3

نگاهی به فعالان مسيحيت تبشيری در ایران

  • کد خبر : 60981
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
نگاهی به فعالان مسيحيت تبشيری در ایران
شايد يكي از مهم‌ترين راه‌هاي تبليغ و تبشير مسيحيت استفاده از گروه خاص درون جامعه باشد كه اكثرا با وابستگي به خارج از كشور و هدايت مستقيم از سوي جريان پروتستانتيزم بين‌الملل، سياست‌هاي آنان را پيگیري مي‌كنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، تمام فرقه‌هاي مورد قبول و مطرود پروتستان چون شاهدان يهوه، مرمون‌ها، مونيسم و… در يك اردوگاه مشترك تجمع داشته و اتحاد عمل و نظر دارند. هدف آنها، ضرورت توسعه مسيحيت در جهان و لزوم تبليغ و تبشير مسيحيت به‌ويژه در مناطق اسلامي است.

در ايران نيز، فرقه‌هاي بسياري وجود دارد كه در زمينه تبشير فعاليت دارند كه از جمله آنها مي‌توان به كليساي جماعت رباني اشاره كرد. اين كليسا از فعال‌ترين گروه‌هاي تبشيري مسيحيت است كه چند شعبه فعال در ايران دارد. اين كليسا با سابقه‌ طولانی، با اعضاي مسيحي تندرو خود با توسل به شگردها و شيوه‌هاي تبليغاتي مختلف سعي در عضوگيري و تغيير دين جوانان مسلمان دارد و تلاش مي‌كند تا با خشن جلوه دادن دين اسلام، خلل‌هايي را در نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران ايجاد كند.

اما گروه ديگري نيز وجود دارد با نام كليساي جيززاونلي كه منشعب از كليساي جماعت رباني است و از سوي آنان، طرد شده‌اند. اين گروه در اعتقاد به تثليث با ساير مسيحيان تفاوت‌هاي الهياتي دارند و بيش‌تر در شهرهاي شمالي فعال هستند. جيزز در زبان انگليسي به معني«عيسي» است و قيد«اونلي» به اين معني است كه اين فرقه انحرافي، مسيح(ع) را در جايگاه خدا قرار داده و بر اين باور است كه تنها مسيح(ع) همه‌چيز است و غير از او به عنوان مبدا آفرينش كاينات چيزي را نمي‌توان متصور بود.

جالب اين‌كه اين فرقه حتي اعتقادات مسيحيان درباره تثليث (پدر، پسر، روح‌القدس) را زير سوال برده و حتي پاپ، رهبر كاتوليك‌هاي جهان را نيز تكفير كرده و فرد بي‌ديني مي‌نامند. سركرده اين فرقه شخصي است كه خود را صاحب كليساي ايران مي‌نامد و اين در حالي است كه از طرف كليساي رسمي مسيحيت در ايران، افكار و انديشه‌هاي بدعت گرايانه وي محكوم و بيرون از حوزه مسيحيت راست دين به شمار آمده است. اين فرقه ابتدا در گيلان شهر رشت و با مسئوليت همين فرد كار خود را آغاز كرد و سپس دامنه آن به استان فارس و چند شهر ديگر كشيده شد.

در اين ميان كليساي انگليكن كه پيرو كليساي انگلستان است و به نام ملكه انگلستان سوگند ياد مي‌كنند، از ديگر فرقه‌هايي است كه در بخش‌هاي جنوبي ايران و در شهرهايي همچون اصفهان، شيراز، كرمان و اهواز مشغول به فعاليت است. دايره اسقفي اين كليسا كه فعاليت خود را از قرن نوزدهم در ايران آغاز كرده است، به خداي واحد حقيقي، پدر، پسر و روح القدس، توليد مسيح از مريم باكره، مصلوب شدن و قيام مسيح از مردگان و صعودش به آسمان و بازگشت دوباره او، روزه داي، وجود گناه و لزوم توبه به نام عيسي مسيح و تعميد اطفال اعتقاد دارد.

