1

مجلس شورای عمان به طرح تشدید تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی رأی داد | سکوت اسرائیل

  • کد خبر : 43508
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
مجلس شورای عمان به طرح تشدید تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی رأی داد | سکوت اسرائیل
مجلس شورای عمان به طرح توسعه قانون تشدید تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و اقتصادی رأی داده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یعقوب الحارثی، نایب رئیس مجلس شورا پس از پایان جلسه عادی اظهار داشت که طرح جدید مستلزم گسترش دامنه تحریم است و علیه هر فردی که با اسرائیل معامله کند، جرم انگاری می‌شود.

الحارثی افزود: اعضای مجلس شورا که این طرح پیشنهادی را ارائه کردند، بر توسعه تحریم‌ها ادر زمینه‌های فنآوری، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی تأکید کردند و خواستار اصلاح و تعدیل ماده یک قانون تحریم اسرائیل شامل ممنوعیت ارتباط حضوری یا الکترونیکی بخش‌های مختلف جامعه عمان با اسرائیل شدند.

بند اول قانون تحریم اسرائیل تماس با نهادها یا شخصیت‌های اسرائیلی را مجاز نمی‌داند.

محمد بن إبراهیم الزدجالی، رئیس کمیته قانون گذاری و حقوقی مجلس شورای عمان در این باره گفت که پیشنهاد اصلاح ماده یک فرمان سلطنتی درباره تحریم «اسرائیل» توسط هفت نماینده مطرح شده است.

وی در این باره تصریح کرد که پیشنهاد اصلاح در واقع شامل توسعه و تشدید تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی است.

در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی فشارهایی را علیه عمان وارد کرد تا اجازه دهد پروازهای آن به خاوردور از حریم هوایی این کشور عبور کند.

نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان پیش از وفاتش (در سال ۲۰۲۰ ) دیدار کرد که در پایان این دیدار بیانیه مشترکی صادر شد مبنی بر اینکه دو طرف درباره راه‌های پیشبرد روند صلح رایزنی کرده‌اند.

چهار ماه بعد نتانیاهو طی نشستی در ورشو با یوسف بن علوی، وزیر خارجه وقت عمان دیدار کرد. با این وجود، وزارت خارجه عمان پس از آن اعلام کرد، برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل در دستور کار نیست.

سکوت اسرائیل در برابر پیشنهاد پارلمان عمان برای توسعه دامنه تحریم و جرم‌انگاری روابط با آن

مسؤولان رژیم صهیونیستی تا این لحظه در برابر اقدام پارلمان عمان برای اصلاح قانون پیشنهادی جهت گسترش دامنه تحریم این رژیم و جرم‌انگاری برقراری روابط با آن سکوت پیشه کردند.

جنجال بر سر تحریم تل‌آویو از سوی عمان احتمالا به تلاش‌های اسرائیل برای گرفتن موافقت مسقط با پرواز هواپیماهای اسرائیلی در آسمان این کشور مرتبط است.

برخی رسانه‌های عبری زبان در چند هفته گذشته به نقل از مسؤولان اسرائیلی اعلام کردند که عمان قصد دارد با پرواز هواپیماهای اسرائیلی به مقصد آسیا از آسمانش موافقت کند.

در حال حاضر روابط دیپلماتیکی میان رژیم صهیونیستی و عمان وجود ندارد اما در سال‌های گذشته دیدارهایی در سطوح مختلف میان مسؤولان دو طرف انجام شدند.

خبرگزاری “واف” عمان اعلام کرد که پارلمان این کشور پیش نویس اصلاح بند یک قانون تحریم اسرائیل را  به کمیته قانون‌گذاری و حقوقی پارلمان جهت بررسی ابعاد قانونی آن ارجاع داد.

این خبرگزاری به نقل از یعقوب الحارثی، معاون رئیس پارلمان عمان نیز گزارش داد، تغییر این پیشنهاد به منزله گسترش دامنه جرم‌انگاری و تحریم این رژیم (اسرائیل) است.

الحارثی گفت: بر اساس نسخه فعلی این قانون، برقراری روابط با رژیم صهیونیستی چه برای اشخاص حقیقی چه حقوقی ممنوع است.

به گفته این عضو پارلمان عمان، برخی اعضای قدیمی پارلمان تغییر به وجود آمده را از منظر فنی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی بررسی کرده و تغییرات دیگری شامل قطع هرگونه روابط اقتصادی، ورزشی و یا فرهنگی و نیز ممنوعیت تعامل به هر شکل و نحوی چه به صورت دیدار فیزیکی چه مجازی و یا هر شکل دیگری را پیشنهاد دادند.

این رسانه اسرائیلی در ادامه گزارش داد، تلاش‌هایی که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای تشویق دولت عمان به موافقت با پرواز هواپیماهای اسرائیلی انجام می‌دهد، تا این لحظه نتیجه نداده‌اند.

رژیم اشغالگر صهیونیستی از زمان جنگ پنجم ژوئن ۱۹۶۷ بخش‌هایی از اراضی اعراب در کشورهای فلسطین، سوریه و لبنان را به اشغال خود درآورده است، از مجموع ۲۲ کشور عربی تنها شش کشور عربی مصر، اردن، امارات، بحرین، مراکش و سودان با این رژیم روابط دیپلماتیک دارند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=43508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!