4
پژوهشگر حوزه میسیولوژی بررسی کرد؛

تأثیر شبهات پست مدرن قرآنی بر هویت اسلامی و راه های مقابله

  • کد خبر : 37211
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۲
تأثیر شبهات پست مدرن قرآنی بر هویت اسلامی و راه های مقابله
هاتف الحسینی گفت: بعد از شکست شبهات سنتی قرآنی، مسیحیت تبشیری به فکر استفاده از روش های جدید افتاده، روش های پست مدرن، شکل ایجابی دارند و به صورت مسامحه، قرآن پذیرفته می شود ولی ارکان هویت جامعه اسلامی در قرآن مورد هجمه قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، هاتف الحسینی پژوهشگر میسیولوژی معتقد است: در دوره قاجار اوج شبهات سنتی قرآنی مسیحیت تبشیری بود. میسیولوژیست سام اشلورف بهترین کتب شبهات قرآنی سنتی را کتاب ینابیع اسلام از تیزدال انگلیسی و کتاب میزان الحق از فاندر المانی می داند ولی این مدل ها به خاطر حالت تهاجمی باعث حالت تدافعی مسلمانان می شد و موفق نبود. در مدل های پست مدرن ایجابی هدف، استحاله هویت اسلامی در قرآن است.

برای بررسی شبهات پست مدرن قرآنی به گفت‌وگو با این پژوهشگر نشستیم.

نسبت هویت و قرآن در اسلام را بیان کنید و چرا قرآن هویت اسلام است؟

قرآن معجزه خدا و چراغ هدایت مسلمانان هست، قرآن دربرگیرنده هویت اسلامی است، چرا که هویت اصلی ایمان اسلامی درآن بیان شده است. همان طور که قرآن به کلمه سوا یا کلمه مشترک اشاره دارد همین طور به وجوه هویتی اسلام می پردازد. کلمه سوا برای زندگی مسالمت آمیز مسلمانان با دیگر پیروان است و وجوه هویتی برای بیان مبانی هویت ایمان اسلامی است.

زمینه مند سازی قرآنی یکی از مهمترین روش های شبهات پست مدرن قرآنی است. در این مدل از تشابهات استفاده می شود تا قرآن را پلی برای تبشیر مسیحیت قرار دهند. به طور مثال از آیات مختلف قرآن سعی می کنند به صلیب کشیدن عیسی بر صلیب در قرآن را اثبات کنند. برخی مسیحیان تفسیر جدیدی از قرآن بیان می کنند که هیچ مسلمانی به آن اعتقاد ندارد. بنابر این وضع استعمال به “تفسیر مسیحی قرآن” مشهور شده است.

چه طور شبهات پست مدرن قرآنی به هویت اسلامی ضربه می زند؟

شبهات پست مدرن به خاطر شکل ایجابی و فریبنده که دارند باعث می شود هیچ مسلمانی به این تفاسیر مسیحی قرآن حساس نشوند.در تفسیر مسیحی سعی میشود به صلیب کشیدن عیسی در قرآن اثبات شود. اینکه یک مسلمان در گذشته اعتقاد داشت عیسی عبدالله است و بر صلیب نمرد و به آسمان عروج کرد، با اینکه عیسی بنابر نظر تفسیر مسیحی قرآن بر صلیب مرد یک تناقض هویتی برای ایمان اسلامی است. این شبهات به مرور زمان تک تک هویت های اسلامی زیر سوال می رود مثل اینکه قرآن اعجاز خداست و حضرت محمد خاتم النبیین است.

مدل های بسیاری در این موضوع نوشته شده است مثل زیر سوال بردن خاتمیت حضرت محمد صلی الله علیه و آله برای ضربه زدن به هویت اسلامی، این مدل توسط هارلی تالمن در مجله میسیولوژی آمریکا مکتوب شده است. مدل معنای کامل در کتاب قرآن در پرتو مسیح توسط جولیو باستی سانی نوشته شده است که سعی دارد آیات قرآن را با کلید مسیحی بازتفسیر کند.

شبهات پست مدرن اختلاف بسیاری با شبهات سنتی قرآنی دارد، ضربه به هویت برای استحاله اسلام از مهمترین اهداف شبهات پست مدرن قرآنی بوده، لذا نیاز است جامعه نخبه قرآنی با دقت بیشتر به تفاسیر جدید دقت کنند و اجازه تفسیر به رأی قرآن به مسیحیت تبشیری ندهند، امروز نیاز است در مقابل شبهات ایجابی پست مدرن جوابیه های دقیق و علمی داده شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!