4

نشانه گیری دولت افراطی «مودی» به سمت بازیگران مسلمانان بالیوود

  • کد خبر : 24561
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
نشانه گیری دولت افراطی «مودی» به سمت بازیگران مسلمانان بالیوود
دولت افراطی هندو «نارندرا مودی» در چارچوب سیاست پاکسازی قومی و ساکت کردن صدای مخالفان، شخصیت های مسلمان بالیوود را هدف قرار داده است. 

به گزارش پایگاه خبری مفاز، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی که «مانیا اسکدیوا» نوشته، آمده است: ملی گرایان افراطی هندو برای ساکت کردن صدای شخصیت های سینمای بالیوود هند و تعقیب آنها تلاش می کنند. شاهرخ خان که یک سوپراستار جهانی است، در طول دهه ها برای جوانان هند داستان های عاشقانه فروخته است. به طوری که او را محبوب جوانان شده است. فراتر از آن، او با نظرات و دیدگاه های جسورانه و صریح اش ستاره است.داستان از آنجا آغاز شد که پسرش آریان خان در یکپرونده مواد مخدر با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

یک ماه پس از آزادی اش، طرفداران بالیوود براین باورند که دولت ملی گرای افراطی هندو برای کنترل صنعت سینمایی قدرت خود را به نمایش می گذارد.که چند میلیارد دلار ارزش دارد و بر برند قدرت متکی است و این هنرپیشه مسلمان یک برند جهانی به شمار می آید.

در این گزارش آمده است: این پرونده پیامی را به این صنعت سینمایی پیام می دهد که هیچ کس از نظارت دولت دور نیست.

«رنجانی مزومدار» استاد مطالعات سینما در دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو می گوید: وقتی که یک نماد قدرتمند مانند خان به این وضعیت دچار شود. این پیام فرستاده می شود که ما می توانسم دنبال مردان قوی و قدرتمند برویم. رعب و وحشتی را که در این کشور گسترش خواهد یافت، تصور کنید.

داستان از دوم اکتبر زمانی که آریان 24 ساله به همراه هفت نفر دیگر هنگامی که مردان لباس شخصی از واحد مبارزه با مواد مخدر به یک کشتی تفریحی که در یک سفر موسیقی دو روزه بود، یورش بردند، دستگیر شد.پس از این یورش، اداره کنترل مواد مخدر فاش کرد که  مواد غیرقانونی و 130 هزار روپیه هندی (هزار و 260 پوند) از این کشتی لوکس مصادره کرده است. پس از آن، آریان به مشارکت در استفاده، فروس و خرید مواد ممنوعه متهم شد. تصویر شاهرخ خان در همه شبکه ها و رسانه های هند منتشر شد که آغاز نگرانی بود.

استشریتا تیاگی، منتقد سینمای هند می گوید: همه چیز مشکوک به نظر می رسید. هنگامی که از مقدار مصادره شده اعلام شد و با آزادی آریان به قید وثیقه بارها مخالفت شد و بازپرس ویژه ناپدید شد، نمی دانیئ پایان این پرونده چیست؟

روهینی رامناتان، گوینده رادیو بمبئی می گوید: یک افتاق بزرگ در جریان است . آنها در روز سال نو هند در 2021 میلادی منور فاروقی، کمدین هندی را بازداشت کردند. وی 37 روز در بازداشت بود تا اینکه دیوان عالی کشور تصمیم گرفت تا با قرار وثیقه موقت آزادی وی را تایید کند.

رامناتان با اشاره به شباهت دستگیری فاروقی و آریان می گوید: این دو جوان هندی تحت کنترل هستند و هر اشتباهی که مرتکب شوند از یک گروه مذهبی خاص است. اما آریان یک شخصیت عمومی نیست، بلکه پدرش هدف است. زیرا او قهرمان محبوب در بالیوود و ستاره فیلم هاست.

همه این رویدادها حاکی از آن است که دولت افراطی «نارندرا مودی» بازیگران مسلمان هند را نشان گرفته است. شاید این هدف گیری در چارچوب اهداف سیاست پاکسازی قومی است. زیرا بازیگران مسلمانی مانند شاهرخ خان و عمر خان و سلمان خان از محبوبیت بسیاری برخوردارند و سخنان آنها بر مردم تاثیرگذار خواهد بود. به طوری که شاهرخ خان پس از پیروزی حزب مودی می گوید که تعصب مذهبی هند را به قرون وسطی باز می گرداند و راهی به پیش رو نیست.

پس از این سخنان، وزیر ارشد اوتارپرداش و طرفدار سرسخت ایده هندوتوا، شاهرخ را را با یک تروریست مقایسه کرد.

عامر خان نیز در سال 2016 میلادی درمورد افزایش نابرابری دهند ابزار نگرانی کرد و مورد حملات مشابهی قرار گرفت.

دولت کنونی هند قدرت نرمی که بالیوود از آن برخوردار است، درک می کند و علت تلاش دولت برای کنترل بالیوود همین است. دولت می خواهد محبوب ترین و مهم ترین چهره های سینمای بالیوود را تحت فشار قرار دهد تا ایده دولت سازی را انجام دهد، زیرا بسیاری از آن حمایت نمی کند.

شاهرخ خان، عامرخان و سلمان خان از موفق ترین بازیگران بالیوود هستند که در عکس دسته جمعی نارندرا مودی که بازیگران بالیوود در سال 2019 میلادی قبل از انتخابات گرفت، غایب بودند.

تاثیرگذاری این سه بازیگر به ویژه شاهرخ خان درحالی است که برخی معتقدند که اگر طرفدار شاهرخ خان هم نباشید، هیچ نمی تواند تاثیرگذاری وی را بر مردم انکار کند، به همین دلیل دولت تلاش دارد از راه های مختلف بر این ستاره ها کنترل پیدا کند.

اگرچه دولت مودی با همه سیاست ها و راه کارهایی که برای کنترل سینمای پرسود بالیوود اتخاذ کرده است، هنوز نتوانسته است به هدف خود دست یابد و همچنان خان های سینمای بالیوود ازجمله شاهرخ خان از حمایت گسترده مردمی برخوردارند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=24561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!