8
تقویم ادیان؛

تولد گورو هارگوبیند

  • کد خبر : 36523
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۹
تولد گورو هارگوبیند
گورو هارگوبیند در سال 1595 در وادالی گورو، روستایی در 7 کیلومتری غرب آمریتسار متولد شد، تنها پسر گورو Arjun Dev، پنجمین سیک گورو.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، گورو هارگوبیند، مورد احترام است ششم ناناک، ششم از ده گورو بود آیین سیک، او پس از اعدام پدرش در یازده سالگی گورو شده بود. گورو هارگوبیند، روند نظامی گری را به سیكیسم معرفی كرد، احتمالاً به عنوان پاسخی به اعدام پدرش و برای محافظت از جامعه سیك ها، او نماد آن را با پوشیدن دو شمشیر، نمایانگر مفهوم دوگانه میری و پیری (قدرت زمانی و اقتدار معنوی) است.

گورو هارگوبیند در سال 1595 در وادالی گورو، روستایی در 7 کیلومتری غرب آمریتسار متولد شد، تنها پسر گورو Arjun Dev، پنجمین سیک گورو. وی از کودکی از آبله رنج می برد، طبق آیین نامه نویسی نوشته شده توسط سنت ارتدوکس سیک، وی از یک اقدام مسمومیت توسط عمویش جان سالم به در برد و همچنین یک تلاش دیگر برای زندگی او، هنگامی که مار کبری به طرف او پرتاب شد. او متون دینی را با مطالعه کرد بهایی گورداس و در شمشیر زنی و تیراندازی با کمان آموزش دیده است.

در 25 مه 1606 ، گورو ارجان ، پنج روز قبل از مرگ خود، پسرش هارگوبیند را به عنوان جانشین خود انتخاب كرد و به پسرش دستور داد كه برای محافظت از مردم سیك، یك سنت نظامی شروع كند و همیشه برای محافظت خود را در محاصره سیك های مسلح نگه دارد. اندکی پس از آن، گورو ارجان به دستور جهانگیر امپراتور مغول دستگیر، شکنجه و کشته شد، مراسم جانشینی گورو هارگوبیند در 24 ژوئن 1606 برگزار شد. او دو شمشیر به تن کرد: یکی نشان دهنده اقتدار معنوی او بود (پیری) و دیگری، اقتدار زمانی او (میری)، او به توصیه پدر شهیدش عمل می کرد و همیشه برای محافظت خود را در محاصره سیک های مسلح نگه می داشت، عدد پنجاه و دو در زندگی او ویژه بود و مجموعه وی از پنجاه و دو نفر مسلح تشکیل شده بود، وی به این ترتیب سنت نظامی را در آیین سیک بنیان نهاد.

گورو هارگوبیند سه زن داشت: داموداری، ناناکی و مهادوی، او از هر سه همسر صاحب فرزند شد، دو پسر بزرگش از همسر اول در زمان حیات او درگذشت. گورو بهادور، پسرش از ماتا ناناکی، نهمین سیک گورو شد.

گورو یک رزمی کار بود و وی مردم را به حفظ آمادگی جسمانی و آماده نگه داشتن بدن خود برای جنگ فیزیکی تشویق کرد. او داربار (دادگاه) خودش را داشت، مسلح کردن و آموزش برخی از پیروان فداکار وی آغاز شد. گورو صاحب هفتصد اسب شد و ریسالدری (ارتش) او به سیصد سوار و شصت تفنگدار رسید.

ماهیت و چیستی تولد گورو هارگوبیند

وی نوه خود را به عنوان هفتمین جانشین وی معرفی کرد گورو هار رای، وی در سال 1644 در Kiratpur Sahib، شهری واقع در ساحل رودخانه Sutlej درگذشت و در سواحل رودخانه سوتلج، جایی که اکنون Gurdwara Patalpuri صاحب قرار دارد.

