1

همایش «مرزبان تشیع» در قم برگزار شد

  • کد خبر : 56020
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
همایش «مرزبان تشیع» در قم برگزار شد
استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت الله بروجردی «تقریب» را برای تشیع و اعتلای آن می خواستند نه اینکه از تقریب به عنوان حذف عقاید شیعه یا نادیده گرفتن مبانی فکری اهل بیت (ع) استفاده شود.

همایش مرزبان تشیع با موضوع بازکاوی مواضع آیت الله بروجردی(ره) در موضوع تقریب مذاهب و بهائیت به همت پژوهشکده تاریخ معاصر، مؤسسه آموزسی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین (ع) تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، آیت الله حسینی قزوینی در این برنامه اظهار داشت: یکی از مسائلی  که مطرح شده اینکه آیت الله العظمی بروجردی از اصول تشیع عقب نشینی کردند و با پیش کشیدن طرح تقریب، برخی مسائل ضروری مربوط به شیعه را نادیده گرفتند. نکته دومی که مطرح می کنند ناهماهنگی میان علامه امینی و آیت الله بروجردی است. و نکته سوم اینکه برخی می گویند آیت الله یروجردی بر این نظر بودند که بهائیت جزو اقلیت های مذهبی است.

وی گفت: پیگیری تقریب بین المذاهب با تلاش های خالصانه آیت الله بروجردی باعث شد که شیخ شلتوط رسما به جواز تعبّد به فقه شیعه فتوا دهد. مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب خود اشاره کردند که شیخ شلتوط فتوا دادند « می شود از یکی از مذاهب حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی و… به مذهب شیعه منتقل شد» و این رهاورد سنگین و بزرگ حاصل تلاش زعیم بزرگ شیعه است.

وی ادامه داد: نامه های متعدد آیت الله بروجردی به مسئولان سیاسی زمان نشان می دهد که ایشان برای نابودی بهائیت تمام تلاش خود را به کار بردند. آیت الله بروجردی تقریب را با اعتقاد به ولایت و امامت ائمه هدی (ع) به عنوان یکی از شاخص ترین ویژگی های مذهب شیعه مطرح می کردند و در آثار خود به هیچ وجه از اعتقاد به ولایت و امامت ائمه (ع) عقب نشینی نداشتند.

وی گفت: آیت الله بروجردی معتقد نبود که نباید حدیث منزلت و حدیث غدیر و حدیث خلافت را مطرح کنیم بلکه نظر ایشان این بود با طرح حدیث ثقلین و مرجعیت علمی اهل بیت (ع) می توانیم نظر مساعد اهل سنت را نسبت به اهل بیت (ع) در حوزه مرجعیت علمی جلب کنیم و پس از آن خودشان دیگر احادیث را به صورت خودکار درک خواهند کرد.

وی در عین حال توصیه کرد: در بحث با اهل سنت و وهابیت در بدو امر، حدیث ثقلین را مطرح نکنیم. بنده برای ورود به بحث اول حدیث «فراق امت» را طرح می کنم سپس حدیث «من مات لا یعرف امامه مات میته جاهلیه» را و در گام سوم حدیث خلفای اثنی عشر را بیان می کنم. این سه حدیث که در منابع اهل سنت هم وجود دارد زمینه ای را برای ما ایجاد می کند تا بتوانیم احادیث دیگر مربوط به اهل بیت (ع) را مطرح کنیم.

وی گفت: آیت الله بروجردی «تقریب» را برای تشیع و اعتلای آن می خواستند نه اینکه از تقریب به عنوان حذف عقاید شیعه یا نادیده گرفتن مبانی فکری اهل بیت (ع) استفاده شود. وحدت برای آیت الله بروجردی تاکتیک نبود بلکه استراتژی بود یعنی معتقد بود باید به تقریب به عنوان امر مسلم نگاه کرد.

وی بیان داشت: برخی از شاگردان آیت الله بروجردی تبدیل اجتهاد در برابر نص به تقریب را مطرح کردند و گفتند که ما باید برای تقریب از منصوص الخلافه اهل بیت دست برداریم چون با تکیه بر منصوص الخلافه اهل بیت (ع) از ما رنجیده خاطر می شوند و دیگر آنکه از مقابل مشروعیت خلافت شیخین کوتاه بیائیم. که بنا به دستور آیت الله سبحانی به این سخنان پاسخ دادم. از جمله، آقای واعظ زاده خراسانی در مجله حوزه سال ۱۳۸۶، تجلیلی از بنی امیه و تلاش آنها برای تمدن سازی کرد که این مطالب دور از انتظار بود. آقای حسینی بوشهری – مدیر وقت حوزه های علمیه- از من خواستند پاسخ دهم که بنده سه مقاله مفصل نوشتم و چاپ کردم.

آقای حسینی قزوینی به نکته درس آموز از زندگی آیت الله بروجردی اشاره کرد و گفت: وقتی ملک سعود می خواست وارد قم شود و با آیت الله بروجردی دیدار کند، ایشان زیر بار نرفت به این دلیل که می گفتند: «ملک سعود وقتی به قم بیاید به زیارت حضرت معصومه (س) نخواهد رفت و این برای من سخت و سنگین خواهد بود و این را وهن مذهب می دانم». این نشان می دهد که آیت الله بروجردی نسبت به مذهب و اهل بیت (ع) توجه داشت.

وی به کلیپی از سخنان آیت الله بروجردی درباره علامه امینی اشاره کرد و گفت: این کلیپ که تقطیع شده سخنان آیت الله بروجردی است بیش از آنکه جسارت به علامه امینی باشد درحقیقت جسارت به آیت الله العظمی بروجردی است.

گفتنی است، در حاشیه این همایش از ویراست جدید کتاب “شرح زندگانی آیت الله العظمی بروجردی” اثر ماندگار استاد علی دوانی (ره) نیز رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=56020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!