2

پیامبر اسلام هرگز درصدد یهودی‌ستیزی و مسیحی‌ستیزی نبود

  • کد خبر : 32799
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
پیامبر اسلام هرگز درصدد یهودی‌ستیزی و مسیحی‌ستیزی نبود
در کنفرانس بین‌المللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)»، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت گفت: پیامبر درصدد یهودی‌ستیزی و یا مسیحی‌ستیزی نبوده است. اینها با هم پیمان‌هایی بسته بودند و بر اساس آن در جامعه اسلامی می‌توانستند به عنوان یک شهروند زندگی کنند

به گزارش پايگاه خبري مفاز، کنفرانس بین‌المللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» با حضور نخبگان و پژوهشگران بیش از ۴۸ کشور جهان به صورت وبینار در روز دوم در دو پنل تخصصی در تهران برگزار شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، آیت‌الله رضا رمضانی در این کنفرانس بیان کرد: پیامبر اکرم مانند پیامبران گذشته مأمور بود که راه و رسم زندگی را به بشریت آموزش دهد و در عرصه‌های مختلف فردی اجتماعی و در نوع تعاملات ارتباطات در همه حوزه‌های زندگی ورود کند و مردم در یک فضای امن برای رسیدن به اهدافی که خداوند متعال در خلقت انسان در نظر گرفته است با شکستن قفل و زنجیر‌هایی که خود برای خود درست کرده‌اند، به آرمان مطلوب دست یابند.

وی در ادامه گفت: هیچگاه پیامبر درصدد یهودی‌ستیزی و یا مسیحی‌ستیزی نبوده است. اینها حتی با هم‌ پیمان‌هایی بسته بودند و بر اساس آن در جامعه اسلامی می‌توانستند به عنوان یک شهروند زندگی کنند. البته بعضی‌ها هم درصدد جنگ و نابودی اسلام بودند که نوع برخورد با این‌ها هم متناسب با سیاست‌های حکومت اسلامی در آن زمان بود.

دیپلماسی باید در خدمت مقاومت باشد

دهقان فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این کنفرانس گفت: در جهان امروز مقاومت ایران و مقاومت اسلامی یک سرمایه برای پیشبرد دیپلماسی اسلامی است. در واقع دیپلماسی باید در خدمت مقاومت است.

وی بیان داشت: دیپلماسی اسلامی بر اساس شیوه‌ها و ابزارها برای برقراری روابط و تعامل با غیر مسلمانان مطابق با قوانین و اصول اسلامی است. در دیپلماسی اسلامی، اصالت با صلح اختیاری، ارادی و ابتکاری است. حکمت و عقلانیت، عزت بن‌مایه‌های مهم دیپلماسی اسلامی است که در این چارچوب مصلحت به معنای رعایت مصالح امت اسلامی مطرح می‌شود که امروزه تحت عنوان منافع ملی از آن یاد می‌‌شود.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه از جدال احسن در دیپلماسی اسلامی برای دعوت حکمت‌آمیز میان مسلمانان برای بازگشت به اصول اسلام و برقراری رابطه دوستانه استفاده می‌شود، تصریح کرد: در جهان امروز مقاومت ایران و مقاومت اسلامی یک سرمایه برای پیشبرد دیپلماسی اسلامی است. در واقع دیپلماسی باید در خدمت مقاومت است. این نوع دیپلماسی مبتنی بر عزت، مصحلت و حکمت است.

دستاورد بزرگ پیامبر اسلام(ص) گسترش عدالت در جهان است

شیخ خلیل رزق، محقق اسلامی اهل لبنان در کنفرانس دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) گفت: پیامبر اکرم (ص)، وحدت را از سرزمین حجاز آغاز و در آغاز تلاش کردند تا این وحدت در میان قبائل عرب تحقق یابد تا خیر و هدایت و عدل در میان آنان گسترش یابد.

وی افزود: عدالت، رسالت همه پیامبران است، بنابراین از آنان خواسته تا جنگ را رها کنند و از خونریزی جلوگیری کنند و فرد قدرتمند بر ضعیف تعدی نکند و کوچک به بزرگ‌تر خود احترام کند و ارزش‌های دیگری که پیامبر پایه‌های آن را پی‌ریزی کنند تا جامعه سعادتمند شود. بنابراین وحدت را در جامعه عرب آن‌ زمان محقق ساختند. هر چند این هدف به‌طور کامل جامه عمل به خود نپوشید. پیامبر اکرم پس از ایجاد وحدت در میان مردم جزیره‌العرب، پرچم وحدت را در دیگر جوامع بشری برافراشتند.

