1

نشست علمی «تأملاتی در ثنویت، تثلیث و تربیع مانوی» برگزار شد

  • کد خبر : 60563
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
نشست علمی «تأملاتی در ثنویت، تثلیث و تربیع مانوی» برگزار شد
دین مانوی آیینی عرفانی و آمیزه‌ای از دین‌های مسیحی، زرتشتی، بودایی و گنوسی بود که مانی پسر فاتک همدانی آن را در سده سوم میلادی در ایران‌شهر بنیان گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، به همت دانشکده ادیان، نشست علمی «تأملاتی در ثنویت، تثلیث و تربیع مانوی» با حضور و سخنرانی محمد شکری فومشی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر شکری فومشی در این نشست بیان کرد: مانویت در مقام نمایندۀ بزرگترین مکتب گنوسی از یک نوع نظام عددی ویژه با ساختار ثنویت (و دوگانه)، تثلیث (و سه‌گانه) و تربیع (و چهارگانه) برای تبیین فلسفه، جهان‌بینی و الهیاتش بهره برده است که مستند می‌دانیم از سوی شخص مانی طراحی شده است.

وی گفت: ثنویت مانوی، با الهام از نظام‌های گنوسی سُریانی، چگونه خود را از گونه‌ای ثنویت که پایۀ الهیات و جهان‌شناسی و انسان‌شناسیِ دین زرتشتیِ عصر ساسانی را تشکیل می‌دهد، متفاوت کرده است: ثنویت نور و ظلمتِ مانوی همان ثنویت خیر و شرِ مزدیسنا/ زرتشتی نیست که اولی این جهان مادی را غربتکدۀ روح و آن را سراسر اهریمنی می‌شمارد و انسان را در آن دور از وطن و غریب می‌داند و دومی آن را تبلور اراده و تجلی خداوند و آیت امر قدسی و تمام اجزایش را ستونی و پرستیدنی می‌بیند.

وی بیان داشت: اگر بنیاد فلسفۀ شیخ اشراق و پایۀ نگرش شیخ شهید سهروردی مبتنی بر حکمت خسروانی و ملهم از مزدیسنای ایران باستان است، چیزی که هانری کُربَن کوشیده در آثارش نشان دهد، چگونه است که بنیان‌گذار آن مکتب عرفانی قصۀ الغربة الغربیة می‌نگارد و این جهان را سراسر غربتکده می‌بیند و خداوندش را خدای نور می‌نامد نه خدای خیر.

وی در دومین بحث این سخنرانی در باب انواع تثلیثِ (trinity) مانوی و تفاوت آن با سه‌گانه‌های (triad) مانوی گفت: در این‌جا، نخستین نوع (پدر، مادر، پسر) و دومین نوع آن (پدر، پسر، روح القدس) تجزیه و تحلیل و از سه‌گانه‌هایی چون «عیسی ـ دوشیزه ـ بهمن» یا «عیسی ـ یمگ ـ مانی» تمییز داده می‌شود.

وی در پایان‌ در باب چهار ویژگیِ خدای مانوی، پدر بزرگی (زُروان)، و ماهیت این خدای چهارجنیه/ چهارچهره و مؤلفه‌هایی تشکیل آن نکاتی را بیان کرد. وی همچنین درباره چهار جزءِ شهادتِ (credo) مانوی نیز که ذکر آن بر هر مانوی واجب بود نکاتی را بیان کرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=60563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!