3

عصبانیت صهیونیست‌ها از معافیت یهودیان ارتدوکس از جنگ غزه

  • کد خبر : 60454
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۹
عصبانیت صهیونیست‌ها از معافیت یهودیان ارتدوکس از جنگ غزه
در حالی که اسرائیلی‌ها برای پیوستن به عملیات جنگی در غزه فراخوانده می‌شوند، خشم عمومی نسبت به جامعه افراطی ارتدوکس که مدت‌هاست از خدمات نظامی اجباری بقیه شهروندان در امان مانده‌اند، افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، بخش عمده‌ای از نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی حتی از دیگر کشورها به خدمت فراخوانده شده‌اند اما جامعه نه چندان کوچک از یهودیان ارتدوکس که خدمت در ارتش را خلاف آموزه‌های تورات می‌دانند، از خدمت وظیفه معاف هستند. این موضوع به به اعتراضات علیه معافیت های چند دهه ای آنها منجر شده است.

عصبانیت عمومی فشار زیادی را بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل – که مدت ها محافظ یهودیان ارتدوکس محسوب می شد- وارد کرده است؛ چه اینکه ائتلاف شکننده نتانیاهو شامل دو حزب اصلی ارتدوکس، شاس و یهودیت متحد تورات است.

این موضوع باعث بروز خشونت در جامعه اسرائیل شده است. هفته گذشته عده‌ای از اسرائیلی‌های جوان بر سر گروهی از مردان ارتدوکس افراطی که کت‌های مشکی سنتی، ریش‌های بلند و کلاه‌های «خز گرد» به سر دارند، فریاد می‌زنند: «گروه تنبل» و «انگل». در پاسخ، مردان ارتدوکس با تمسخر به دعا و رقص می پردازند و می خوانند که «مردن بهتر از رفتن به سربازی است!»

قانون معافیت یهودیانی که به طور تمام وقت مشغول مطالعه تورات هستند مربوط به زمان تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی است. خدمت اجباری آنها تا ۲۶ سالگی به تعویق افتاده و پس از آن نیز معافیت دائم دریافت می‌کنند. کسانی که در آن زمان این قانون شامل آنها شد، تنها ۴۰۰ روحانی جوان یهودی بودند که از هولوکاست جان سالم به در برده بودند اما حالا معیت افراطی ارتدوکس اسرائیل ۱.۳ میلیون نفر است – که با نرخ باروری بیش از ۶ فرزند برای هر زن، در مقایسه با میانگین ملی ۲.۵، تقویت هم شده است. تنها در سال گذشته ۶۶۰۰۰ نفر از اعضای جامعه از خدمت سربازی معاف شدند.

این جامعه که اعضای آن بیشتر با یکدیگر در تعامل و ازدواج هستند، می‌گویند که ارزش‌های مذهبی و سنتی آن هنگام تعامل با جامعه گسترده‌تر در ارتش به خطر می‌افتد. علاوه بر این، بسیاری از ارتدوکس‌های افراطی از خدمت سربازی به دلیل نیاز احتمالی به اختلاط با اعضای جنس مخالف نگران هستند.

ارتش اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز تهاجم زمینی در غزه در ۲۷ اکتبر ۲۴۲ سرباز را در غزه از دست داده است، به همین خاطر قصد دارد مدت زمان خدمت اجباری را برای مردان از ۳۲ به ۳۶ ماه افزایش دهد. با این حال اولین جرقه بمب را وزیر جنگ اسرائیل زد و خواستار پایان دادن به همه معافیت‌ها شد. نتانیاهو هم گفت: قصد دارد توافقی برای (ارتدوکس ها) برای پیوستن به ارتش یا خدمات غیرنظامی پیدا کند، حتی اگر همه راضی نباشند. اما او هشدار داد که انجام این کار در طول جنگ ائتلاف او را فرو می پاشد و باعث برگزاری انتخابات می شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=60454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!