4
رئیس امور بین الملل حوزه علمیه:

تعاملات ادیانی باید به مشترکات علمی، اقتصادی و سیاسی ادیان برسد

  • کد خبر : 36781
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
تعاملات ادیانی باید به مشترکات علمی، اقتصادی و سیاسی ادیان برسد
رئیس امور بین الملل حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام نگاه ویژه ای به ادیان دارد، گفت: تعامات ادیانی از مسلمات قرآنی و روایی، سیره پیامبر(ص) و معصومین است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت الاسلام حسینی کوهساری، رئیس امور بین الملل حوزه علمیه، در نشست حوزه علمیه و گفت و گوی ادیان که در ساختمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، در راستای تعاملات ادیانی اظهارکرد: اینکه تعامات ادیانی از مسلمات قرآنی و روایی و از مسلمات سیره پیامبر(ص) و معصومین است، تردیدی نیست، اسلام به ادیان نگاه ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه حق تعاملات و گفت و گوهای ادیانی آنطور که باید ادا نشده است، افزود:  در گفتمان فعلی انقلاب فراتر از این نگاه تعاملی، تحت عنوان تمدن نوین اسلامی می اندیشیم در این تمدن موضوعات ادیانی نیازمند بازاندیشی جدید است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: در تمدن نوین اسلامی انقلاب به جبهه مشترک علمی، معرفتی، اقتصادی، رسانه ای و سیاسی ادیان نیاز داریم و باید به این افق دست یابیم.

رئیس امور بین الملل حوزه علمیه با اشاره به اینکه اسلام یک دین ادیانی است، عنوان کرد: اگر به سیره اهل بیت(ع) برگردیم امام رضا(ع) امام تعاملات ادیانی بودند؛ ما شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) یک گفتمان ویژه ادیانی داریم.

وی در ادامه اظهارکرد: در مورد مسیحیت، مشترکاتی که بین شیعه و مسیحیت وجود دارد شاید بیش از 20 محور باشد.

حجت الاسلام حسینی در ادامه با ارائه گزارشی از سفر مدیر حوزه های علمیه به اروپا، عنوان کرد: به ایتالیا، واتیکان، سویس، آلمان و هلند سفر کردیم که 35 برنامه ای که در این ایام انجام شد، 12 روز طول کشید.

رئیس امور بین الملل حوزه علمیه با اشاره به اهدای کتاب حکمت نامه عیسی بن مریم به پاپ، اظهارکرد: این کتاب مورد استقبال آنان قرار گرفت.

وی با اشاره به پرونده درخشان شیعه، تجربه و تاریخ گسترده در بحث گفت و گوی ادیانی، عنوان کرد: سابقه مکاتبات بین ایران و واتیکان فراوان است به بیش از 700 سال علما و پادشاهان واتیکان با ایران ارتباط داشتند.

حجت الاسلام حسینی به تجربه جمهوری در تعاملات ادیان و ارتباطات با اقلیت ها در داخل کشور در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: با حضور داعش در منطقه امنیت میسیحیت رو به نابودی رفت و جمهوری اسلامی امنیت آنها را حفظ کرد.

رئیس امور بین الملل حوزه علمیه اظهارکرد: پاپ در این سفر بیان کردند که نگاه ما به جمهوری اسلامی فراتر بوده و ما به جمهوری اسلامی به عنوان پشتیبان و معتهد سیاسی نگاه می کنیم که می تواند امنیت مسیحیان را حفظ نماید.

وی تأکید کرد: اگر نگاه ما به تعاملات و گفت و گوی ادیانی در سایه تمدن نوین انقالبی باشد، در لایه های مختلف موضوع تعاملات ادیان و ادیان توحیدی موضوعی راهبردی و استراتژی خواهد شد که با این نگاه اکنون فاصله داریم.

