1
جانعلی‌پور:

«جانشینی» مساله مشترک بین ادیان توحیدی است/ ارزانی: اولین مجمع گفت‌و‌گوی ادیان در جهان در ایران بود

  • کد خبر : 37288
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
«جانشینی» مساله مشترک بین ادیان توحیدی است/ ارزانی: اولین مجمع گفت‌و‌گوی ادیان در جهان در ایران بود
جانعلی‌پور گفت: ما برای برگزاری این کنفرانس به دنبال بهترین نقطه و توقفگاه مشترک بین ادیان می‌گشتیم که این زمان را در نزدیکی عید غدیر یافتیم چراکه مساله جانشینی یک مساله مشترک بین ادیان است. ارزانی هم بیان کرد: یکی از اولین مجامع گفت‌و‌گوی ادیان در جهان در ایران بود که با نام «صفاخانه» ایجاد شده بود.

به گزاش پایگاه خبری مفاز، کنفرانس بین‌المللی «مساله جانشینی پیامبران در ادیان توحیدی» با مشارکت شخصیت ‌های فرهنگی و مذهبی، اقلیت‌های دینی، صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه و اساتید مطالعات تطبیقی ادیان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۸ تیر در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

اسماعیل جانعلی‌پور مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در ابتدای این کنفرانس گفت: برگزاری این کنفرانس کمک می‌کند اتفاقات خوب و قابل ارائه به جامعه در انجمن‌های ادیان توحیدی شکل بگیرد تا بتوانیم مطالب سودمندی را ارائه دهیم.

او ادامه داد: ما برای برگزاری این کنفرانس به دنبال بهترین نقطه و توقفگاه مشترک بین ادیان می‌گشتیم که این زمان را در نزدیکی عید غدیر یافتیم چراکه مساله جانشینی یک مساله مشترک بین ادیان و به عنوان اصلی که مکمل است مطرح می‌شود. ما باید فارغ از این جلسه نقطه‌های اتصال دیگر و رویدادهای دیگر را شاهد باشیم تا بتوانیم این مسائل را در فضای رسانه‌ای بیشتر مطرح کنیم.

در ادامه اسقف اعظم ارامنه تهران کشیش نرسیسیانس به ایراد سخن پرداخت و گفت: وقتی مسیح از کلیسا سخن می‌گوید به سازمانی اشاره می‌کند که بر اساس صخره ایمان یعنی خودش بنا شده است. با مطالعه آیات انجیل می‌فهمیم که مسیح همان صخره است. در زمان حضور مسیح در زمین، هرچند کلیسا شکل امروزی سازمان یافته خود را نداشت اما مسیح فقط برای یاران خود در آن زمان سخن نمی‌گفت بلکه قوانین کلی را برای بشریت بیان می‌کرد.

او ادامه داد: روح‌القدس شباهت و قرابت نزدیکی با عیسی دارد. هردو به صفت راستی نامیده شده‌اند، هردو معلم شده‌اند، هردو از جانب پدر به جهان فرستاده‌انن و همانطور که ماموریت مسیح این بود که جهان را متقاعد سازد، کار روح‌القدس هم متقاعد کردن جهان است.

حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه این کنفرانس نکته‌ای درباره جانشینی پیامبران در ادیان توحیدی گفت و بیان کرد: شیعیان معتقدند پیامبر، علی(ع) را به عنوان جانشین انتخاب کرد و حدیث «منزلة» به این موضوع اشاره دارد.

او گفت: در قرآن داستان نیابت و جانشینی هارون برای موسی نقل شده است و این نقل مربوط به زمانی است که خداوند به موسی امر کرد به سوی فرعون برو که او طغیان‌گر شده و موسی در این زمان از خدا خواست که هم به او شرح صدر بدهد و هم هارون را جانشین او قرار دهد.

اسقف کلیسای آشوری نیز به مساله رهبر و مرجعیت اشاره کرد و بیان کرد: بعد از مسیحیت و در مسیحیت مرجع ابدی خود عیسی مسیح است. برای مسیح فروتنی و در خدمت دیگران بودن از معیارهای رهبری است که حکومت را باید در دست بگیرد و مسیح از شاگردانش توقع پیامبری و جانشینی ندارد زیرا می‌داند انسان خطاکار است اما معیار او انتخاب کسی است که با مردم بوده و با مردم زیست کرده است.

یدیدیا شوفط خاخام اعظم کلیمیان ایران نیز سخنران دیگر این کنفرانس بود که بیان کرد: جانشینی پیامبران از دیدگاه یهودیت یک  موضوع منطقی و عقلانی است. جانشینی در ادیان امری الهی است و گذشته از اینکه بحث جانشینی در برخی مسائل جنبه الهی پیدا می‌کند، این یک مساله مردمی هم هست. زیرا هر پیامبر می‌تواند فقط مدتی محدود در میان مردم باشد.

به گفته او بارزترین مساله جانشینی در مورد موسی است. زیرا او از خداوند خواست تا جامعه مانند گله‌ای نباشد که چوپانی ندارد.

او با اشاره به اینکه این نمونه در دوران بعدی هم تکرار می‌شود، افزود: در دیدگاه یهودیت گذشته از ارزش‌ها و دیدگاه فردی، فرد به درجه‌ای می‌رسد که لیاقت نبی شدن را داشته‌ باشد. نبوت مانند مرجعیت اجازه می‌دهد جانشین او باشد. همینطور تا آخرین نبی انتقال پیدا می‌کند. تا شریعت الهی از مسیر درست انحراف پیدا نکند.

در ادامه این کنفرانس حبیب ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد و اظهار کرد: یکی از اولین مجامع گفت‌و‌گوی ادیان در جهان در ایران با نام صفاخانه ایجاد شده بود که اگر ما بتوانیم بعد از گذشت 120 سال از این اتفاق مجددا این مکان‌ها را برای گفت‌و‌گوی بین ادیان احیا کنیم قدم بزرگی در این زمینه برداشته‌ایم.

او درباره مسلمانی و وحدانیت خدا گفت: کسی که خودش را تسلیم امر خدا بداند مسلمان است و ما این مسلمانی را از زمان حضرت آدم تا اکنون داریم و افرادی که وحدانیت خدا را قبول دارند در هر زمان نام خاصی پیدا کرده‌اند که نیاز به نقشه دارند و این نقشه راه کتاب‌های هدایت است.

او در انتها با تاکید بر برگزاری بیشتر چنین جلساتی بیان کرد: ادای احترام به نظرهای متفاوت در جلساتی مانند این کنفرانس اهمیت دارد و اگر کنار هم بنشینیم می‌توانیم با کنار هم نشستن مشکلات را حل کنیم و سامان بدهیم.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37288

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!