0

آتش «شمعدان یهودیان» بر سیاست سکولاریسم فرانسه

  • کد خبر : 57953
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
آتش «شمعدان یهودیان» بر سیاست سکولاریسم فرانسه
با حضور شخص رئیس‌جمهور ماکرون، منورا (شمعدانی ۹ شاخه و یکی از نمادهای جشن هانوکای یهودیان) در جشن حنوکای یهودیان در کاخ «الیزه» روشن شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، چند روز پیش با دعوت چند تن از مقامات یهودی و حضور شخص رئیس‌جمهور ماکرون، منورا (شمعدانی ۹ شاخه و یکی از نمادهای جشن حنوکای یهودیان) در جشن حنوکای یهودیان در کاخ «الیزه» روشن شد.

این اتفاق واکنش‌های بسیاری را در پی داشت که چگونه فرانسه، مادر سکولاریسم، می‌تواند به طور رسمی چنین مراسم مذهبی را در داخل کاخ الیزه برگزار کند؟ درحالی‌که سال‌هاست مسلمانان فرانسه به بهانهٔ سکولاریسم بودن دولت، در تنگنا قرار داده شده‌اند و از تمام وجوه اختصاصی و نمادهای آن‌ها جلوگیری شده است.

مسلمانان حتی در اماکن عمومی نیز نمی‌توانند حضور پیدا کنند و آن‌طور که هستند ظاهر شوند، اما اکنون فرانسه به‌عنوان یک حکومت مذهبی عمل می‌کند و هیچ‌کدام از لاف‌زدن‌ها و سخنرانی‌های قبلی خود را به یاد نمی‌آورد.

مانوئل بومپارد سیاستمدار چپ‌گرا در توییتر گفت که مکرون مرتکب «یک اشتباه سیاسی نابخشودنی» شده است. همچنین ساندرین روسو، معاون حزب سبزها، گفت: «حمایت از جامعه یهودی فرانسه بدون اجازه برگزاری مراسم مذهبی در الیزه امکان‌پذیر بود».

انتقادها تا جایی بالا گرفت که حتی برخی شخصیت‌های یهودی نیز زبان گشودند؛ یوناتان آروی، رئیس شورای نمایندگی نهادهای یهودی گفت که از این حادثه شوکه شده و این یک اشتباه بزرگ است.

در این انتقادهای شدید، امانوئل ماکرون، احساس کرد که مجبور است اجازه برگزاری یک مراسم یهودی در کاخ الیزه را توجیه کند. ماکرون در پاسخ به سوالی درباره انتقادها در جریان بازدید از کلیسای جامع نوتردام روز جمعه، گفت که «اصلاً» پشیمان نیست و اجازه داد که جشن حنوکا “در روح جمهوری و هماهنگی” برگزار شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=57953

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!