4

اقدامات جدایی طلبان سیک در کانادا خشم دولت مودی را برانگیخت

  • کد خبر : 55962
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۲۳
اقدامات جدایی طلبان سیک در کانادا خشم دولت مودی را برانگیخت
رهبر حزب اصلی مخالفان دولت کانادا، به جامعه هندی ساکن در این کشور اطمینان داد که اگر نخست وزیر شود، «روابط حرفه‌ای» با هند را که به دلیل ترور یکی از رهبران سیک‌های هندی آسیب دیده، احیا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «پیر پولیور»، رهبر حزب محافظه کار کانادا که به زودی برای رقابت انتخاباتی نخست وزیری وارد کارزار خواهد شد در مصاحبه ای با رسانه نپالی در تورنتو گفت: ما به یک رابطه حرفه ای با دولت هند نیاز داریم. هند بزرگترین دموکراسی روی زمین است. خوب است که اختلافات خود را داشته باشیم و یکدیگر را مسئول بدانیم اما ما باید یک رابطه حرفه ای داشته باشیم و این چیزی است که وقتی نخست وزیر این کشور باشم، آن را بازسازی خواهم کرد.

پولیور بی احترامی به دیپلمات های هندی مستقر در کانادا و هندوهراسی رو به رشد در این کشور را محکوم کرد.

وقتی از پویلیور در مورد اخراج ۴۱ دیپلمات کانادایی از هند سؤال شد، گفت: این نمونه دیگری از این است که چگونه جاستین ترودو پس از هشت سال طولانی، ارزش این جایگاه را ندارد؛ او کانادایی ها را داخل کشور رو به روی یکدیگر قرار داده و روابط ما در خارج از کشور را به نابودی کشانده است. او آن‌قدر بی کفایت و غیرحرفه‌ای است که اکنون تقریبا با همه قدرت‌های بزرگ جهان، از جمله هند، درگیر اختلافات بزرگی هستیم.

پولیور همچنین تجمعات خودرویی جدایی طلبان خالستان در روز شنبه در اتاوا، تورنتو و ونکوور برابر کنسول‌گری های هند را محکوم کرد.

وی گفت: محافظه‌کاران در ارزش‌های دین، خانواده و آزادی با هندوها اشتراک دارند. آزادی شامل توانایی عبادت بدون ترس یا بدون دردسر است و من به شدت تمام حملات به «مَندیرهای هندو» (معابد)، تهدیدها علیه سران هند را محکوم می‌کنم، تعرض هایی که به عنوان مثال، نسبت به دیپلمات‌های هندی در رویدادهای عمومی انجام می شود، کاملا غیرقابل قبول است.

پویلیور در مورد هندوهراسی گفت: من به مخالفت با این اندیشه ادامه خواهم داد و فکر می کنم باید علیه هر کسی که به اموال یا افراد در معابد هندو مانند هر جای دیگر حمله می کند، اتهامات جنایی مطرح شود.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، پویلیور به عنوان نخست وزیر بعدی کانادا مورد علاقه مردم این کشور است، حزب وی با فاصله بیش از دو رقمی پیشتاز نظرسنجی هاست.

پس از اخراج یک دیپلمات هندی توسط کانادا به اتهام قتل «هاردیپ سینگ نیجار» یک جدایی طلب سیک که ساکن کانادا بود، هند نیز در یک اقدام دیپلماتیک متقابل، از یک دیپلمات کانادایی خواست ظرف پنج روز خاک هند را ترک کند.

روابط بین کانادا و هند در ماه‌های اخیر پرتنش بوده است، چندی پیش مذاکرات تجاری میان دو کشور متوقف شد و مسوولان کانادایی به تازگی یک سفر تجاری به هند را که برای اواخر سال جاری میلادی برنامه ریزی شده بود را لغو کردند.

فعالیت گروه های جدایی طلب سیک در کانادا نیز خشم دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند را برانگیخته است.

نخست وزیر کانادا در یک جلسه پارلمانی اعلام کرده بود: سازمان‌های اطلاعاتی دولت کانادا به دنبال عوامل کشته شدن هاردیپ سینگ نیجار رهبر سیک‌های معترض و یکی از حامیان سرسخت ایجاد یک سرزمین مستقل تحت عنوان «خالصتان» در استان بریتیش کلمبیا هستند.

خالصتان نامی است که گروهی با همین عنوان قصد دارند یک سرزمین مستقل برای سیک ها در ایالت پنجاب هند تاسیس کنند.

هند اتهامات کانادایی ها را «بی اساس و با انگیزه های سیاسی» دانسته و هر ارتباطی با این قتل را رد کرد و از کانادا خواست علیه عناصر ضد هندی که در خاک این کشور فعالیت می کنند، اقدام قانونی کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!