2

ایزدی‌ها: پ.ک.ک مانع بازگشت ما به سنجار است

  • کد خبر : 37862
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
ایزدی‌ها: پ.ک.ک مانع بازگشت ما به سنجار است
آوارگان ایزدی عراق که پس از حملات داعش مجبور به ترک سنجار شده‌اند، به دلیل حضور عناصر پ.ک.ک در این منطقه نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، گروه تروریستی داعش در ژوئن سال 2014 تقریبا یک سوم از خاک عراق را به اشغال خود درآورد و شمار زیادی از اقلیت ایزدی این کشور از جمله زنان و کودکان نیز توسط اعضای داعش کشته یا ربوده شدند.

درپی گسترش حملات داعش به منطقه سنجار هزاران ایزدی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. شمار زیادی از آوارگان ایزدی به شمال عراق و بخشی از آنها نیز به ترکیه پناه آوردند.

پس از عقب نشینی گروه تروریستی داعش از سنجار، این منطقه به اشغال عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک درآمد و این گروه با برپایی کمپ‌هایی علی‌رغم مخالفت دولت مرکزی و اقلیم کرد شمال عراق، مناطق وسیعی از سنجار را در کنترل خود نگاه داشته است.

از سوی دیگر، در نهم اکتبر 2020 توافقی میان بغداد و اربیل به منظور اخراج گروه تروریستی پ.ک.ک از سنجار به امضا رسید و تیم‌هایی از پلیس فدرال عراق در نوامبر 2020 به سنجار اعزام شدند. با اینحال توافق مذکور تاکنون به شکل کامل اجرا نشده و حضور عناصر پ.ک.ک در منطقه ادامه دارد.

گروه تروریستی طی مدت اشغال سنجار با ربودن کودکان ایزدی آنها را مجبور به آموزش نظامی و شرکت در فعالیت های تروریستی کرده است. تاکنون چندین اعتراض و تجمع از سوی خانواده‌های ایزدی که کودکان‌شان توسط پ.ک.ک ربوده شده در منطقه برگزار شده است. این خانواده‌ها خواستار رهایی فرزندان خود از چنگ پ.ک.ک هستند.

ژنرال تحسین خفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق 20 ژوئن در گفت‌وگو با آناتولی از ادامه همکاری میان دولت مرکزی و اقلیم کرد شمال عراق به منظور اجرای کامل توافقنامه سنجار خبر داده و تاکید کرد که بغداد خواستار پاکسازی سنجار از لوث گروه‌های مسلح غیرقانونی است.

از سوی دیگر، مهما خلیل، نماینده مجلس عراق و فرماندار سابق سنجار نیز درباره وضعیت این منطقه گفته است: دولت مرکزی در سنجار حضور ندارد، تنها گروه‌های مسلح خارجی (پ.ک.ک) در سنجار حضور دارند و شمار زیادی سلاح غیرقانونی در این منطقه وجود دارد.

طبق اعلام مقامات حزب دموکرات کردستان عراق، گروه تروریستی پ.ک.ک با حفر تونل 12 کیلومتری میان کمپ های آوارگان موجود در سنجار با استان حسکه سوریه اقدام به قاچاق سلاح، مواد منفجره و انسان بین عراق و سوریه می‌کند.

حیدر شاشو، دبیرکل حزب دموکرات ایزدی‌های عراق و فرمانده نیروهای ازیدهان نیز درباره حضور پ.ک.ک در سنجار گفته است: پ.ک.ک به وسیله ائتلاف با حشدالشعبی از مسیرهای میان عراق و سوریه استفاده می‌کند. اعضای پ.ک.ک در 150 کیلومتر از مرزهای عراق و سوریه به راحتی و بدون هیچ محدودیتی تردد می‌کنند.

اعضای گروه تروریستی پ.ک.ک در 19 آوریل با حمله به نیروهای ارتش عراق در سنجار، 5 نظامی ارتش این کشور را کشتند.

به گفته مقامات عراقی، هم اکنون 325 هزار و 96 ایزدی در کمپ‌های آوارگان در دحوک زندگی می‌کنند و به دلیل ادامه اشغال سنجار توسط گروه تروریستی پ.ک.ک موفق به بازگشت به خانه های خود نشده‌اند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!