1

مأموریت فلیک

  • کد خبر : 41649
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۴:۳۹
مأموریت فلیک
جفری لین فلیک، ملقب به جف فلیک، به عنوان سفیر تازه ایالات متحده آمریکا در ترکیه، از سوی جو بایدن انتخاب شده‌است. توجه اذهان عمومی بلافاصله بعد از این انتخاب، به دو موضوع تعلق خاطر فلیک به فرقه تبشیری مورمونیسم و حمایت از گولنیسم( جنبش گولن) جلب شد تا با ادای سوگند نامبرده، مأموریت ذوابعاد سفیر جدید در آنکارا آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یکی از وجوه قابل تأمل فلیک، تعلق خاطر و عضویت وی در فرقه تبشیری قدیسین آخرالزمان یا مورمونیسم است؛ جریانی که با رویکردی کاملاً متمایز از دیگر جریان‌های مسیحیت صهیونیستی که حتی در آمریکا نیز به سبب عنصر محوری آن یعنی اعتقاد به تعدد زوجات و خانواده‌های بزرگ، همواره محل انتقاد بوده و شاید تنها بابت حمایت مادی و معنوی از اسرائیل بر مبنای باورهای آخرالزمانی رایج در مسیحیت صهیونیستی، مورد پشتیبانی حاکمیت آمریکاست. این فرقه در آمریکا و کشورهای دیگر، میلیون‌ها نفر پیرو داشته و از قدرت مالی و اداری بسیاری برخوردار است. جریان مورمون، فراتر از یک تشکل دینی، مانند یک نهاد غیردولتی مدنی و طریقتی، فعالیت کرده و نه‌تنها بر تعیین سیاست‌های آمریکا، بلکه بر خط‌دهی به سیاست‌های بین‌المللی نیز تأثیرگذار است.

فلیک نیز در اوایل دهه ۱۹۸۰م. در مقام مبلغ مورمونیسم فعالیت می‌کرد. پیروان مذهب مورمون، حامی سرسخت اسرائیل و صهیونیسم هستند. چنانکه جف فلیک در ۲۰۱۷م. کمک مالی کلانی برای تصویب قانون ضد تحریم اسرائیل اختصاص داد.

جف فلیک در این‌سال‌ها در منصب مدیریت اجرایی مؤسسه گلدواتر به عنوان دست راست جنبش فتح‌الله گولن در غرب و ایالات متحده هم فعالیت داشته‌است. این مؤسسه یکی از حامیان سرسخت تأسیس مدارس چارتر در آمریکا است که از سوی گروه فتح‌الله گولن مدیریت می‌شود. گولن یکی از مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حکومت اسلامی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل قدرت مالی فتح‌الله گولن، حمایت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب، از او و افکارش است. گولن حکومت اسلامی را رد کرده و به حکومتی مبتنی بر دموکراسی اعتقاد دارد.

هرچند این شخصیت قائل به جدایی دین از سیاست است اما هیچ‌گاه دور فعالیت سیاسی را به طور کامل خط نکشیده و هر جا لازم است قدم در این حوزه می‌گذارد. تربیت یافتگان مدارس و دانشگاه‌های او فعالیت زیادی در ارتش، ژاندارمری، نهادهای امنیتی و قضایی ترکیه دارند.(1)

حال بهتر می‌توان مأموریت فلیک در ترکیه را مورد ارزیابی قرار داد؛ مأموریت مبلغی تبشیری و حامی جنبش سکولاریسم و مروج اسلام مورد نظر ایالات متحده و غرب که از آن تحت عنوان اسلام میانه‌رو یاد شده‌است.
به طور کلی می‌توان تئوری راهبردی وی در مأموریتش در ترکیه را در محور‌های ذیل بیان کرد:

🔸 فلیک بر نقش ترکیه به عنوان نماینده قدرتمند ناتو در منطقه تأکید دارد و از حامیان این کشور در برابر قدرت‌های آسیایی و شرقی است.

🔸 استراتژی ناامن‌سازی ترکیه و عراق. دولت آمریکا با ناامن‌سازی منطقه غرب آسیا، از طریق ایجاد شورش، کودتا و تقویت تروریسم تکفیری، سعی در توجیه ماندن خود در منطقه و بازتعریف موقعیت از دست‌رفته خود دارد.

🔸 قومیت‌گرایی و تجزیه طلبی؛ فلیک، ضمن عناد اشکار با ایران، قائل به مهندسی هوشمند قومیت‌گرایی با تمرکز بر قوم کرد در منطقه است. وی در راستای کاهش قدرت روسیه در منطقه و جهان، می‌کوشد احزاب و گروه‌های کرد را در مدلی نوین مهندسی کند تا هدف اصلی‌اش یعنی ایجاد واگرایی ملی در ایران از یک‌سو و اعمال فشار بر روسیه را از سوی دیگر، دنبال کند.

🔸 حرکت در مسیر یینون؛ تمام اقدامات فلیک در ترکیه، در مسیر طرح جنبش یهودیت افراطی- موسوم به یینون- است که البته برای یک مبلغ تبشیری مورمون دور از انتظار نیست.

۱. حسین یاری، آشوب با اسم رمز دموکراسی، جام جم، پنج‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۰

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=41649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!