حجت الاسلام حسینی در ادامه بیان کرد: در برنامه هایی که در طول این سفر برگزار شد، در برخی آیت الله اعرافی حضور داشتند و در برخی برنامه ها نیز ما به عنوان معاونین شرکت می کردیم.

رئیس امور بین الملل حوزه علمیه با بیان اینکه اجرای این برنامه ها چهار هدف داشت، افزود: بخش اول مربوط به برنامه های ادیانی، دوم برنامه های با رویکرد حوزوی المصطفایی، سوم برنامه های علمی دانشگاهی و هدف چهارم اجرای برنامه های ارتباطی با شیعبان و مسلمانان کشورها بود.

وی با بیان اینکه در اجرای برنامه ها رویکرد این بود که برنامه ها فقط ادیانی نباشد و ابعاد دیگر حوزه های علمی در این سفر مورد توجه قرار گیرد، افزود: در بخش ادیانی سه برنامه ویژه با کاتولیک ها، شورای جهانی کلیساها و با پروتستان های آلمان برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی به سابقه سفربه بخش های مختلف مسیحیان بعد از انقلاب اشاره کرد و عنوان کرد: برگزاری گفت و گوی ادیانی از مباحث فعال بین المللی ما است، گرچه کافی نبوده و باید این دوره ها باکیفیت بهتر و ارتباطات عمیق تر انجام می شده است.

رئیس امور بین الملل حوزه علمیه ابراز کرد: در این سفر از گلایه هایی که مطرح می شد این بود که می خواستند در گفت و گوهای ادیانی با حوزه علمیه مستقیم و در سطوح بالاتر ارتباط برقرار نمایند.

وی دیدار با پاپ و وزیر امور خارجه، دیدار با روسای مجامع واتیکال و شورای  گفت و گوی ادیان صلح و عدالت، شورای علوم اجتماعی و شورای علوم تاریخی را از دیگر برنامه های این سفر عنوان کرد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب هیچ دیداری به این گستردگی برگزار نشده است، دیدارها صمیمانه و احترام آمیز بود و برنامه های همکاری مورد استقبال قرار می گرفت.

رئیس امور بین الملل حوزه علمیه با اشاره به دیدار آیت الله اعرافی با پاپ که یک دیدار دو نفره با حضور مترجم بود، گفت: در این دیدار ضمن ابلاغ پیام رهبرمعظم انقلاب به پاپ، آیت الله اعرافی به ویژگی خاص حوزه های علمیه در طول تاریخ، اهداف انقلاب و رویکرد انقلاب اشاره کردند.

وی به سخنان آیت الله اعرافی در رابطه با اینکه حوزه علمیه از میراث عقلی و فلسفی و منطقی برخوردار بوده و میراث اخلاقی، تربیتی و عرفانی دارد، اشاره کرد و افزود: پرداختن به چالش های بشر و اهمیت تعاملات در رفع این مشکلات و پیشنهاد سند مشترک بین حوزه و واتیکان از دیگر سخنان آیت الله اعرافی بود.

حجت الاسلام حسینی به سخنان پاپ در این دیدار اشاره و عنوان کرد: پاپ به تاریخ و فرهنگ غنی جمهوری اسلامی اشاره کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران را تنها نظام دینی در عرصه بین الملل دانست و از این نظام به عنوان نظامی شجاع و نترس یاد کرد.

رئیس امور بین الملل حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پاپ در رابطه با اتفاقاتی که در زمینه مسیحیت در داخل کشور رخ می دهد، عنوان کرد که این اتفاقات ربطی به ما ندارد، ما در ایران به دنبال هدف تبشیری نیستیم؛ پشت این اقدامات قدرت های آمریکایی است که انگیزه های سیاسی دارند.

گفتنی است، نشست علمی «حوزه علمیه و گفت و گوی ادیان از سوی گروه مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان پژوهشکده بین المللی امام رضا(ع) به همراه اعطای گواهی حضور به شرکت کنندگان در ساختمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

حسینی

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36781

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.