11

روش‌های صهیونیستی بنیانگذاران آمریکا

  • کد خبر : 59199
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
روش‌های صهیونیستی بنیانگذاران آمریکا
«قاتلان ماه کامل» آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی این روز‌ها در معرض توجه دوستداران سینما در سراسر جهان است و به نظر می‌رسد در جوایز مهم پایان سال، یکی از مدعیان اصلی باشد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، این فیلم به موضوع کشتار خاموش گروه زیادی از سرخپوستان آمریکایی در دهه ۱۹۲۰ می‌پردازد و در آن مضمون نژادپرستی که در سال‌های اخیر در برخی از فیلم‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است، درونمایه اصلی فیلم است. این فیلم که اثری طولانی و پر‌افت‌و‌خیز، برخلاف بسیاری ازفیلم‌های آمریکایی‌که موضوع نژاد رادرچالش همیشگی میان سفیدپوستان وسیاهپوستان می‌دید، به موضوع ستم تاریخی به سرخپوستان آمریکا می‌پردازد.

موضوع اصلی داستان قاتلان ماه کامل به کشاکش غیرانسانی و سخیف میان باند سفیدپوستان کلاش برای بالاکشیدن ثروث و دارایی مردمان ساده‌دل سرخپوست می‌پردازد. موضوع استثمار نظام‌مند سرخپوستان و دیگر اقلیت‌های نژادی واقعیتی است که در جامعه آمریکا وجود دارد و فیلم از این منظر، حقیقتی تاریخی را بیان می‌کند.

اما مسأله از جایی شروع می‌شود که اسکورسیزی، همه واقعیت را بیان نمی‌کند. ورق ماجرای فیلم از روزی برمی‌گردد که زن سرخپوست تصمیمی مهم وتاریخی می‌گیرد وبه دیدار رئیس‌جمهور آمریکا می‌رود. این صحنه، نمادی از رودررویی بخش مظلوم، استثمار شده و سرکوب شده جامعه آمریکا با نماد نظام سرمایه‌داری لیبرال است. دراینجاست که فیلم، راه خود را از واقعیت جدا می‌کند و در کنار نظام سیاسی آمریکا می‌ایستد.

به‌دنبال این دیدار و پرداخت رشوه، رئیس‌جمهور دستور می‌دهد که ماجرای قتل‌ها در میان سرخپوستان، بررسی شود و از اینجاست که فیلم برخلاف بخش کند نخست، ضرباهنگ تندی می‌گیرد. مقامات پلیس فدرال به منطقه می‌آیند و به‌سرعت تحقیقات شکل می‌گیرد. آن‌ها در بررسی پرونده قتل‌ها به ایرادات مهمی در بررسی‌های مقامات محلی می‌رسند و بلافاصله رد پای عموی به ظاهر نیکوکار و ظاهر‌الصلاح ارنست در جنایت‌ها آشکار می‌شود. به یاد داشته باشیم سرخپوستان پیشتر برای احقاق حقوق خود و آشکار شدن واقعیت، یک کارآگاه خصوصی را استخدام می‌کنند و او نیز در مدت زمان کوتاهی به واقعیت پشت قتل‌ها دست می‌یابد، اما ارنست و گروه گانگستری تحت فرمان ویلیام کینگ هیل، کارآگاه خصوصی را چنان کتک می‌زنند که او از بیم جان خود، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد.

سفیدشویی آمریکایی

در اینجا نظام سیاسی آمریکا، فاصله خود را با تبهکاران و نژادپرستان آشکار می‌کند و درطرف ستمدیدگان قرار می‌گیرد و بدون مجامله و با پشتکار سعی می‌کند حقیقت را آشکار کند. تقابل فرار کارآگاه بخش خصوصی وبقای مقامات فدرال در پیگیری ماجرا نشان‌دهنده این موضوع از نظر کارگردان است که در آمریکا نظامی برای استیفای حقوق فردی و جمعی وجود دارد که حتی اگر بخش خصوصی و ایالتی در انجام آن ناتوان است، به میان معرکه می‌آید و از مظلوم دفاع می‌کند. ادعای اسکورسیزی این است که نظام حقوقی فدرال آمریکا از اتهام نژادپرستی سیستماتیک مبراست و اگر نژادپرستی وجود دارد (که دارد) در سطح است و نه در عمق. قاتلان ماه کامل هوشمندانه نظام سیاسی آمریکا را سفیدشویی می‌کند؛ نظامی که در آن حتی اگر همه چیز به مویی بند شود، پاره نمی‌شود و بالاخره در آخرین مرحله، دولت فدرال به میان می‌آید وازحقوق همه آمریکایی‌ها بدون توجه به رنگ پوست، مذهب و تفاوت‌های فرهنگی‌شان دفاع می‌کند. این ادعا، ولی با واقعیت جامعه آمریکا و نظام سیاسی این کشور در تضادی روشن است. به‌عبارت دیگر اسکورسیزی بخشی از واقعیت جامعه آمریکا را به تصویر می‌کشد تا به‌وسیله آن یک دروغ تاریخی را به مخاطب بفروشد.

ایده سرزمین موعود و تشکیل دادن سرزمینی برای ساکن شدن واستثمار منابع مالی، فرهنگی و اجتماعی دیگر ملت‌ها، به‌وضوح ایده‌ای صهیونیستی است. در بنیانگذاری دولت آمریکا همین شیوه را در عملکرد مؤسسان این دولت می‌بینیم.

آن‌ها هم به شیوه‌ای کاملا صهیونیستی سرزمین دیگران را هدف تاخت‌و‌تاز قرار دادند، ساکنان اصلی این کشور را به قتل رساندند و بعد‌ها هم از فرصتی برای استثمار منابع آن‌ها بهره بردند. درقاتلان ماه کامل می‌بینیم که حتی با وجود تشکیل دولت آمریکا و تبدیل سرخپوستان به شهروندان این دولت، وقتی پای کشف نفت در زمین‌های سرخپوستان به میان می‌آید، باز هم سفیدپوستان به تکاپو می‌افتند تا این سرزمین را به هر شیوه‌ای استثماروساکنان آن را قلع‌و‌قمع کنند.

فیلم ارجاعات روشنی به همین نگرش صهیونیستی دارد و حتی با وجود این‌که خانواده دایی اسمیت، یک خانواده مسیحی نشان داده می‌شود، اما عملکرد و نگاه‌شان صهیونیستی است.

ارجاعاتی که فیلم به عهد عتیق دارد، هم دربازگویی آیه‌هایی ازآن وهم درتأکید روشن قهرمان داستان بر ایمان به عهد عتیق، نشان‌دهنده این است که رویکرد مسیحی این خانواده، بیشتر به رویکرد مسیحیان صهیونیست نزدیک است تا مسیحیانی که به مسیح منجی معتقدند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=59199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.