1

ادعای بی‌اساس قلمداران در موضوع شفاعت

  • کد خبر : 58780
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
ادعای بی‌اساس قلمداران در موضوع شفاعت
قلمداران در زمینه انکار شفاعت می‌‌نویسد: «شما هرگاه به قرآن کریم مراجعه کنید، می‌بینید که نه تنها مسئله شفاعت در قرآن نیست، بلکه اساساً شفاعت در آن (قرآن) پایه و مایه‌ای ندارد؛ این ادعا از جانب قلمداران در حالی است که بر اساس آیات قرآن، خداوند «مقام محمود» یا همان شفاعت را برای رسول خدا (ص) قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «حیدرعلی قلمداران» یکی از چهره‌های شاخص جریان انحرافی «قرآنیون»، بسیاری از ضروریات شیعه و حتی برخی معتقدات اهل‌سنت از جمله مسئله «شفاعت» را انکار کرده و در این زمینه می‌نویسد: «شما هرگاه به قرآن کریم مراجعه کنید، می‌بینید که نه تنها مسئله شفاعت در قرآن نیست، بلکه اساساً شفاعت در آن (قرآن) پایه و مایه‌ای ندارد و جز ذات احدیت، کسی را در عرصه قیامت هیچ گونه قدرت و جرئتی نیست».[1]

در پاسخ یه این ادعا باید گفت که:

به اجماع همه علماى اسلام، در روز قیامت، شفاعت براى پیامبر اعظم صلى‌الله‌علیه‌وآله و هر کس که خداوند اذن شفاعت دهد، ثابت است و کسى منکر این نیست، مگر آنکه معاند بوده یا از قرآن و معارف اسلامى، بى‌خبر است.

از جمله آیاتی که خلاف این ادعای قلمداران را اثبات می‌کند، این آیه است که خداوند می‌فرماید: «عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا»؛[2] «امید است پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد!»

تمامی مفسران شيعه و سنی، بر اين مطلب اتفاق دارند كه مراد از «مقام محمود» همان مقام شفاعت است كه خداوند آن را به پيامبرش وعده داده است. رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله در مورد این آیه فرمودند: «منظور از مقام محمود در جایی که خداوند مى‌‌فرماید: (امید است که خداوند تو را براى مقام محمود برگزیند)، مقامى است که من در آن، براى امتم شفاعت مى‌کنم».[3]

قرطبی از مفسرین بزرگ اهل‌سنت در این زمینه می‌نویسد: «مقام محمود، شفاعت عامه است برای اهل محشر! از مؤمنان و کافران امت‌ها که انبیاء، امت‌هایشان را به پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله ارجاع می‌‌دهند و آن حضرت، در حق ایشان شفاعت می‌‌کند تا اینکه از هول‌ها و ترس‌های این موقف راحت شوند».[4]

یکی دیگر از آیاتی که بر این امر دلالت دارد، آیه: «… وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا»؛[5] «… و اگر هنگامی که آنان (گروه منافق) بر خود ستم کردند، به تو رجوع می‌کردند و از کردار خود به خدا توبه کرده و تو هم برای آنها استغفار می‌کردی و از خدا آمرزش می‌خواستی، در این حال البته خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند».

مفسرین در تفسیر این آیه می‌نویسند: «این آیه، صریحاً می‌گوید که آمدن به سراغ پیامبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله و او را بر درگاه خدا شفیع قرار دادن و وساطت و استغفار او برای گنهکاران، مؤثر است و موجب پذیرش توبه و رحمت الهی است».[6]

بنابراین باید گفت که این ادعای قلمداران، مبنی بر عدم وجود شفاعت در قرآن، ادعایی بی‌اساس و خلاف واقع و اجماع فریقین است.

پی‌نوشت:

[1]. قمداران، حیدرعلی، راه نجات از شر غلات، ص277.

[2]. سوره اسراء، آیه 79.

[3]. ابن کثیر، تفسیر ابن کثیر، ج5، ص110.

[4]. قرطبی، ابوعبدالله محمد بن احمد، یوم الفزع الاکبر، محقق: محمد ابراهیم سلیم، مصر، الطبع و النشر مکتبة القرآن، ص153.

[5]. سوره اسراء، آیه 64.

[6]. مکارم شیرازی، ناصر، برگزیده تفسیر نمونه، ج1، ص417.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=58780

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!