بابتيست‌ها يا تعميدگراها از ديگر فرقه‌هاي مسيحي است كه به آنها تعميديون نيز مي‌گويند. اين فرقه از اصلي‌ترين مدافعان جدايي دين از سياست است. هيچ گونه سلسله مراتب مذهبي در اين فرقه ديده نمي‌شود. پيروان آنان معتقدند كه بدون واسطه مي‌توان با خداوند سخن گفت و مخالف استعمال تنباكو و الكل هستند. نام اين فرقه به غسل تعميد كودكان و نوزادان اشاره دارد كه در مذهب پروتستان مخالفان زيادي داشت. اعضاي اين فرقه بيش‌تر در اروميه و تهران فعال هستند.

انجيلي‌ها نيز از ديگر فرقه‌هاي فعال در ايران است كه اعتقاد اين كليسا بر پايه اصول عقايد كالون بنا شده است و پيروان آن معتقدند كه عيسي مسيح بر حسب پيشگويي‌هاي عهد عتيق از مريم باكره متولد و سپس مصلوب و مدفون شد. آنها معتقدند كه وي روز سوم از ميان مردگان برخاست و بعد از چهل روز به آسمان رفت و مجددا رجعت مي‌نمايد. آنها همچنين به روز رستاخيز و داوري و روح القدس اعتقاد دارند. كليساهاي انجيلي در ايران سه زبان عبادتي جداگانه دارند كه هر يك از آنها داراي تشكيلات كليسايي مخصوص به خود هستند.

كليساي انجيلي آشوري زبانان، ارمني زبانان و فارسي زبانان سه جمعيتي هستندكه هر كدام شش نماينده تعيين مي‌كنند و اين كليسا زيرنظر يك شوراي هجده نفره كه عالي‌ترين مرجع كليساي انجيلي است اداره مي‌شود. اين گروه در شهرهاي تهران، تبريز، اروميه، همدان، كرمانشاه، رشت و مشهد پيرواني دارند و به اقدامات خيريه همچون تاسيس بيمارستان نيز اقدام مي‌كنند. و اما گروه شاهدان يهود هر چند برخي از آموزه‌هاي مسيحيت همچون فدا و نيز گناه ذاتي را مي‌پذيرد، اما معتقد به تثليث نيستند و استنادات مسيحيان به كتاب مقدس مبني بر تثليث را رد مي‌كنند و اظهار مي‌دارند كه خالق و نگه دارنده دنيا تنها يهوه است.

در اين رابطه ايشان روح القدس را تنها مظهر قدرت خدا مي‌دانند كه فاقد شخصيت و الوهيت بوده و همچنين بر اين باورند كه عيسي مسيح مخلوق و خلق شده خداست و با خدا برابر نيست. با وجود مسيحيان اين تعريف مخالف كلام خداست. اين در حالي است كه در كتاب مقدس هيچ آيه محكمي كه بتوان بر اساس آن به صراحت تثليث را اثبات كرد وجود ندارد.

شاهدان يهوه در مراسم‌هاي خود از صليب استفاده نمي‌كنند و روز كريسمس را نيز جشن نمي‌گيرند. همچنين انتقال خون را حرام مي‌دانند و در فعاليت‌هاي تبشيري خود اقدام به انتشار مجله‌اي با عنوان برج ديده باني مي‌كنند. فعاليت تبشيري اين فرقه اخيرا در كشور شدت يافته است.

مبشران نامدار مسيحي در يك نگاه

و اما تبشير مسيحيت از سوي بسياري از مبشران آن در سراسر جهان انجام مي‌شود كه ايران نيز يكي از حوزه‌هاي فعاليت اين مبشران بوده است. «كشيش كاميل نوايي» يكي از مهم‌ترين عوامل و كارشناسان شبكه مسيحي محبت است كه به همراه نادره نوايي از فعاليت گسترده‌اي در عرصه تبشير برخوردار است.

اما خبرسازترين و فعال‌ترين شخص در حوزه تبشير مسيحيت، «رضا صفا» نام دارد. مجري اسلام ستيز شبكه مسيحي نجات! گرچه فعاليت و تحرك بيش از حدي از خود نشان مي‌دهد، با اين حال با بحث‌هاي غير علمي و عوامانه خود گاه و بيگاه مايه خنده و سرگرمي ديگران مي‌شود.

