4

شاهدان یهوه

  • کد خبر : 42433
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۰۰
شاهدان یهوه
زنان و مردانی انجیل به دست که برای تبشیر به در خانه‌ها می‌روند؛ شاید این واضح‌ترین تصویری باشد که از فرقه مسیحی شاهدان یهوه در اذعان عمومی وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری مفاز، زنان و مردانی انجیل به دست که برای تبشیر به در خانه‌ها می‌روند؛ شاید این واضح‌ترین تصویری باشد که از فرقه مسیحی شاهدان یهوه در اذعان عمومی وجود دارد. امروز، دست‌کم در غرب، کمتر کسی هست که نام شاهدان یهوه را نشنیده باشد.

یکی از ویژگی‌های متمایز‌ساز شاهدان یهوه از دیگر فرقه‌های تبشیری، یگانه‌انگاری‌شان است که به نوعی آن‌ها را در برابر تثلیثی‌ها قرار می‌دهد. به همین خاطر است که نزد فرق مسیحیت تبشیری به عنوان فرقه‌ای منحرف و‌ بدعت‌گذار شناخته می‌شود. در واقع، هر چند تثلیث با مسیحیت تحریف‌شده، پیوند خورده‌است لیکن در برهه‌هایی از تاریخ مسیحیت، یگانه‌پرستانی نیز سر برآورده‌اند که تعالیم کلیسای تثلیث‌گرا را قبول نداشته‌اند. کلیسای شاهدان یهوه، یکی از این گروه‌ها بود.

این فرقه در سال ۱۸۷۹ م. توسط چارلز تیز راسل تأسیس شد و پیروان آن در ابتدا راسلی‌ها خوانده می‌شدند. پس از مرگ راسل، جانشین وی، راترفورد، نام شاهدان یهوه را برای این گروه برگزید. یکی از اقدامات مهم راترفورد، تأکید بر امر شهادت و تبلیغ بود. بدین‌سان از سال ۱۹۲۷ م. به بعد، فعالیت‌های تبلیغی به ثورت خانه به خانه، به عنوان مهم‌ترین وظیفه تمام اعضای شاهدان یهوه مطرح گردید. از سال ۱۹۷۶ م. به بعد، هدایت و رهبری این فرقه را شورای رهبری یا هیئت‌مدیره‌ای متشکل از پیشکسوتان بر عهده دارند. محل استقرار این تشکیلات در حال حاضر، شهر بروکلین واقع در نیویورک است.

شاهدان یهوه را می‌توان با قدری تسامح، نوعی حرکت سلفی‌گری در آیین مسیحیت قلمداد کرد. به طور کلی، مهم‌ترین وجوه اعتقادی شاهدان یهوه را می‌توان در موارد ذیل برشمرد:

یهوه یا پدر، خدای واحد حقیقی است و عیسی مسیح، پسر و نخستین مخلوق اوست.
روح‌القدس، نه یک شخص بلکه نیرو و اراده فعال خداوند است.
انسان، فاقد روح است و بعد از مرگ، چیزی از او باقی نمی‌ماند تا اینکه در روز قیامت، بار دیگر زنده شود.
در روز قیامت، عادلان در این جهان که به بهشت تبدیل خواهد شد، خواهند زیست و بدکاران برای همیشه در آتش دوزخ نابود خواهند شد و عذاب ابدی و جهنم وجود ندارد.
رستگاری فقط به واسطه نام یهوه میسر است و بس. کسانی که به شاهدان یهوه می‌پیوندند، برای ورود به بهشت باید در تبلیغ مرام خود بسیار کوشا باشند و از وقت و سرمایه خویش در این راه بهره گیرند.

علاوه بر مواردی که بیان شد، شاهدان یهوه در برخی فروعات نیز تفاوت‌هایی با ذیگر فرق مسیحی دارند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:
ممنوعیت برگزاری و شرکت در جشن‌هایی مانند کریسمس، عید پاک، جشن تولد و هر گونه جشن ملی. علت این ممنوعیت، فقدان ریشه آن‌ها در کتاب مقدس، بیان شده‌است.

به باور آنان، سازمان ملل متحد، پیشگام حکومت جهانی است که در نهایت دجال به وجود خواهد آورد.

طبق احکام این فرقه، انتقال خون به هیچ‌وجه مجاز نیست و قائل به اجرای پاره‌ای اصول بهداشتی خاص در میان اعضا می‌باشند.

یکی از مهم‌ترین وجوه و ‏ شاید شاخصه بارز فرقه شاهدان یهوه، تمرکز و تأکید بر عنصر تبشیر است. ترویج خانه به خانه تعالیم و اعتقادات این فرقه، شکل خاصی از تبلیغ است که از ابتدای شکل‌گیری توسطپیروان و مبلغان شاهدان پی گرفته می‌شود. مبشران حرفه‌ای این فرقه در سال ۱۸۸۸ م. تنها ۵۰ نفر بودند اما این رقم امروز بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سطح جهان برآورد می‌شود.

تبشیر چهره به چهره با آموزش‌های خاص تشکیلاتی به مبشران در مدارس این فرقه همراه است. شاهدان یهوه از روش‌های غیرمستقیم نیز برای تبلیغ و تبشیر بهره می‌جوید که کمک به مصیبت‌دیدگان، سوادآموزی در مناطق محروم جهان و فعالیت‌های رسانه‌ای، از آن جمله است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=42433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!