10
پژوهشگر حوزوی بررسی کرد؛

پنج مدل تبشیری در جهان اسلام از نگاه سام اشلورف

  • کد خبر : 58040
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
پنج مدل تبشیری در جهان اسلام از نگاه سام اشلورف
پژوهشگر حوزوی گفت: سام اشلورف از میسیولوژیستهای مطرح در زمینه اسلام، پنج مدل تبشیری از جمله مدل مستقیم، مدل تحقق، مدل دیالکتیکی، مدل دیالوگ، معادل پویا یا مدل ترجمه را ارائه و تشریح می کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز،  سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر حوزوی معتقد است در قرن اخیر مدل های تبشیری به صورت عمیقی تغییر کرده اند، این تغییر بر اساس به‌روز شدن علوم اجتماعی است بنابراین می توان گفت مدل های پنج گانه تبشیری تحت تاثیر علوم اجتماعی روز است.

در همین رابطه با این نویسنده کتاب میسیولوژی و پژوهشگر میسیولوژی به گفت وگو نشستیم.

 پنج مدل تبشیری به صورت خلاصه توضیح دهید ؟

سام اشلورف از میسیولوژیست مطرح و اسلام شناس، پنج مدل تبشیری برای جهان اسلام معرفی می کند. مدل مستقیم مدلی صریح در تبشیر مسیحیت است ولی دیگر از مجادله و مناظره علمی استفاده نمی شود و رویکرد ایجابی صریح بدون تنش است. مدل تحقق با پذیرش اسلام به عنوان دین شبه معنوی تلاش می کند از فرهنگ اسلامی برای تبشیر استفاده کند در این مدل سعی می شود از قرآن برای پلی برای تبشیر مسیحیت با تفسیر همگرایی نوین استفاده شود. در مدل ترجمه تلاش می شود مسلمانان به سوی مسیح حرکت کنند و هدف تغییر دین و عضو کلیسا شدن نیست در این مدل از اشکال و زمینه های اسلامی بسیار استفاده می شود تا مسیح را به عنوان منجی معرفی کنند و هدف تغییر دین به مسیحیت نیست.

مدل دیالوگ و مدل دیالکتیکی توضیح دهید؟

این دو مدل از لحاظ محتوای خیلی شبیه به دو مدل قبلی است ولی وجه تفاوت برای ما مسلمانان هنوز قابل درک نیست. چون مدل های جدید تبشیری زمینه های علوم اجتماعی دارند بنابراین باید تحقیقات وسیعی انجام داد تا بتوان این مدل ها به صورت دقیق شناخت. امید است در آینده نزدیک به صورت دقیق تر این مباحث شناخته شود.

مدل های تبشیری نوین چه رویکردی به قرآن دارند ؟

در رویکرد جدید مبشرین انجیلی در واکنش به افراط و تفریط‌های جدل‌پردازان قرن نوزدهم، تصمیم گرفتند که از ادبیات جدلی قدیمی که از قرآن استفاده گسترده می‌کرد، خودداری کنند. در مقاله ای که در کنفرانس های ویکومب ارائه شد و در مجله میسیولوژی منتشر شد، فواد آکاد، دبیر کل سابق انجمن کتاب مقدس شام، استدلال کرد که مبشران باید به استفاده از قرآن به عنوان «پلی» استفاده کنند. که مسلمان را به ایمان به مسیح سوق دهد.[۱]

به صورت مصداقی تفسیر قرآن برای تبشیرمسیحیت را توضیح دهید؟

کتاب جفری پاریندر، عیسی در قرآن نمونه خوبی از هرمنوتیک جدید است. پاریندر در مطالعه خود در مورد القاب قرآنی مسیح پیشنهاد نمی کند که آنها به الوهیت او اشاره کنند.[۲] اما وقتی به مصلوب شدن می رسد، نتیجه می گیرد که «تأثیر بیشتر آیات قرآن به شدت به نفع یک مرگ واقعی و تسلیم کامل است».[۳] اعتراف پاریندر به « وحی خداوند در محمد و قرآن».[۴] بدون شک برای مسلمانان خوشحال کننده خواهد بود، اگرچه اکثر آنها از برخی از پیش فرض ها و نتیجه گیری های او یا استفاده از روش های تاریخی-انتقادی خرسند نخواهند شد.

در سخن آخر باید گفت، تبشیر نوین مسیحیت در پنج مدل از نگاه اشلورف دلالت بر تغییر استراتژی تبشیری دارد. رویکرد های جدید با استفاده از زمینه اسلامی و تفسیر همگرایی قرآن که متفاوت با تفسیر اصیل است صرفا برای انحراف در هویت اسلامی است. بر محققان و مفسران قرآنی لازم است با دقت بیشتر موضوعات جدید قرآنی اهتمام ورزند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58040

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.