در اين ميان كم نيستند افرادي كه با القاي فشار عليه مسيحيان و عدم آزادي آنان در اداي فرايض ديني در ايران، سعي دارند كه جو حاكم را به نحوي بسته متصور شوند تا به‌راحتي به فعاليت‌هاي مخرب خود رسيدگي كرده و با هياهوي بسيار، جوي سالم را براي خود ايجاد كنند.در اين ميان، حتي كساني كه به دلايل ديگر از سوي نهادهاي امنيتي تذكر گرفته باشند نيز، هيزم بيار معركه گشته و مسائل را به لحاظ سياسي بررسي مي‌ كنند. از ميان اين افراد مي‌توان به كشيش «سوريك. س»، يکي از کشيش هاي نزديک به جماعت رباني در ايران اشاره كرد كه به همراه همسر خود كشيش الهام به تبشير مسيحيت مي‌پردازد.

حتي برخي از افراد تحصيلكرده نيز با وجود تحصيلات بالا، به عنوان مبشران اصلي اين گروه مشغول به فعاليت هستند. از جمله ساسان توسلي كه به عنوان مجري و كارشناس شبكه مسيحي محبت به فعاليت مشغول است. وي در اظهارات گفته بود كه تمام پدران و آباي كليسا، ضعف‌هاي بزرگي داشتند. همه آنها در اطاعت ازتعاليم عيسي مسيح خيلي كم آوردند. تمام پدران و آبا كليسا كمبودهاي شخصيتي داشته‌اند. او نيز در ضديت با تشيع و اسلام سابقه طولاني دارد.

نامدارترين مبشران بين‌المللي

به گزارش تابناک، شايد بتوان در ميان مبشران نامدار و مطرح در جهان، نام«جري فالول» را معروف‌ترين دانست. يكي از موثرترين مبشران تلويزيوني در امريكا كه در 1952 به كليساي بابتيست ملحق شد و در 1956، يعني چند سال پس از آن، كليساي خود را تاسيس كرد و مستقلا به موعظه پرداخت. برنامه تلويزيوني او به نام«ساعتي با انجيل قديم» چنان عامه پسند بود كه وابستگان به كليسايش در سال‌هاي آخر عمر به 220 هزار نفر رسيدند.

فالول از اعانات مردم، دانشگاه آزادي را با هفت هزار دانشجو در موطن خود تاسيس كرد و در نظر داشت پروژه‌اي را براي آموزش 25 هزار دانشجوي ساكن در امريكا تا سال 2020 به اجرا در آورد. وي عضو رسمي كليساي كنوانسيون بابتيست‌هاي جنوبي بود كه با نفوذترين و بزرگ‌ترين كليساي ايوانجليست‌ها در امريكاست. فالول بنيانگذار جنبش اكثريت اخلاقي و از متحدان قديمي جمهوريخواهان بود.

جنبش اكثريت اخلاقي رويكردي بسيار ملي گرا را دنبال مي‌كند و سياهان، مسلمانان، يهوديان، فعالان حقوق مدني و حقوق زنان را دشمن مي‌دارند. اين جنبش در 1979، با شعار مبارزه براي منع سقط جنين و احياي مراسم دعا در مدارس امريكا، به صحنه سياست وارد شد و ميليون‌ها طرفدار را به خود جلب كرد و پايه‌اي شد براي آنچه بعدها راست مذهبي جديد ناميده شد.

فالول دو وز پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، در برنامه تلويزيوني خود به صراحت گناهان و گناهكاران را مسئول خشم خداوند و نزول بلا بر امريكا دانست، وي از همجنسگراها، كافران، طرفداران سقط جنين، فمينيست‌ها و تمام كساني كه مي‌خواهند امريكا را سكولار كنند، به صراحت اسم برد. هم او بود كه بي‌مهابا در سال 2002، پيامبر اسلام(ص) را تروريست خطاب كرد و خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگيخت.

«يروينگ كريستول» نيز از ديگر مبلغان مسيحي بين‌المللي است كه به عنوان پدر«نومحافظه‌كاري» شناخته مي‌شود. وي عضو گروه روشنفكران نيويورك كه بيش‌تر از مهاجران يهودي اروپاي شرقي تشكيل شده است، بود. كريستول در سال‌هاي پاياني دهه 60، به لحاظ تمايلات سياسي از چپ به راست، تغيير مشي داد. چرا كه معتقد بود ضديت با امريكا در ميان ليبرال‌ها بيش‌تر وجود دارد. كريستول يكي از اركان فكري موسسه امريكن اينترپرايز بود.

