7

محل دفن حضرت زهرا(س)، بقیع یا خانه خود؟

  • کد خبر : 57841
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۵۷
محل دفن حضرت زهرا(س)، بقیع یا خانه خود؟
احمد اسماعیل بصری، تعیین محل دفن حضرت زهرا(س) را به عنوان معجزه خویش مطرح کرده، این درحالی است که محلی که او مشخص کرده -بقیع-، معارض با روایات صحیح السندی است که محل قبر ایشان را خانه خودشان می‌دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمان شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها رخ داد، دفن ایشان در شب بود. تمامی دلایل در اسناد اهل‌سنت این را می‌رساند که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به خاطر بی‌احترامی‌هایی که از طرف ابوبکر بوده، چنین وصیتی را کرده است و صریحاً محمد بن اسماعیل بخاری در کتاب خویش، علت این امر را آورده است: «وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلی‌الله‌علیه‌وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دفنها زوجها عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَابَکْرٍ وَصَلَّی علیها».[1] «فاطمه شش‌ماه پس از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله زنده بود، زمانی که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه‌السلام او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را باخبر نساخت».

احمد اسماعیل بصری (مدعی یمانی)، برای اینکه بخواهد برای خود معجزه‌ای ثابت کند، از سر خباثت ذاتی و فقر علمی، اشتباه بزرگی مرتکب شده و اثبات معجزه خود را تعیین مکان دقیق قبر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قرار داده و در موارد مختلف، این مدعای خویش را تکرار کرده است، احمد اسماعیل بصری، در پیام فیسبوکی خویش آورده، «در سالروز شهادت فاطمه سلام‌الله‌علیها خداوند بر ما لطف کرد و مدینه منوره و رسول خدا محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را زیارت کردیم و شب را با زیارت قبر فاطمه سلام‌الله‌علیها در بقیع و اقامه نماز شب در حرم مطهر سپری کردیم. سپس لطف و رحمت خدا شامل حالمان شد و به سمت مکه حرکت کردیم و عمره را به جا آوردیم».[2]

این سخن احمد اسماعیل بصری (محل دفن حضرت زهرا در بقیع) معارض با روایت صحیح‌السندی است که در کتاب‌های متعدد شیعه، مورد استناد علمای شیعه قرار گرفته است. أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی‌نَصْر از امام رضا علیه‌السلام در مورد محل دفن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرسش کرد و حضرت در پاسخ او فرمودند: «دُفِنَتْ فِی بیتها، فَلَمَّا زَادَتْ بَنُوأُمَیَةَ فِی الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِی الْمَسْجِدِ».[3] «در خانه خودش دفن شد و در دوران بنی‌أمیه مسجد توسعه پیدا کرد، قبر درون مسجد قرار گرفت».

روایت ذکر شده، با چند سند در منابع حدیثی شیعه نقل شده و علمای شیعه در قرون متمادی، به این روایت استناد کرده‌اند.

شیخ صدوق با توجه به اختلاف در روایات محل دفن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، این روایت را صحیح دانسته و می‌نویسد: «قَالَ مُصَنِّفُ هَذَا الْکِتَابِ رَحِمَهُ اللَّهُ … هَذَا هُوَ الصَّحِیحُ عِنْدِی …».[4] «مصنف این کتاب رحمه‌اللَّه‌علیه گفت: روایات درباره محل قبر فاطمه سلام‌الله‌علیها، سرور زنان جهانیان اختلاف دارند، … و پیامبر صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله، از آن رو فرموده است: ما بین قبر من و منبر من، چمن‌زاری از چمن‌زارهای بهشت است؛ زیرا قبر او، ما بین قبر و منبر است و بعضی روایت کرده‌‏اند که آن خاتون بزرگ در خانه خودش دفن شده است و چون بنی‌امیه بر مساحت مسجد افزوده‌‏اند قبر آن بزرگوار، جزء مسجد شده است و به نظر من، این قول صحیح است و من زمانی که حج به جا آوردم، به توفیق خدای تعالی، بازگشتنم از مدینه بود …».

باید توجه کرد که سخن احمد اسماعیل بصری، در مورد محل دفن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با روایات معصومین علیهم‌السلام و دیدگاه عالمان دینی(مشهورعالمان دینی در زمان ما قائل هستند که قبر جضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مخفی است)  معارض بوده،  باید اشاره گردد که این سخن احمد اسماعیل بصری، یک ادعاست و نه یک معجزه! زیرا یکی از ویژگی‌های معجزه این است که قابلیت بررسی صدق و کذب داشته باشد. ولی امری که احمداسماعیل بصری به عنوان معجزه خود بیان کرده، قابلیت بررسی صدق و کذب آن وجود ندارد.

پی‌نوشت:
[1]. بخاری، صحیح‌البخاری، کتاب المغازی، باب غزوة خیبر، دار ابن کثیر، بیروت، ج۴، ص۱۵۴۹، ح ۳۹۹۸.
[2]. پیام سید احمد اسماعیل بصری در فیسبوک، ۳ دسامبر ۲۰۲۳ م.
[3]. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، دارالحدیث، قم، اول، ق ۱۴۲۹، ج۲، ص۴۹۸.
[4]. ابن بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامی، قم، دوم، ۱۴۱۳ ق، ج۲، ص۵۷۲.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!