2

واقعیت‌هایی از پارلمان ادیان جهان

  • کد خبر : 55558
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
واقعیت‌هایی از پارلمان ادیان جهان
پارلمان ادیان جهان با پذیرفتن فرقه‌ها، ادیان جدید و شبه‌‌معنویت‌های نوظهور و…، باعث به‌ رسمیت شناختن و ترویج آنان می‌شود. هدف اصلی پارلمان جهانی، به خدمت درآوردن و کنترل ادیان و معنویت‌ها در مسیر نظام سرمایه‌داری است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در سال ۱۸۹۳ میلادی، در شهر شیکاگو آمریکا نمایشگاهی بین‌المللی با موضوع فرهنگ تشکیل شد. از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه، تشکیل یک جلسه در حوزه ادیان بود. در اولین جلسه تشکیل شده، جای دین بزرگی مثل اسلام خالی بود. این جلسه تبدیل به بزرگترین رویداد این نمایشگاه شد و پارلمان جهانی ادیان در آن سال تشکیل شد.پارلمان ادیان جهان با نام اختصاری (CPWR) بستری برای برگزاری همایش‌های بین‌المللی در حوزه گفتگو و تعامل ادیان است. پارلمان در سال ۱۹۸۸ م در ایالات‌ متحده ثبت شده و شورای مرکزی پارلمان ادیان در شیکاگو قرار دارد.

پارلمان ادیان در ۱۱–۲۷ سپتامبر ۱۸۹۳ م در ساختمانی که اکنون ساختمان «مؤسسه هنر شیکاگو» است، افتتاح شد و نکته مهم این بود که «محمد الکساندر راسل وب» آمریکایی انگلیسی‌تبار تازه‌ مسلمان، به‌عنوان نماینده مسلمانان در پارلمان ادیان پذیرفته شد؛ اما در حالی که هزاران روحانی، استاد و اسلام‌شناس در جهان وجود داشت، چرا یک آمریکائی تازه مسلمان باید نماینده مسلمانان در این پارلمان باشد؟ این سؤالی است که باید پاسخ داده شود.

برخی سازمان‌ها و شخصیت‌های مسیحی و مسلمان، نسبت به برگزاری و فعالیت پارلمان ادیان موضع گرفته و مخالفت کرده‌اند. «جی.کی.چسترتون» نویسنده مشهور مسیحی، در اظهار نظر تندی در سال ۱۹۲۵ م، پارلمان ادیان را به «معبدی برای پنتئیست‌ها (همه‌خدایی‌ها)» تعبیر کرده است. از مهم‌ترین مخالفت‌های انجام‌شده با این نهاد، واکنش به برگزاری همایش پارلمان ادیان در آفریقای جنوبی است. جمعیت «العلماء» و نیز جمعیت «مسلمانان مخالف خفقان جهانی» (Mago)، به شدت با برگزاری پارلمان ادیان مخالف کردند.[۱]

یکی از هدف‌گذاری‌های ایالات‌متحده در برگزاری و حمایت از این نهاد، جایگزینی ادیان نوپدید و انحرافی به جای ادیان الهی است. ترویج و رسمیت‌‌بخشی به فرقه‌های ضاله در حوزه شبه‌معنوی و دینی یکی دیگر از اشکالات پارلمان ادیان است. برای برخی از فرقه‌های انحرافی، در چند دوره اخیر پارلمان ادیان حضور داشته و غرفه‌هایی در نظر گرفته‌ شده بود و مورد حمایت قرار گرفتند.

نکته مهم دیگر این است که چهره‌سازی و تریبون‌دهی به شخصیت‌های دینی همسو با سیاست‌های غرب، در پارلمان ادیان باعث می‌شود افرادی که در این پارلمان شرکت می‌کنند، به‌تدریج به‌عنوان چهره شاخص دین و مذهب خود به دنیا معرفی شوند، که این مسئله از اهداف برگزاری این پارلمان است و باعث می‌شود جریان‌های معنوی انحرافی، فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب در پوشش پارلمان ادیان سازمان‌دهی و حمایت شوند.

یکی از پژوهشگران حوزه معنویت‌های نوظهور بعد از شرکت در پنجمین اجلاس پارلمان ادیان جهان در ملبورن استرالیا گزارشی تحلیلی نگاشته و بیان می‌کند هدف این پارلمان ایجاد یک دین واحد جهانی، مخالف ادیان الهی و در خدمت نظام سرمایه‌داری ظالم می‌باشد: «(پارلمان ادیان) مردم جهان را برای اینکه شهروندانی معنوی، آرام، خوش‌ اخلاق، سربه‌زیر و فرمانبردار برای دهکده جهانی، آماده می ساخت».[۲]

امام موسی صدر قبل از ربوده شدن در لیبی، در موعظه روزه کلیسای کاتولیک کبوشیین بیروت، با سخنرانی با عنوان «ادیان در خدمت انسان» فرمود: «ادیان یکى بودند، زیرا در خدمتِ هدفى واحد بودند: دعوت به سوى خدا و خدمتِ انسان. این دو، نمودهاى حقیقتى یگانه‏‌اند و آنگاه که ادیان در پى خدمت به خویشتن برآمدند، میانشان اختلاف بروز کرد. توجه هر دینى به خود آن‏قدر زیاد شد که تقریباً به فراموشىِ هدفِ اصلى انجامید. اختلافات، شدت گرفت و رنج‌هاى انسان، فزونى یافت».[۳] علمای اسلام ظرفیت بالایی در وحدت بین‌ ادیانی دارند. باید مجلس ادیان جهان، توسط دینداران الهی تشکیل شود که اشکالات ذکر شده را نداشته و با اثرگذاری و کارایی بالا در سطح جهانی مطرح شود تا یک مرجعیت پیدا کند.

البته در پارلمان ادیان شیکاگو هم باید فعالیت گسترده و فعّال داشت و از این ظرفیت بالا استفاده کرد تا با شبه‌معنویت‌ها و ادیان، مواجه بدون واسطه پیدا کرد و هم به ترویج دین حق و بیان اشکالات فرق انحرافی پرداخت. در اجلاس ملبورن استرالیا، سخنران‌ها به کرّات تأکید کردند که تمام ادیان جهان پیام صلح را به همراه دارند اما سبک ترویج آن متفاوت است و همه باید با هم بیشتر همکاری کنند؛ این موضوع ظرفیت بالایی برای ورود و ترویج دین حق دارد.

پی‌نوشت:

[۱]. بسیج نیوز، تیتیر خبر: گزارشی از فعالیت‌ها و اهداف پارلمان ادیان در آمریکا، کد خبر: ۸۶۰۹۷۱۵ ، ۳۰ آذر ۱۳۹۴.

[۲]. به سوی یک دین جهانی (گزارش تحلیلی پنجمین اجلاس پارلمان ادیان جهان در ملبورن استرالیا)، حمیدرضا مظاهری سیف، ناشر صهبای یقین، ۱۳۹۱، ص ۱۱۸ و ۱۱۹٫

[۳]. سایت امام موسی صدر، تیتر خبر: راه ناتمام؛ ۳۸ سال پس از کبوشیین، تاریخ نشر: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=55558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!