جهانگیر، گورو هارگوبیند 14 ساله را به زندان انداخت آن هم در قلعه گوالیور در سال 1609، به این بهانه که جریمه ای که به گورو ارجان اعطا شده توسط سیک ها و گورو هارگوبیند پرداخت نشده است. مشخص نیست که وی چه مدت به عنوان زندانی گذرانده است، به نظر می رسد سال آزادی وی یا 1611 یا 1612 بوده است، زمانی که گورو هارگوبیند حدود 16 سال داشت، وی به مدت دوازده سال از جمله بیش از 1617-1619 در گوالیور در زندان بود، پس از آن او و اردوگاهش توسط جهانگیر تحت نظارت ارتش مسلمان قرار گرفتند.

گورو هارگوبیند به دستور جهانگیر از قلعه گوالیور آزاد می شود، گورو هارگوبیند پس از آن پاسخ سیك ها علیه قدرت مغول را رهبری كرد، همراه با اعدام گورو ارجان توسط امپراتور مغول جهانگیر، گورو هارگوبیند از همان ابتدا دشمن فداکار حکومت مغول بود. او به سیك ها توصیه كرد كه با مغول ها مسلح شوند و با آنها بجنگند. مرگ پدرش به دست جهانگیر او را بر آن داشت تا بر بعد نظامی جامعه سیك تأكید كند. او به طور نمادین دو شمشیر به دست داشت که نشان دهنده آنها بود میری و پیری (قدرت زمانی و اقتدار معنوی).

مشخص نیست که چرا او آزاد شده است، دانشمندان معتقدند كه جهانگیر در حدود 1611 پس از احساس امنیت نسبت به تاج و تخت خود، كم و بیش به سیاست های مداراگرانه اكبر روی آورد و مقامات دربار سنی ها و نقشبندهی دربار مغول به نفع وی افتادند. نظریه دیگری بیان می دارد که جهانگیر شرایط را کشف کرده و احساس می کند گورو هارگوبیند بی ضرر است، بنابراین دستور آزادی او را صادر کرد.

ارتش گورو هارگوبیند در نبردها با ارتش مغول شاه جهان درگیر شد آمریتسار, کارتارپور و جاهای دیگر گورو هارگوبیند در نزدیکی نیروهای مغول را شکست داد آمریتسار در نبرد آمریتسار در سال 1634، گورو دوباره توسط یك گروه استانی از مغول مورد حمله قرار گرفت، اما مهاجمان منهدم شدند و رهبران آنها كشته شدند. گورو هارگوبیند همچنین ارتشهای خود را علیه این ولایت رهبری کرد، گورو انتظار بازگشت یک نیروی مغول بزرگتر را داشت، بنابراین به عقب نشینی پرداخت تپه های شیوالک برای استقرار در دفاع و ارتش خود، با داشتن پایگاه در کیراتپور، جایی که او تا زمان مرگ ادامه داد.

گورو هارگوبیند پسر بزرگ خود بابا گوردیتا را در سال 1638 از دست داد. شاه جهان با تقسیم و نفوذ در جانشینی، سعی در ابزاری سیاسی برای تضعیف سنت سیك داشت. حاکم مغول به پسر بزرگ بابا گوردیتا، دبیر مال که در کارتارپور زندگی می کند، کمک های زمینی می کند و سعی می کند تا سیک ها را تشویق کند که ظر مال را به عنوان جانشین قانونی گورو هارگوبیند به رسمیت بشناسند. ظیر مال بیانیه هایی را به نفع دولت مغول و انتقاد از پدربزرگش صادر کرد.

گورو هارگوبیند درگذشت کیراتپور روپناگار, پنجاب، در 28 فوریه 1644 ، اما قبل از مرگ، وی سیاست نوه بزرگ خود ظر مال را رد کرد و به جای وی گورو هار رای (برادر کوچکتر ظر مال) را به عنوان جانشین وی به عنوان گورو معرفی کرد. این الگو زمانی تکرار شد که گورو هار رای پسر دوم خود را به جای پسر بزرگش به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=36523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!