4

داعش در یمن، از رویای تشکیل خلافت اسلامی تا مزدوری برای عربستان

  • کد خبر : 24244
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۵۹
داعش در یمن، از رویای تشکیل خلافت اسلامی تا مزدوری برای عربستان
گروه‌ تروریستی داعش که به دنبال تشکیل خلافت اسلامی در یمن بود، امروز به عنوان بازوی کشور‌های متجاوز عربی در این کشور عمل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، موقعیت جغرافیایی یمن برای بسیاری از کشورهای جاه‌طلب و سازمان‌های تروریستی حائز اهمیت است؛ به‌گونه‌ای که گروه تروریستی « داعش» این کشور را در اولویت اهداف مخرب خود قرار داده است؛ داعش یمن را کشوری با تاریخ طولانی اسلامی و یکی از ارکان خلافت اسلامی می داند و همین امر موجب شده تا این گروه تروریستی به دنبال تبدیل یمن به سرزمین متعلق به خلافت ادعایی خود باشد و با وجود شکست در عراق و سوریه همچنان رویای تسلط بر یمن را در سر می‌پروراند.

گروه تروریستی داعش پس از عراق و سوریه شروع به نفوذ به دیگر کشورهای عربی کرد که در خط مقدم این کشورهای عربی در غرب آسیا یمن قرار داشت، جایی که با کمک گروه تروریستی « القاعده» به عنوان بازوی کشور‌های متجاوز عربی و آمریکا عمل کرد. در اوایل سال 2015 ، هنگامی که آمریکا وارد جنگ یمن شد، سرکرده گروه تروریستی القاعده با حضور در رسانه‌ها از همراهی با ائتلاف متجاوز به سرکردگی سعودی‌ها در 11 جبهه خبر داد.

موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک یمن برای گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده که به دنبال تشکیل خلافت اسلامی هستند، سبب شده تا این گروه‌ها از خلأ امنیتی به وجود آمده در نتیجه مداخله ائتلاف عربی به رهبری عربستان استفاده کنند و نسبت به سازماندهی خود در راستای نفوذ در بخش‌های استراتژیک یمن به عنوان شاهراه حیاتی و قلب دنیای اسلام اقدام کنند.

نیروهای داعش به محض ورود به یمن حملات بسیاری را علیه ملت مسلمان یمن و مقر نیروهای انصارالله بوسیله عملیات انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده انجام دادند. داعش در مارس 2015 حملات انتحاری را در مساجد «بدر» و «الحشوش» در پایتخت صنعا انجام داد که در آن 142 یمنی شهید و 351 نفر دیگر زخمی شدند.همچنین در 17 ژوئن 2015، داعش در مراکز انصارالله در شمال صنعا از جمله مسجد «گنبد سبز»،« مسجد الکبسی» و «مسجد الحشوش» بمب‌گذاری کرد که منجر به شهادت حداقل 30 نفر شد.

از سوی دیگر، همزمان اعضای این سازمان تروریستی به یک ایست بازرسی نظامی در شهر« تریم» در استان «حضرموت» حمله کردند و در اکتبر 2015، این سازمان اعلام کرد که مجموعه‌ای از حملات را در عدن انجام داده است.

عوامل متعددی منجر به ورود داعش به یمن شد که نخستین عامل هرج و مرج ناشی از جنگ داخلی در این کشور است. درواقع این گروه تروریستی با استفاده از ضعف قدرت مرکزی و خلأ امنیتی در یمن توانست حضور خود را در برخی مناطق یمن تحکیم کند.عامل دیگر ورد آن به یمن کاهش نفوذ این گروه در سوریه و عراق بود که به منظور جلوگیری از فروپاشی به توسعه بازوهای خود در مناطق مختلف خاورمیانه از جمله یمن روی آورد.

اما عامل مهم و جدی آن جنگ ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن بود که این گروه تروریستی از این وضعیت برای نفوذ در خاک یمن استفاده کرد. از جمله عوامل دیگری که به نفوذ داعش کمک کرد، وجود فضای مناسب برای انتشار ایدئولوژی افراطی آن بود چراکه «داعش» از فعالیت القاعده در یمن استفاده کرد، بنابراین بیشتر گروه‌های مؤسس داعش در یمن قبلاً وابسته به گروه تروریستی القاعده بودند.

داعش حضور خود را در مناطق کلیدی این کشور از جمله « شبوه»، «حضرموت» و «عدن» اعلام و به نیروهای متجاوز سعودی-اماراتی در جنگ علیه یمنی‌ها کمک کرده است.

تجاوز ائتلاف عربی به یمن باعث شد تا گروه‌های تروریستی از جمله داعش در یمن به فعالیت خود ادامه دهند و در مواقع مورد نیاز بجنگند،همانطور که این ائتلاف از این گروه تروریستی برای نفوذ بر « البیضاء» استفاده کردند، اما ارتش یمن حملات آن‌ها را خنثی کرد که به آزادی کامل مناطق محل حضور عناصر این سازمان منجر شد.

ائتلاف آمریکا، عربستان و امارات در جنگ یمن در سطح نظامی، انسانی و رسانه‌ای با عناصر تروریستی داعش و القاعده ارتباط دارند ، همانطور که کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن شهید شدن 2 تن از نیروهای ارتش و کمیته های ملی این کشور توسط نیروهای داعش و القاعده در درگیری‌های اخیر در استان البیضا را نشان‌دهنده ی حمایت نیروهای متجاوز ائتلاف از این گروه‌های تروریستی و ارتباط آنها با ریاض دانست. نیروهای ائتلاف با استفاده از عناصر القاعده درصدد گشودن جبهه‌های جدیدی در استان البیضاء یمن هستند.

گروه تروریستی داعش با بهره گیری از خلاء امنیتی ناشی از جنگ داخلی و خارجی و همچنین وجود وضعیت ناامنی و ثبات در این کشور در نتیجه جنگ عربستان سعودی علیه یمن، تلاش می‌کند صحنه نظامی یمن را تحت تأثیر قرار دهد . این گروه تروریستی گرچه ساختار اصلی خود را در نتیجه شکست در عرصه‌های جغرافیایی دیگر منطقه از دست داده، اما هر از چند گاهی با حملات تروریستی در کنار نیروهای متجاوز سعودی در مناطق مختلف به عنوان بازیگر اصلی ظاهر می‌شود. به این ترتیب داعش که پیش از این تشکیل خلافت اسلامی در یمن را در سر داشت، اکنون به ابزاری در دست عربستان سعودی برای مبارزه با ملت یمن تبدیل شده تا بیش از پیش چهره واقعی خود را به دنیا نشان دهد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=24244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.