجام شد، عقب‌نشینی نمی‌کنند.

برداشت‌های سیاسی از مراسم اهدای جوایز برلیناله آن قدر بالا گرفت که وزیر کشور آلمان گفت با دست زدن خود تنها یووال آبراهام فیلمساز اسراییلی را که همراه با دیگر کارگردان فیلم باسل آدرای فلسطینی روی صحنه رفته بود، تشویق کرده است. آبراهام هم همه سخنان خود را صرف حمایت از فلسطینی‌ها کرده و خواستار آتش بس فوری در غزه شده بود.

چاتریان و پرانسون همان طور که خواستار آزادی فوری گروگان‌های حماس شدند، تاکید کردند که نگران جان میلیون‌ها نفر در غزه هستند.

در ادامه نامه آمده است: به کسانی که می‌گویند یا این یا آن، یادآوری می‌کنیم که غم جهانی است. سوگواری برای از دست دادن انسان‌ها از یک طرف به این معنا نیست که ما برای از دست دادن طرف دیگر سوگواری نکنیم. بیان خلاف آن صرفاً رفتاری غیرصادقانه، شرم‌آور و قطبی کننده است.

برلیناله امسال آخرین دوره مدیریت چاتریان و ریسن‌بیک بود و تریشیا تاتل مدیر سابق جشنواره فیلم لندن برای سال ۲۰۲۵ در این سمت فعالیت می‌کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=60476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!