0

گزارش کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا از محدودیت آزادی‌های مذهبی در افغانستان

  • کد خبر : 54626
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۴۵
گزارش کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا از محدودیت آزادی‌های مذهبی در افغانستان
کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا در گزارش جدید خود از محدود شدن آزادی‌های مذهبی به صورت سیستماتیک توسط طالبان در افغانستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، به نقل از “وب سایت کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی بین المللی (uscirf.gov )”، طالبان در دو سال گذشته آزادی مذهبی همه‌ی شهروندان افغانستان را به‌صورت «سیستماتیک» محدود کرده است.

در این گزارش که با عنوان «آزادی مذهبی و حقوق زنان در افغانستان» به تازگی منتشر شد، آمده است؛ دو سال پس از تسلط طالبان، وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان وخیم‌تر شده است.

بر اساس این گزارش، طالبان با صدور تعدادی از دستورات، اوامر و نامه‌ها، آزادی مذهبی همه‌ی شهروندان افغانستان، به‌ویژه کسانی را که تفسیر متفاوتی از اسلام دارند، محدود کرده‌اند.

کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا گفته است این دستورات و محدودیت‌ها «به‌طور نامناسبی» بر زنان تأثیر گذاشته است.

در این گزارش پیامدهای محدودیت‌های طالبان بر زنان و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان، از جمله ممنوعیت آموزش، کار و آزادی رفت‌وآمد و تغییرات ساختاری اعمال و از سوی طالبان مطابق تفسیر آنان از اسلام سنی، تحلیل و برجسته شده است.

بر اساس این گزارش، طالبان قانون اساسی افغانستان را به‌دلیل این‌که «به اندازه‌ی کافی» اسلامی نیست لغو کرده‌اند و در فقدان یک قانون اساسی رسمی، ادعا می‌کنند که مبنای قوانین آنان «شریعت» و «قرآن» است.

کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا گفته طالبان با وجود این‌که تلاش کرده‌اند خود شان را «معتدل» نشان دهند، اما تفسیر خاص شان از اسلام را به گونه ای بر مردم تحمیل کرده‌اند که به‌طور هدفمند حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی در افغانستان را تضعیف می‌کند.

در گزارش این کمیسیون آمده است طالبان تفسیرشان از مذهب سنی حنفی را که برگرفته از مکتب دیوبندی و با عناصر قبیله‌ای ست، بر همه‌ی شهروندان افغانستان، از جمله سایر مذاهب اهل سنت، شیعیان و سایر اقلیت‌‌های مذهبی تحمیل و اجرا می‌کنند.

این کمیسیون به حکومت آمریکا توصیه کرده است موضوع لزوم حفاظت از آزادی مذهب و عقیده را در گفت‌وگوهای خود با طالبان بگنجاند و خشونت جاری علیه اقلیت‌‌ها را در افغانستان به‌صورت علنی محکوم کند.

کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا به وزارت خارجه‌ی آن کشور توصیه کرده افغانستان را به‌عنوان «کشور مورد نگرانی خاص» به‌دلیل دست‌داشتن طالبان در «نقض مداوم و فاحش» آزادی مذهبی بشناسد.

این کمیسیون از کنگره‌ی آمریکا نیز خواسته است شرایط قانونی برای گنجاندن اقلیت‌های مذهبی افغانستان و خانواده‌‌های آنان در برنامه‌های مهاجرتی آمریکا را تسهیل کند.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان بارها به اعمال تبعیض مذهبی و قومی و آزادی مذهبی شهروندان افغانستان متهم شده‌ است.

این گروه امسال در دهه‌ی محرم، محدودیت‌های شدیدی را بر مراسم عزاداری پیروان مذهب شیعه در افغانستان وضع کرد؛ نیروهای این گروه در مواردی با عزاداران برخورد خشونت‌آمیز داشتند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=54626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.