4

مدارس تشکیلاتی

  • کد خبر : 40152
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۴:۰۰
مدارس تشکیلاتی
با گسترش مدارس غیرانتفاعی پس از جنگ تحمیلی، به ویژه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی، همچنین غفلت نهادهای مسئول در اعطای مجوز تأسیس این‌گونه مدارس، مجال مناسبی برای جولان انجمنی‌ها در بخشی که بسیار راغب به فعالیت در آن بودند، فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در همین راستا با تأسیس مدارس غیرانتفاعی و به‌کار گیری معلمان وابسته به تفکر حجتیه، این تشکیلات به تربیت ذهن و فکر دانش‌آموزان مطابق با استاندارد‌های حجتیه پرداخته و به تدریج و با مدنظر قرار دادن معیارهای مشخص، آن‌ها را به عضویت در شبکه انجمن راهنمایی کرد.

انجمن خیریه حجتیه مهدویه، پیش از انقلاب اسلامی برای عموم جامعه، یک تشکیلات شناخته‌شده بود اما با اعلام تعطیلی آن در سال۱۳۶۲ همگان بر این باور بودند که این انجمن، فعالیت‌های خود را متوقف ساخته و حتی امروز نیز، هستند افرادی که بر این باورند انجمن حجتیه منحل شده‌است. حال آنکه شواهد نشان می‌دهد با وجود اعلام تعطیلی، تحرکات این انجمن، نه‌ تنها متوقف نشده، چه‌بسا می‌طلبد نظارت دقیقی بر عملکرد انجمنی‌ها وجود داشته باشد، کمااینکه امام خمینی پیرامون افکار این انجمن بارها هشدار داده بودند. امروز خطر احیای این گروه، با فعال شدن وابستگان آن در نهادهای آموزشی چون مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حس می‌شود.

با گسترش مدارس غیرانتفاعی پس از جنگ تحمیلی، به ویژه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی، همچنین غفلت نهادهای مسئول در اعطای مجوز تأسیس این‌گونه مدارس، مجال مناسبی برای جولان انجمنی‌ها در بخشی که بسیار راغب به فعالیت در آن بودند، فراهم شد. در همین راستا با تأسیس مدارس غیرانتفاعی و به‌کار گیری معلمان وابسته به تفکر حجتیه، این تشکیلات به تربیت ذهن و فکر دانش‌آموزان مطابق با استاندارد‌های حجتیه پرداخته و به تدریج و با مدنظر قرار دادن معیارهای مشخص، آن‌ها را به عضویت در شبکه انجمن راهنمایی کرد. موج افشاگری‌ها در ابتدای دهه ۹۰، باعث شد نام این مدارس به عنوان کانون‌های وابسته به انجمن حجتیه، منتشر شود و این موضوع، موجب شد از آن پس، انجمنی‌ها دست به عصا و پنهانی‌تر از قبل، اقدامات خود را دنبال کنند.

مدارس به دلیل نقش بسزای خود در حوزه آموزش و تعلیم و تعلم، برای جریان مزبور از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ سالگی، اوج شکل‌گیری تفکرات سیاسی، اجتماعی و شخصیتی فرد است، لذا دبیرستان‌های منتسب به این انجمن، برای القای تفکرات خود بر ذهن نوجوانان، برنامه‌های ویژه انجام می‌دهند. علاوه بر القای اندیشه‌ها، مدارس حجتیه‌ای با کادرسازی، سعی بر اثرگذاری در سطوح بالای نظام را نیز دارند و با توجه به اینکه این افراد با تفکر جدایی دین از سیاست، رشد یافته‌اند، راهیابی فارغ‌التحصیلان مدارس انجمن حجتیه و سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری این افراد در سطح مدیریت کلان کشور، زنگ خطری برای نظام جمهوری اسلامی است. از اثرات و نتایج ترویج این تفکرات می‌توان به ایجاد اختلاف در امت واحده اسلامی با بزرگ‌نمایی اختلاف شیعه و سنی، سبّ و دشنام به صحابه پیامبر، رد نظریه ولایت فقیه، ترویج فرهنگ اخباری‌گری، اشاعه رفتارهای تند افراطی، برداشت‌های رادیکالی از احکام فقهی و… اشاره کرد.¹

۱. گفتگوی محمد شیردل با سایت فرقه‌نیوز، ۱۳۸۹/۱۰/۲۶

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=40152

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!