0

آذربایجان در لیست ناقضان آزادی مذهبی گزارش ۲۰۲۴ آمریکا

  • کد خبر : 63963
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۱
آذربایجان در لیست ناقضان آزادی مذهبی گزارش ۲۰۲۴ آمریکا
یک ناظر درباره آزادی مذهبی در آمریکا پیشنهاد کرده‌است که آذربایجان در فهرست کشورهایی قرار گیرد که مرتکب فاحش‌ترین نقض‌های آزادی مذهبی شده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز به نقل از رلیجن نیوز، کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده در گزارش سالانه خود که چهارشنبه (اول ماه مه) منتشر شد، همچنین خواستار اضافه شدن قرقیزستان به فهرست نظارت ویژه درجه دوم وزارت خارجه آمریکا شد.

در مقدمه گزارش سالانه کمیسیون در سال ۲۰۲۴ آمده است: “اولین گزارش سالانه این کمیسیون، که در می ۲۰۰۰ منتشر شد، عمدتاً بر چین، روسیه و سودان متمرکز بود. امروز، دولت‌های چین و روسیه یکی از بدترین ناقضان آزادی مذهبی مردم خود در جهان و همچنین یکی از فعال‌ترین عاملان سرکوب فرامرزی در خارج از کشور، از جمله در آمریکا هستند.”

کمیسر استفان شنک گفت: “شرایط در آذربایجان مدت‌هاست که توسط کمیسیون مورد توجه قرار گرفته‌است، اما در سال ۲۰۲۳ بدتر شده‌است.”

او ادامه داد: ” کمیسیون افزایش قابل توجه و نگران‌کننده‌ای را در تعداد زندانیان دستگیر شده بر اساس مذهب یا اعتقاد در آذربایجان در طول سال ۲۰۲۳ ثبت کرده‌است. علاوه بر این، مقامات مرتباً به شکنجه یا تهدید به خشونت جنسی برای گرفتن اعترافات دروغین از سوی بازداشت‌شدگان متهم می‌شوند.”

پیش از این در سالهای در شرایط گسترش ویروس کرونا، کمیسیون USCIRF ایالات متحده، جمهوری آذربایجان را از کشورهایی شمرد که حقوق دینداران در آن نقض می‌شود، البته با اعلام فرمانی توسط رئیس جمهور آذربایجان، برخی زندانیان اعتقادی از زندان آزاد شده‌اند، اما بیش از 130 زندانی سیاسی و فعال مذهبی هنوز در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.

در پی گسترش ویروس کرونا، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشر به آزادی زندانیان سیاسی و اعتقادی، از جمله اسلامگرایان در جمهوری آذربایجان توصیه می‌کردند. بیش از نیمی از زندانیان سیاسی در این کشور فعالان مذهبی هستند و نیاز به رعایت حقوق بشر و آزادی اعتقاد در سراسر جهان بیش از پیش محسوس است. این موضوع نشانگر اهمیت حفظ حقوق بشر و آزادی اعتقاد در هر کشوری است و نیازمند توجه و اقدامات جدی از سوی جامعه بین‌المللی است.

آذربایجان در لیست ناقضان آزادی مذهبی گزارش ۲۰۲۴ آمریکا

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=63963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!