3

کشف مجسمه ایزدبانوی ایشتار در کردستان عراق

  • کد خبر : 51454
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کشف مجسمه ایزدبانوی ایشتار در کردستان عراق
مجسمه ایزدبانوی ایشتار با قدمتی سه هزار ساله در شهر باستانی نمرود آشور کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مجسمه ایزدبانوی ایشتار که قدمت آن در حدود سه هزار سال تخمین زده می شود، در حفاری های شهر نمرود، یکی از شهرهای باستانی دوره آشوری در کردستان عراق کشف شد.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، مجسمه ایشتار توسط گروهی از محققان باستان شناس و مردمشناس دانشگاه پنسیلوانیا و یک گروه از باستان شناسان عراقی کشف شد.

گفتنی است، شهر باستانی نمرود که کاوش های باستان شناسی در آن ادامه دارد و مجسمه الهه ایشتار در آن کشف شد، یکی از شهرهایی است که در زمان جنگ توسط داعش مورد حمله قرار گرفت و خسارت های فراوانی دید.

این شهر در 32 کیلومتری جنوب موصل قرار دارد و بین سال های 1350 تا 610 پیش از میلاد یکی از مهمترین شهرهای منطقه به شمار می رفت. کاوش های باستانشناسی در این منطقه از قرن نوزدهم آغاز شد و تا سال 1992 ادامه یافت. آثار مهم زیادی از زمان آشوریان در این منطقه یافت شد.

بر اساس گمانه زنی های پژوهشگران کاخی که قبلاً کشف شده بود و عبادتگاهی که در حال حاضر مجسمه ایزدبانوی ایشتار در آن قرار دارد در سال 612 پیش از میلاد با فروپاشی امپراتوری آشور سوزانده شده اند.

پس از پایان جنگ و آزاد سازی منطقه از دست داعش، گروهی از باستان شناسان از موزه بریتانیا در لندن، به مناطق باستانی آزاد شده از دست داعش رفتند. بنابر گزارش  BBC در سوم اکتبر 2017 باستان شناسانی که پا به این منطقه باستانی گذاشتند، با منظره ای دهشتناک روبرو شدند. مکان های تاریخی به پارکینگ بدل شده، مجسمه ها تخریب شده و دست نوشته های تاریخی ناپدید شده بودند.

با این حال باستانشناسان متوجه شدند که داعش نتواسته همه اثار باستانی موجود در منطقه را نابود کند. حتی یک گنجینه تاریخی کشف ناشده در میان خرابه ها پنهان مانده است.

قدمت کاخ ها و عمارت های واقع در موصل به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح می رسد. در زمان حمله داعش نزدیک به 70 درصد از آثار کشف شده که باستان شناسان از دل زمین بیرون آورده بودند، توسط بولدزر های داعش تخریب شدند.

ایزدبانوی ایشتار که در فرهنگ یونانی به نام آفرودیته و در ایران به نام آناهیتا شناخته می شود، الهه زیبایی، عشق، باروری و جنگ است. ایشتار نام یکی از ایزد بانوانی است که آشوریان پیش از میلاد مسیح آن را می پرستیدند. گستردگی اعتقاد به این ایزدبانو منطقه ای را از بین النهرین (مزوپوتامیا) تا یونان و ایران شامل می شود. با این حال می توان گفت که زادگاه اصلی آن منطقه باستانی بین النهرین و جغرافیای کردستان است.

در کوه‌های لرستان روی کنده کاری‌های تیره‌های پیش از آریایی، نگاره‌های ایشتار مادر و جنگ موجود هستند. ارتش آشور وقتی به جنگ می‌رفت، از ایشتار کمک می خواست. در حال حاضر شهری در لرستان به همین نام وجود دارد که در طول زمان نام آن از  ایشتار به الیشتر و الشتر تغییر کرده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=51454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!