اين مركز به ظاهر غيرانتفاعي است كه متعلق به نومحافظه‌كاران بوده و در زمينه سياست‌هاي داخلي ايالات متحده(از جمله مطالعات حكومتي، سياست اقتصادي، رفاه اجتماعي، تنظيم مقررات حكومتي) و سياست خارجي و ديپلماسي كاخ سفيد فعاليت مي‌كند. اين موسسه با ارايه پروژه‌هايي تحليلي راهبردي و همچنين برگزاري سمينارهاي تخصصي كه گفته مي‌شود بيش‌تر مقامات دولتي امريكا در آن شركت دارند، به عنوان مرجعي براي كارشناسان امريكايي در زمينه‌هاي حقوقي، علوم سياسي، اقتصادي، مذهبي، مطالعات دفاعي و سياست خارجي، بهداشت و درمان و… شناخته مي‌شود.

در اين ميان، انتشارات اينترپرايز، جايگاه مهمي نزد مقامات دولتي، بنگاه‌هاي تجاري، روزنامه‌نگاران، محافل دانشگاهي و… دارد.  از ديگر مبشران بين‌المللي مطرح در جهان، مي‌توان به بيلي گراهام، اشاره كرد. درباره او گفته مي‌شود كه بيش از هر انسان ديگري، در طول تاريخ شنوندگان را موعظه كرده است. تاكنون قريب به 215 ميليون نفر در بيش از 185 كشور دنيا موعظه‌هاي تبشيري او را در جلسات يا كنفرانس‌هاي مختلف به‌طور مستقيم از زبان او شنيده‌اند.

از اين تعداد در حدود چهار ميليون نفر به دعوت او براي گرويدن به مسيحيت پاسخ گفته‌اند. علاوه بر اين تعداد تا سال 2002، در حدود 2 ميليارد نفر نيز از طريق، راديو، تلويزيون، ويدئو، سينما و اينترنت به موعظه‌هاي او گوش فراداده‌اند. او انجمن تبشيري بيلي گراهام را در سال 1950، بنيان نهاد. اين انجمن متشكل از خدمات تبشيري مختلفي است كه يكي از آنها، پخش برنامه راديويي معروف ساعت تصميم است. اين برنامه راديويي بيش از پنجاه سال است كه هر هفته در روزهاي يكشنبه به تمام نقاط دنيا پخش مي‌شود.

در اين برنامه از شنوندگان دعوت مي‌شود كه عيسي مسيح را به عنوان خداوند و نجات‌دهنده خود بپذيرند. موسسه فيلم‌سازي WORLD WIDE PICTURES كه تا به حال بيش از 130 فيلم مسيحي با موضوعات تبشيري ساخته و توزيع كرده است. اين فيلم‌ها به 38 زبان ترجمه شده‌اند و تاكنون بيش از 250 ميليون نفر در نقاط مختلف دنيا آنها را ديده‌اند. تعداد زيادي از كشورها از اين فيلم‌ها در زندان‌ها و مراكز تاديبي استفاده مي‌كنند.

يكي از پرفروش‌ترين كتاب‌هاي بيلي گراهام، كتاب خاطرات اوست كه در سال 1997 تحت عنوان «همان‌طور كه هستم» به چاپ رسيد. بيلي گراهام در اين كتاب تجربيات 60 سال فعاليت‌ها و سفرهاي تبشيري خود به نقاط مختلف دنيا را با خوانندگان در ميان مي‌گذارد و توضيح مي‌دهد كه چه چيز باعث شده براي رساندن پيام انجيل به گوش مردم دنيا چنين شور و حرارتي خستگي ناپذير داشته باشد.

يكي ديگر از كتاب‌هاي او به نام«چگونه از نو مولود شويم» بيش‌ترين تيراژ چاپ اول در تاريخ صنعت چاپ را به خود اختصاص داده است. اين كتاب در سال 1977، در 800 هزار نسخه به چاپ رسيد  و تمام اين خدمات، خدمتي انجام نمي‌دهند جز تبليغ و توسعه دين مسيحيت در تمام دنيا.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=60981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.