0

قرضاوی برای الازهر چه کم از ملکه بریتانیا داشت؟!

  • کد خبر : 39733
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲:۰۰
قرضاوی برای الازهر چه کم از ملکه بریتانیا داشت؟!
شیخ الازهر، احمد الطیب، جمعه 9 سپتامبر 2022 در صفحه رسمی خود در توییتر و فیس بوک در سوگ ملکه الیزابت دوم، که هشتم همان ماه درگذشت، به دو زبان عربی و انگلیسی نوشت: «درگذشت ملکه الیزابت دوم را به پادشاه چارلز، خانواده سلطنتی و مردم بریتانیا تسلیت می‌گویم، شخصیتی تأثیرگذار که عمر خود را صرف خدمت به کشورش کرد و سخت برای بهبود وضعیت مردمش تلاش کرد.»

به گزارش پایگاه خبری مفاز، با اعلام خبر درگذشت شیخ یوسف القرضاوی، موسس الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین و یکی از اعضای مجمع البحوث الإسلامية الازهر، در 26 سپتامبر، همه منتظر تسلیت مشابهی از سوی الازهر بودند، گرچه بین این دو شخصیت تفاوت بسیاری است؛ اولی در رأس کشوری بود که چندین کشور اسلامی را به استعمار خود درآورد و تجاوزات وحشتناکی را علیه مسلمانان به ثبت رساند و دیگری یکی از برجسته‌ترین علمای الازهر بود.

اما انتظارها برآورده نشد و الازهر و شیخ آن، تا زمان نگارش این سطور، هیچ سخنی درباره درگذشت قرضاوی بیان نکرده‌اند.

سکوت الازهر بار دیگر استقلال این نهاد برجسته اسلامی را زیر سؤال برده و فشارهای سیاسی حاکمیت مصر بر سوگیری‌های الازهر را برجسته کرد.

وائل قندیل، نویسنده و روزنامه‌نگار مصری، در واکنش به این موضع الازهر، در مقاله‌ای در پایگاه «العربی الجدید نوشت: «برای الازهر و شیخ اعظم آن مناسب نیست که مواضع آنها مطابق با مواضع حکومت مصر باشد؛ با خواست حکومت به سخن آیند، از موضوعات مربوط به امت اسلامی چیزی نگویند مگر آنکه حاکمان سخنی بگویند و جز تکرار سخنان آنها و هماهنگ با آنها موضعی نگیرند.» وی خاطرنشان کرد که خود شیخ الازهر یکی از کسانی بود که در سال 2011 برای نزدیک شدن به قرضاوی شتاب کرد و از او خواست تا ریاست هیئت کبار العلماء را بر عهده بگیرد، «تا با توجه به اصلاحات اخیر در قانون الازهر، در انتخاب شیخ بعدی الازهر تعیین‌کننده باشد».

قرضاوی یکی از فرزندان الازهر بود که تحصیلات خود را در دانشکده اصول دین این دانشگاه گذراند. او همچنین از سال 2011 تا ژوئن 2013 عضو هيئت كبار العلماء الازهر بود که در اعتراض به مشارکت شیخ الازهر در کودتای نظامی علیه رئیس جمهور منتخب محمد المرسی، استعفای خود را اعلام کرد. قرضاوی در بیانیه استعفای خود نوشت: «من یوسف عبدالله القرضاوی استعفای خود را از هیئت کبار العلماء به مردم بزرگ مصر تقدیم می‌کنم و نه به شیخ الازهر، و در روزی که مردم آزادی خود را به دست آورند و حکومت به اهل آن بازگردانده شود. علمای مردم باید شیخ و هیئت کبار العلماء را با اراده آزاد و مستقل خود انتخاب کنند.»

البته الازهر در این سکوت تنها نبود. نهادهای دیگری نیز بودند که قرضاوی در گذشته با آنها همکاری داشت، اما آنها هیچ واکنشی نسبت به درگذشت وی بروز ندادند. در رأس این نهادها، مجمع فقه اسلامی وابسته به رابطة العالم الاسلامی بود که قرضاوی مدت‌ها عضو این مجمع بود. قرضاوی همچنین ریاست هیئت نظارت شرعی بانک اسلامی الفیصل در بحرین را بر عهده داشت و در هیئت امنای سازمان دعوت اسلامی در آفریقا و کمیته شرعی بین‌المللی زکات در کویت عضو بود، اما هیچ یک از این نهادها نیز تسلیتی ابراز نکردند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=39733

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!