1

پیاده روی اربعین حسینی؛ همایشی فرا مذهبی

  • کد خبر : 39335
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
پیاده روی اربعین حسینی؛ همایشی فرا مذهبی
درست است که خاستگاه اصلی مراسم اربعین در میان شیعیان است؛ اما این آیین فقط مختص به شیعه نیست؛ بلکه شمار زیادی از اهل سنت و نیز پیروان سایر ادیان از نقاط مختلف جهان در این آیین مقدس شرکت می‌کنند و هر ساله گزارش‌هایی از حضور اهل تسنن، پیروان مسیحیت، آشوریان، صائبی‌ها و دیگران نیز در مراسم اربعین منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در نگاه فردی این سفر نوعی سیر و سلوک توام با ریاضت است که انسان را برای مدت کوتاهی از تعلقات دنیایی جدا کرده و انبساط و معنویتی کم‌ نظیر برایش به ارمغان می‌آورد و از منظر اجتماعی نوع برخورد مردم عراق با زائران اربعین در دنیای امروز که انسانیت، قربانی روابط سرد و منفعت محور است، یک معجزه انسانی به شمار می رود.

اما می بایست این نکته را یادآور شد که در واقع «فرامذهبی» و «فرادینی» بودن اربعین حسینی به دلیل جهانی بودن شخصیت حضرت امام حسین(ع) و حادثه کربلا است. شخصیتی که وجدان ‌های بیدار را در هر زمان و مکانی مجذوب خود ساخته و در دل عاشقان شعله ‌ای برافروخته که هرگز خاموش نمی ‌شود.

این همایش چند میلیونی، نماد پرشکوه وحدت مسلمانان است. در شرایطی که منطقه غرب آسیا شاهد فتنه‌انگیزی و جنگ‌های فرقه ‌ای و خشونت کور گروه‌های تکفیری ـ تروریستی است، صفوف یکپارچه و میلیونی اربعین، چالشی بزرگ بر ضد این جریان های انحرافی و حامیان آنها به شمار می رود. نکته قابل توجه آن است که در گذشته کشور میزبان مراسم اربعین (عراق) در واقع خاستگاه اصلی داعش بوده است؛ اما حتی با تهدیدات امنیتی این گروه تکفیری نیز از شمار زائران اربعین کاسته نمی­ شود.

در سطح خارجی، اگر داعش و نیروهای تکفیری از اسلام چهره ‌ای خشن و متوحش ترسیم می ‌کنند؛ اما راهپیمایان مراسم اربعین با شکل‌ دهی این همایش عظیم صلح‌ آمیز و سرشار از دوستی و همدلی، به تکرار پیام آزادگی و انسان دوستی و حق خواهی سید و سالار شهیدان (ع) می ‌پردازند.

اربعین بزرگترین همایش و نمایش قدرت مسلمانان، به ویژه شیعیان است که به مثابه عرض اندام فرهنگ مقاومت در برابر ظلم و ستم قلمداد می ‌شود؛ تا جایی که سلطه ‌گری و توسعه ‌طلبی غرب و اشغالگری و جنایت های رژیم صهیونیستی در منطقه را به چالش می ‌کشد. به همین دلیل است که رسانه‌ های استکباری و صهیونیستی از کنار این همایش با اُبهت و میلیونی، اغلب با سکوت و بی ‌تفاوتی عبور می ‌کنند.

در شرایطی که منطقه خاورمیانه شاهد قطب‌بندی‌ و صف‌آرایی میان محور مقاومت و جبهه سازش است، پیاده روی اربعین پیام‌های آشکار سیاسی به دوست و دشمن ارسال می‌کند. این پیام ها که در بستر رسانه و و سایل نوین ارتباط جمعی، تحولات چشمگیری در جهان امروز ایجاد کرده است، مراسم اربعین را به عنوان یک همایش بی‌نظیر از تجمع میلیونی انسان‌ ها، از ظرفیت شگرف رسانه‌ای برخوردار کرده است که امید آن می ­رود علاوه بر رسانه ‌های رسمی، هر زائر اربعین بتواند حامل پیام (اعم از مکتوب، صوتی و یا تصویری) به دیگران در اقصی نقاط دنیا باشد که البته ظهور شبکه‌ های اجتماعی در فضای مجازی، چنین امکانی را به خوبی فراهم کرده است.

 معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=39335

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!