3

محسن فرشاد یکتا، مُبلغ خرافات و شبه علم

  • کد خبر : 41015
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰:۴۶
محسن فرشاد یکتا، مُبلغ خرافات و شبه علم
دکتر محسن فرشاد یکتا از کسانی هست که سال‌هاست در زمینه کیهان‌شناسی و اختربینی، آگاهی‌های کوانتومی و… ، به ارائه نظر پرداخته و توصیه‌ها و تجویزاتی در موارد گوناگونی اجتماعی و فردی می نماید. ایشان به ترویج شبه علم و خرافات می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، یکی از مسائل و چالش ها در مسائل معنوی و ماوراء الطبیعه، اساتید خود خوانده هستند با ترویج خرافات و شبه علم به عنوان علم یقینی و قطعی هستند.

افرادی که با مطالعه کتابهائی از مکاتب فکری قدیم و جدید، و اختلاط آن ها یک بحث جدیدی ایجاد می کنند یا مباحث موجود قبلی را به زبان روز تبدیل کرده و اذهان مخاطبانشان را به این مسائل آلوده می کنند.

یکی از این افراد جناب اقای دکتر محسن فرشاد یکتا می باشد که  مروج شبه‌علم در ایران است .تحصیلات ایشان دکتری حقوق می باشد و ربطی به مسائل کیهان شناسی و فیزیک کوانتوم ندارد ولی با توجه به علاقه شخصی در این حیطه تحقیق و مطالعه دارند.

متاسفانه برخی سایت ها و مجامع سعی دارند ایشان را با لقب «پروفسور» خطاب می کنند و یا به عنوان پدر علم متافیزیک ایران معرفی کنند.(1) دکتر محسن فرشاد یکتا از کسانی هست که سال‌هاست در زمینه کیهان‌شناسی و اختربینی، آگاهی‌های کوانتومی و… ، به ارائه نظر پرداخته و توصیه‌ها و تجویزاتی در موارد گوناگونی اجتماعی و فردی می نماید.

ایشان با مطالعه کیهان‌شناسی باستانی و همچنین مطالعات جدید در حوزه کیهان و فیزیک کوانتوم، به ترویج آن‌ها و تأکید بر تأثیرات این مسائل در زندگی افراد می‌پردازد.

ایشان در مورد مسائل ماورائی، عرفان و متافیزیک نیز تألیفاتی دارند:«اولین کتاب وی در این زمینه، «بُعد ناشناخته» در سال 1358 شمسی بود.وی این مباحث را با تألیف «روح، ماده، کائنات»در سال 1361ادامه داد.در کتاب بعدی اش «سیمای فلسفی زندگی» که کمتر از دو کتاب پیشین به متافیزیک می پردازد و بیشتر، فلسفی – اجتماعی است، فلسفه ی زیست انسان را در کنار مباحث معنوی می کاود.

از دیگر آثار پرفسور فرشاد، «انسان و جهان فراآگاهی است» که در پاییز سال 1383، در همایش «انسان آینده نگر و جهان فراآگاهی» کانون آینده نگری اهواز، مباحث آن را بیشتر مورد ژرفکاوی قرار داده و به ابهامات پاسخ داد.«اندیشه های کوانتومی مولانا» به عنوان «کتاب سال ایرانیان در امریکا» برگزیده شد.«فیزیک و متافیزیک»، «ژرفای هستی»، «رازها و رمزهای کیهان» و «تأملی بر اسرار ذهن» نیز توسط وی و در تبیین موضوعات مرتبط با متافیزیک علمی و در پیوند با دانش فیزیک و نجوم نگاشته شده اند.»(2)عناوین و موضوعات کتابهای ایشان کاملا بیان می کنند که فضای فکری و تفکر ایشان در چه حیطه ای است.

محور مباحث محسن فرشاد یکتا کیهان‌شناسی است و موضوعات پرتکراری که او را مشغول کرده عبارت‌اند از: برداشت‌های فلسفی از فیزیک کوانتوم، تکامل‌گرایی و رابطۀ انرژی و آگاهی.بسیاری از مباحث محسن یکتا در حد فرض‌های ریاضی یا فیزیکی هستند و هنوز معنا و مفهوم آن‌ها روشن نیست. نظیر موجودات فرازمینی، هوشمندی کائنات به معنایی که با ارتعاشات ارزیابی می‌شود.

اقای یکتا با ترکیب کیهان شناسی و تفکر نوین، مباحث فرا روانشناسی به مباحثی می پردازد که از لحاظ علمی ثابت شده نیستند ایشان مباحث حکمت قدیم و کیهان شناسی جدید را به هم ربط داده و خرافات را در لباسی  زیبا و نو ترویج می کنند.

نکته مهم این است که ایشان یک وکیل و استاد دانشگاه مطرح می بشاد به عنوان نمونه در یک پرونده، وکالت سفارت انگلیس را عهده دار بودند که نشان از جایگاه بالای اجتماعی ایشان می شود. حال شخصی با یک جایگاه اجتماعی بالا وقتی خرافات را بیان و ترویج می کند چندین برابر سایر افراد باعث نشر این مطالب موهن شده و باعث آسیب های فردی و اجتماعی می شود.پی‌نوشت:1. سایت مفدا، کد خبر2001032. سایت ایران کتاب/ بخش معرفی نویسندگان

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=41015

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.