3
سفیر ایران در واتیکان تاکید کرد؛

لزوم توجه بیشتر به گفت‌وگو‌های بین ادیانی در جهان

  • کد خبر : 30845
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
لزوم توجه بیشتر به گفت‌وگو‌های بین ادیانی در جهان
سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان خواستار لزوم توجه بیشتر به گفت‌وگو‌های بین ادیانی در جهان شد.

به گزارش پايگاه خبري مفاز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدطه هاشمی، سفیر کشورمان در واتیکان طی سخنانی در آیین رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان» که به صورت ویبنار برگزار شد، اظهار کرد: این کتاب را به مقامات ارشد واتیکان اهدا کرده‌ایم و در این مراسم نیز قصد داریم آن را به کاردینال ساندری تقدیم کنیم.

وی با اشاره به مشکل مشترک ادیان در عصر حاضر مبنی فاصله گرفتن بشر از اخلاق و معنویت افزود: در جلسه‌ای به پاپ فرانسیس اعلام کردم در حال حاضر مسئله مهم این است که چه تعداد خداپرست در دنیا وجود دارد و اینکه چه تعداد مسلمان و چه تعداد مسیحی در دنیا داریم یک مسئله فرعی است؛ باید به گفت و گوی بین ادیانی توجه بیشتر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتاب «روابط ایران و واتیکان»، افزود: در این کتاب مجموعه‌ای از اسناد و مدارک جمع‌آوری شده است که بیانگر عمق ارتباطات بین عالمان برجسته ایران با پاپ‌ها و عمدتاً با کلیسای کاتولیک در ادوار مختلف هستند.
وی گفت: فصل دهم کتاب «روابط ایران و واتیکان» مربوط به مکاتباتی است که پادشاهان ایران از دوران ایلخانان با پاپ‌های ادوار مختلف داشته‌اند؛ این مکاتبات به حضور عالمان و اندیشمندان شیعه در دربار پادشاهان ایران برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی در پایان تصریح کرد: قدیمی‌ترین سندی که در کتابخانه واتیکان موجود است برمی‌گردد به سال ۱۲۴۶ میلادی یا ۶۴۴ هجری که دوران نقش‌آفرینی خواجه نصیرالدین طوسی در حکومت ایلخانان بوده است؛ در تاریخ آمده است که هولاکوخان بدون مشورت با این شخصیت بزرگ هیچ تصمیمی نمی‌گرفت، به هیچ سفری نمی‌رفت و پای هیچ حکمی را امضا نمی‌کرد؛ اسناد و نامه‌های پادشاهان با راهنمایی و پیشنهاد چنین شخصیت‌هایی نگاشته می‌شدند. باید گفت قطعاً گفت‌وگو و شنیدن اقوال مختلف در مسائل گوناگون می‌تواند به همگرایی و تفاهم منجر شود.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=30845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!