او در پایان تاکید کرد: سیره پیامبر در تحقق وحدت و گستراندن عدالت، مورد توافق همه است و پس از تحکیم پایه‌های دولت اسلامی خود تلاش کردند تا عدالت را در جهان از راه اعزام فرستادگان خود به پادشاهان جهان معرفی کنند و آن را بگستراند.

در دومین روز از کنفرانس بین‌المللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» سخنرانان بر این امر تاکید کردند که بشر به دنبال زندگی مسالمت آمیز بوده و همه انسان‌ها باید صلح عادلانه و پایدار را بر محور عدل اسلامی بنیان گذارند.

زیبنده‌ترین روش دیپلماسی چیست؟

شیخ ابراهیم برایدی دبیر تجمع علمای مسلمین در لبنان در کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) گفت: از دیدگاه نبی‌اکرم، تبلیغ بهترین و زیبنده‌ترین شیوه دیپلماسی بودو نه رویارویی و جنگ.

وی افزود: اگر بخواهیم برای این مدعا دلیل بیاوریم می‌توان به موضوع قرارداد و صلح معروف (حدیبیه) اشاره کردکه بین پیامبر اسلام(ص) و سران قریش به امضا رسید، همانگونه که همه می‌دانند زمانی که رسول الله قصدا ادای مناسک عمره را کردند، قریش از انجام این فریضه او را باز داشتند و میخواستند با اعمال شرایط سخت و تحمیلی با پیامبر اسلام به توافق برسند‌ با نگاهی به مفاد این قراردادکه در آن زمان بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم تحمیل شد.

او تاکید کرد: دیپلماسی پیامبر اسلام آن گونه که از او روایت می‌شود که همه با مسلمانان مشورت می‌کردند و آزادی اقدام را نیز با آنان می‌دادند. زمانی که پیامبر استاندار و فرستاده خود را به یمن اعزام کرد به وی فرمود چگونه در میان مردم قضاوت خواهید کرد، گفت یا رسول الله بر اساس قرآن مجید، فرمودند و اگر آن حکم در قرآن نبود چه خواهی کرد، گفت از سنت پیامبر پیروی می‌کنم فرمودند، اگر آن حکم نبود چگونه عمل خواهید کرد، گفت با اجتهاد و خود عمل می‌کنم و هراسی به دل راه نخواهم داد.

حسنین نادر بر مبانی و اصول دیپلماسی اسلامی تاکید کرد

حسنین نادر اندیشمند و استاد دانشگاه از پاکستان در کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اسلام(ص ) بر مبانی و اصول دیپلماسی اسلامی تاکید کرد.

وی گفت: وقتی یک دولتی را پایه گذاری می‌کنند لازم است که به همان اکتفا نکنند. پیامش پیام جهانی است باید به کل جهانیان برسد و بنابراین نیازش از این جا برخاسته که یک مملکت اسلامی باید یک دیپلماسی فعال داشته باشد.

او افزود: یکی از مبانی دیپلماسی اسلامی در حقیقت دعوت بشر و انسان به سوی رستگاری و درست عمل کردن است این یکی از موانع دیپلماسی است که باید مردم جهان را به سوی راه درست هدایت کند. مبانی دیپلماسی اسلامی این است که هر انسان حق دارد دعوت حق را بتواند بشنود و بر اساس آن تصمیم بگیرد ایمان بیاورد یا نیاورد کسی مانع ایجاد نکند که پیامی به گوش کسی نرسد بنابراین کسی نمی‌تواند مانع این پیام رسانی بشود.

وی ادامه داد: یک دیپلماسی اسلامی و دیپلمات مسلمان همیشه باید منادی اقامه حق و انصاف باشد دیپلماسی اسلامی در واقع مدعی و داعیه عدل و انصاف است. سومین اصول دیپلماسی اسلامی در واقع دفاع از کرامت انسان است «لقد کرمنا بنی آدم» هر جا هر کسانی یا کشوری یا کشورهایی به نوعی انسان را ذلیل می‌کنند اینها را اسیر و برده گرفته‌اند.

حسنین نادر خاطرنشان کرد: دیپلمات اسلامی باید از کرامت انسانی دفاع کند چهارمین اصول دیپلماسی اسلامی آگاهی‌بخشی، «هذا بلاغ الناس» از حقایق هستی و حقایق کشور خودشان و ایدئولوژی خودشان و جهان‌بینی خودشان مخاطبینشان را آگاه کنند و حقایق را تبیین کنند در لهجه و گفتگو و دیالوگ باید شفاف باشند «بلسان عربی مبین و ما علینا الا البلاغ المبین» و این می‌تواند یکی از اصول دیپلماسی اسلامی باشد دیپلماسی اسلامی فریب نیست دروغ نیست دغل بازی نیست در واقع صداقت شفافیت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=32799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.